لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 9 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
راگبی
راگبی یا راگبی فوتبال در مفهوم عام خود همه ورزشهایی را در برمیگیرد که از نوعی فوتبال که در مدرسه راگبی در انگلستان بازی میشد، ریشه گرفتهاند. یعنی: راگبی ۱۵ نفره، راگبی ۱۳ نفره، فوتبال امریکایی، فوتبال استرالیایی، و فوتبال کانادایی. البته امروزه راگبی فقط به همان دو ورزش اول گفته میشود.
تاریخچه
در داستانهای مربوط به پیدایش ورزش راگبی آمده است؛ در سال ۱۸۲۳ ویلیام وب الیس دانش آموز مدرسه راگبی انگلستان در هنگام یک مسابقه فوتبال، توپ را با دست برداشته و شروع به دویدن با آن کرد! پس از آن با تغییر قوانین فوتبال ورزش جدیدی در مدرسه راگبی ایجاد شد. قدیمی ترین نوشته ای که این ماجرا در آن نقل شده گزارشی از جامعه راگبی در سال ۱۸۹۷ درباره وجه تسمیه این ورزش است.
اسناد موجود در مدرسه راگبی نشان می دهد که ویلیام وب الیس دانش آموز این مدرسه بوده و مدال افتخاری نیز به نام او در این آکادمی موجود است. اما مدرکی وجود ندارد که بر صحت این داستان گواهی بگذارد. هرچند نقش اساسی مدرسه راگبی در شکل گیری و تکامل راگب
2
ی غیرقابل انکار است و اولین مقررات این ورزش در سال ۱۸۴۵ در این مدرسه تهیه شده است.
یکی دیگر از ورزشهایی که در پیدایش راگبی تأثیر داشته، ورزش هارلینگ است که در ولز و کورن وال (ناحیه ای در جنوب اسکاتلند) بازی می شد. در این مسابقه بازیکنان برای رساندن یک توپ به دروازه حریف تلاش میکردند. دروازهها معمولا چندین کیلومتر از هم فاصله داشتند و به این ترتیب فرصتی برای مسابقات بزرگ و پرهیجان بین روستاهای همجوار فراهم میشد. این ورزش در ولز کاناپان یا کاریاپان نامیده میشد.
قوانین :
برخلاف تصور بسیاری که عقیده دارند فوتبال آمریکایی ، راگبی ، NCAA Football و ... ورزشهایی خشن و بد هستند ، ورزش راگبی ، ورزشی آرام و سرعتی است !
در فوتبال آمریکایی یا انسی ای ای ، بازی بسیار خشن دنبال می شود ! حتی مصدومین این بازی ها 5 برابر راگبی است !! راگبی ورزشی است که اگر درست انجام شود مصدوم نخواهد داشت !
قوانین بازی به این صورت است که زمین بازی ، همان زمین فوتبال است (100متر عرض - 70 متر عرض)- زمین هم 10متر به 10 متر خط کشی شده است - اما با تیرک های مخصوص به خود ! دو تیرک بلند و بزرگ که پایه آنها را با ابر پوشانده اند و در فاصله 10 متری یک میله بر آنها عمود است ! چیزی شبیه H -
وقت قانونی دو نیمه 40 دقیقه ای است که بین آنها یک نیمه 10 دقیقه ای برای استراحت وجود دارد
تعداد بازیکنان در زمین 15 نفر و الزاما 7 نفر ذخیره میباشد !
نحوه زدن گل ها در بازی به شکل زیر است :
3
ترای یا تاچ دوان (Tray - TouchDown) : هنگامی که توپ از محوطه 10 متری گل عبور و " حتما " به زمین اثابت کند در غیر اینصورت گل به حساب نخواهد آمد - امتیاز این گل ، 5 است !
گل (شوت به دروازه) : هنگامی که توپ در جریان بازی یا ضربه آزاد " با پا " و " به زمین برخورد کند " و از بین دو تیرک رد شود ، یک گل حساب میشود . امتیاز گل = 3
کانورسیشن : بعد از هر تاچ داون یک ضربه آزاد از فصله نزدیک به عنوان جایزه به تیم زننده گل داده میشود که در صورت موفقیت 2 امتیاز کسب می کند .
پنالتی : در صورت خطای پنالتی و گل کردن آن 3 امتیاز منظور میشود
در مسابقه هر تیم سعی دارد توپ را به محوطه گل حریف برساند. برای این کار پاس دادن توپ با دست به سمت جلو " ممکن نیست ". توپ را فقط می توان به طرفین یا عقب پرتاب کرد. و پاس به جلو اسکرامب داون دارد (توضیح داده خواهد شد) پاس به جلو با پا ممکن است اما با دست نه
بازی سه داور دارد . دو تا داورهای کنار و یک داور وسط
4
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 39 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
39
2
فهرست مطالب
1- مقدمه ......................................................................... 4
2- روبات چیست؟ ............................................................... 5
3- اهمیت روبات ها ............................................................. 6
4- هدف از ساخت روبات ها .................................................. 6
5- روباتیک چیست؟ ............................................................ 7
6- اجزاء یک سیستم روباتیک ............................................... 7
7- زیر سیستم های اصلی یک روبات ...................................... 8
8- انواع روبات ................................................................. 10
9- مزایای روبات ها ........................................................... 13
10- معایب روبات ها .......................................................... 13
11- روبات هوشمند ........................................................... 13
12- روباتیک و هوش مصنوعی ........................................... 14
13- روبات الگو ............................................................... 16
14- روش های مختلف تعامل روبات با محیط .......................... 17
3
15- سیر تحول در کنترل روبات ........................................... 18
16- یادگیری در روبات ...................................................... 18
17- پردازش تصویر ......................................................... 22
18- منطق فازی .............................................................. 29
19- گزارش روبات امدادگر ............................................... 34
20- منابع ..................................................................... 46
مقدمه
براى مطالعه هوش مصنوعى، جالب و مفید، بودن این موجودیت هاى هوشمند
است. هوش مصنوعى محصولات مهم و مؤثر زیادى در مراحل اولیه توسعه اش تولید کرده است. اگر چه هیچ کس نمى تواند آینده را به طور مشخص پیش بینى کند، اما آشکار است که کامپیوتر هایى هوشمند همردیف با انسان، تأثیر بسزایى بر زندگى روزمره و همچنین برآینده خواهد داشت.
در سال ۱۹۵۴ میلادى، عصر روبات ها با ارائه اولین روبات آدم نما از طرف «جرج دوول» (George Devol) شروع شد.
امروزه، ۹۰ درصد روبات ها، روبات هاى صنعتى هستند، یعنى روبات هایى که در کارخانه ها، آزمایشگاه ها، انبارها، نیروگاه ها، بیمارستان ها، و بخش هاى مشابه به کار گرفته مى شوند. در سال هاى قبل، بیشتر روبات هاى صنعتى در کارخانه هاى خودروسازى به کارگرفته مى شدند، ولى امروزه تنها حدود نیمى از روبات هاى موجود در دنیا در کارخانه هاى خودروسازى به کار گرفته مى شوند. مصارف روبات ها در همه ابعاد زندگى انسان به سرعت در حال گسترش است تا کارهاى سخت و خطرناک را به جاى انسان انجام دهند. براى مثال امروزه براى بررسى وضعیت داخلى راکتورها از روبات استفاده مى شود تا تشعشعات
5
رادیواکتیو به انسان ها صدمه نزند. بعدها روبات هاى صنعتى زیادى ساخته شدند و انجمن صنایع روباتیک این تعریف را براى روبات صنعتى ارائه کرد :
« روبات صنعتى یک وسیله چند کاره و با قابلیت برنامه ریزى چند باره است که براى جابه جایى قطعات، مواد، ابزارها با وسایل خاص به وسیله حرکات برنامه ریزى شده، براى انجام کارهاى مختلف استفاده مى شود. »
انگلبرگر شرکت unimate را برگرفته از universal Automation براى تولید روبات پایه گذارى کرد. نخستین روبات هاى این شرکت در کارخانه جنرال موتورز (General Motors) براى انجام کارهاى دشوار در خودروسازى به کار گرفته شد. انگلبرگر را «پدر روباتیک» نامیده اند.
در سال ۱۹۶۲ میلادی شرکت خودروسازى جنرال موتورز نخستین روبات Unimate را در خط مونتاژ خود به کار گرفت.
روبات ها روز به روز هوشمندتر مى شوند تا هر چه بیشتر در کارهاى سخت و پر خطر به یارى انسان ها بیایند.
اکنون اولین روبات انسان نماى خاورمیانه در دانشگاه صنعتى شریف در حال طراحى و ساخت مى باشد.
روبات چیست ؟
روبات یک ماشین الکترومکانیکى هوشمند است که مى توان آن را بارها برنامه ریزى کرد. چندکاره و کارآمد و مناسب براى محیط است. می تواند در شرایط خاصی که در آن قرار می گیرد، کار تعریف شده ای را انجام دهد و همچنین قابلیت تصمیم گیری در شرایط مختلف را نیز ممکن است داشته باشد. با این تعریف می توان گفت روبات ها برای کارهای مختلفی می توانند تعریف و ساخته شوند. مانند کارهایی که انجام آن برای انسان غیرممکن یا دشوار باشد.
برای مثال در قسمت مونتاژ یک کارخانه اتومبیل سازی، قسمتی هست که چرخ زاپاس ماشین را در صندوق عقب قرار می دهند، اگر یک انسان این کار را انجام دهد خیلی زود دچار ناراحتی هایی مثل کمر درد و ...می شود، اما می توان از یک ر
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
معاونت برنامهریزی و اموراقتصادی
رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی
سال 2005
واحد اطلاعات اکونومیست
فهرست مطالب
عنوان صفحه
الف - خلاصه مدیریتی 1
ب - مقدمه 2
ج - چرخش مجدد 4
د- قراردادن تمام بخشها در کنار یکدیگر 4
هـ- بررسیهای منطقهای 8
1- اروپای غربی: نمای کلی منطقه 8
1-1-کشور سوییس صعود کرد 10
1-2- نوآوری در کشورهای اسکاندیناوی 12
1-3- ایرلند علاوه بر تولیدات، در بکارگیری ICT پیشرفت نموده است 13
2- اروپای مرکزی و شرقی: نمای کلی منطقه 11
2-1- فعالیتهای دولت الکترونیکی 13
2-2- پیشرفت جمهوری چک 15
2-3- کمک نوآوری و ابداع به رشد کند تجارت الکترونیکی 16
3- منطقه امریکا: نمای کلی منطقه 14
3-1- پذیرش پهنای باند وسیع 15
3-2- پهنای باند وسیع به همراه صدا 19
3-3- برزیل: شریک تجاری برون سپاری برای شرکتهای چند ملیتی امریکا 19
3-4- دولتها متفاوت عمل میکند 19
3-5- جاماییکا به رتبهبندی میپیوندد 20
4- آسیا-اقیانوسیه: نمای کلی منطقه 17
4-1- ژاپن به سوی امنیت گام برمیدارد 18
4-2- نوآوری نرمافزار در نیوزیلند 22
4-3- کشش زیاد در چین 22
4-4- کرهجنوبی، پیشرو بعدی در پهنای باند وسیع 20
5- خاورمیانه و افریقا: نمای کلی منطقه 21
5-1- جنبههای مثبت و منفی پهنای باند وسیع در اسرائیل 21
5-2- آزادسازی به عربستان سعودی و ترکیه کمک میکند 22
5-3- تقاضای برای محیط امن شبکه 22
6- نتیجهگیری 23
پیوست1: تعریف متدولوژی و ردهبندی 24
پیوست 2: امتیازات معیارهای ششگانه بسترسازی الکترونیکی 2005 27
فهرست مطالب
عنوان صفحه
جدول (1): رتبهبندی بسترسازی الکترونیکی، 2005- مناطق دنیا 5
جدول (2): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005 6
جدول (3): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005- منطقه اروپای غربی 9
جدول(4)رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005- منطقه اروپای مرکزی و شرقی 12
جدول(5): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005- منطقه امریکا 15
جدول(6): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005-منطقه آسیا-اقیانوسیه 18
جدول(7): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی،2005- منطقه خاورمیانه و افریقا 21
جدول(8): امتیازات معیارهای ششگانه بسترسازی الکترونیکی-2005 27
2
الف - خلاصه مدیریتی
پس از ظهور فناوری، سال گذشته برای اولین بار اقتصاد جهانی درشرایط دیجیتالی قرارگرفته بود. درسال 2004 میزان هزینه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، نشان دهنده تجدید رونق در بازارهای توسعه یافته بود، و رشد سریع بازارهای اتصال، دسترسی شهروندان و سازمانها به ارتباطات صوتی و دادهها، ادامه یافت.
به هرحال گرایش به اقتصاد اینترنتی باجدیت ادامه داردو سرمایهگذاری در زیرساختهای تجارت الکترونیکی، نرمافزار و سیستمها با جدیت دنبال میشود. مدیریت امنیت اینترنت بطور فزایندهای اهمیت پیدا کرده است. بسترسازی الکترونیکی علاوه بر اتصال و دسترسی به عوامل بیشتری نیاز دارد.
این مهم که کشورها همچون گذشته به توسعه پهنای باند وسیع اینترنت وابستهاند، نشاندهنده پرداخت سهم "نسل آینده" است. کشورهای شمال- شرق آسیا، اسکاندیناوی و امریکای شمالی که پهنای باند وسیع را به عنوان اولویت توسعه ملی مورد توجه قرار دادهاند، اکنون پیشروان همگرایی هستند. این بازارهای همگرا ارایهکنندگان خدمات مخابرات، اینترنت وتلویزیون دوسویه بهمراه نوآوریهای چندرسانهای میباشند وروزبهروزتوسعه مییابند.
هنگامی که شهروندان و شرکتها در سطح وسیعی از اینترنت استفاده میکنند، کشورها مصمم به ایجاد صنایع ICT پیشرفته و پایدار میشوند. پیشبینی ما براین است که بیشتر زیرساختهای ICT دارای چرخهای متعادل خواهند بود. هرچه شهروندان یک کشور بیشتر به اینترنت متصل باشند، استفاده فزاینده آنها، عاملان بیشتری را به اقتصاد کشور برای ساخت فناوری ها وکسب و کار برای بکارگیری اینترنت، منتقل می
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 43 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه
یکى از مباحثى که از دیرباز پیرامون آن سخن گفت شده و پیوسته مورد نقد و ایراد از یکسو، و پاسخگوئى و دفاع از سوى دیگر بوده، مسأله «رجعت» است. بدین معنى که برخى از آیات قرآن شریف و روایات منقول از خاندان رسالت از بازگشت گروهى از انسانها به دنیا پیش از برپائى رستاخیر گزارش مىدهند، و پیروان آئین تشیع نیز در پذیرش آن کمترین تردید به خود راه نداده، بدین جهت در کتب عقاید و کلام به صورت مختصر و کوتاه از این عقیده سخن به میان آمده و در صورت لزوم به دلایل و شواهدى بر صحت آن اشاره شده است .
اما برخى از نویسندگان مسلمان در گذشته و حال در کتابهاى خود به نقد اصل رجعت پرداخته، شبهاتى پیرامون آن وارد کردهاند. و به بسا اظهار داشتهاند که این عقیده ریشه اسلامى ندارد و از اندیشهها و عقاید مکاتب و مذاهب دیگر به اسلام سرایت نموده است. البته عالمان بزرگ اسلامى - که پاسداران مرزهاى عقیده و ایمان هستند، هرگز اینگونه انتقادات و اعتراضات را بدون پاسخ نگذارده، با بیان و قلم، رایت مقدس دفاع از آرمانهاى اصیل اعتقادى را بر دوش کشیدهاند.
از این رو مىبینیم که کتب بسیارى در بررسى عقیده رجعت و نفى شبهات وارد پیرامون آن، نگاشته و هرگاه مخالفان و منکران لبه حمله خویش را تبزتر کردهاند، اینان نیز بر شمار نوشتههاى علمى خود افزوده و چون مشعلهایى فروزان به روشنگرى و هدایت پویندگان راه حق و جویندگان چشمههاى زلال معرفت پرداختهاند. مثلاً در قرن دوم و سوم هجرى کتابهایى چند بدست توانمند دانشمندان شیعه درباره رجعت نوشته شده، و در قرن چهارم و پنجم شمار آن کاهش یافته و از قرن ششم به این سو گاهگاه نوشتهاى در این زمینه تألیف گردیده است. همچنانکه در چند دهه اخیر نیز به علت گسترش مخالفتها و انتقادات، به ویژه از سوى برخى مذاهب جدیدالتأسیس، شمارى از عالمان و قلم پردازان به تألیف کتاب مستقل و استدلالى در همین مبحث دست یازیدهاند.
اینک به منظور روشن ساختن اذهان کلیه کسانى که مایلند این مسأله را با کمال بى طرفى مطالعه و بررسى کنند، بحث رجعت را در صفحات آینده بررسى کرده از خلاصه گویى پیروى مىکنیم. مباحث ما را در این رساله، امور یاد شده در زیر تشکیل مىدهد:
1- مفهوم رجعت.
2- شیعه و رجعت.
3- ظهور مهدى منتظر و رجعت.
4- امکان رجعت از دیدگاه عقل.
5- بازگشت به دنیا در امتهاى پیشین.
6- زمینههاى مساعد رجعت در قرآن و صحاح و سنن.
7- دلیل وجود رجعت در امت اسلامى.
8- پرسشها و پاسخها پیرامون رجعت.
رجعت از دیدگاه عقل , قرآن , حدیث , حسن طارمى
مفهوم رجعت
رجعت در لغت به معناى «بازگشت» بکار مىرود و در اصطلاح به بازگشت گروهى از مردگان به این جهان همزمان باقیام جهان حضرت مهدى (ع) گفته مىشود، و طبعاً بازگشت این گروه قبل از فرا رسیدن رستاخیز خواهد بود. روى این اصل گاهى از رجعت در شمار رویدادهاى قبل از قیامت یاد مىشود و گاهى در زمره حوادث مربوط به ظهور مهدى منتظر مذکور مىگردد. ولى باید دانست که مسأله رجعت از دیدگاه شیعه رویدادى است مستقل از دو موضوع یاد شده (قیامت - و ظهور حضرت مهدى«عج»)، اگر چه بین هر سه موضوع پیوند زمانى برقرار است .
2
محدث گرانقدر شیعى شیخ حر عاملى مىنویسد:
«مراد از رجعت در نزد ما همانا زندگى بعد از مرگ و پیش از قیامت است، و همین معنى است که از لفظ رجعت به ذهن خطور مىکند و دانشمندان بر آن تصریح کردهاید» 1.
فقیه و متکلم تواناى شیعى شیخ مفید مىفرماید:
«خداوند شمارى از امت محمد (ص) را بعد از مرگشان و پیش از برپائى قیامت بر مىانگیزد، و این از اختصاصات مذهب آل محمد علیهم السلام مىباشد و قرآن بر درستى آن گواهى مىدهد».2
دانشمند متبحر شیعه در قرآن چهارم سید مرتضى علم الهدى پیرامون رجعت از نظر شیعه مىنویسد:
«عقیده شیعه امامیه چنین است که خداوند متعال به هنگام ظهور امام زمان حضرت مهدى (عج) گروهى از شیعیان را که پیش از قیام آن حضرت از دنیا رفتهاند، به دنیا باز مىگرداند تا آنان به پاداش یاورى و همراهى و درک حکومت آن وجود مقدس نائل آیند؛ و نیز برخى از دشمنان حضرتش را زنده مىکند تا از ایشان انتقام گیرد، بدین ترتیب که آشکارى حق و بلندى مرتبت پیروان حق را بنگرند و اندوهگین شوند» 3.
علامه مجلسى - قدس سره - پس از نقل روایات فراوان و ذکر اقوال بزرگان درباره رجعت مىنویسد:
«از دیدگاه ما (شیعیان) رجعت به (گروهى از) مؤمنان راستین و کافران فرو رفته در گرداب کفر والحاد اختصاص دارد و کسى غیر از این دو گروه به دنیا باز نخواهد گشت».4
از این بیانات و با توجه به احادیثى که در کتب معتبر شیعه گردآورى شده به روشنى بر مىآید که شیعیان رجعت را منحصر به بازگشت گروهى از مؤمنان و کافران مىدانند و بس. اینان با استناد با دلائل متقن و خللناپذیر معتقدند که بنا بر وعده حتمى الهى، آخرین ذخیره خداوندى، حضرت مهدى (عج) که همنام و هم کنیه پیامبر خاتم و از نسل آن حضرت مىباشد - در روزگارى که زمان آن بر ما پوشیده است، پرده غیبت را کنار مىزند و با ظهور خویش کاخ ستمگران را درهم مىشکند خداجویان را به عزت مىرساند، شوکت مسلمین را زنده مىکند و خفاشان شبهاى تیره را براى همیشه از صفحه روزگار محو مىنماید. آنگاه همزمان با قیام این رادمر عدل گستر گروهى از مؤمنان و منکران به جهان مادى بازگشته و هر گروه براساس کردار پیشین خود به ثواب و عقاب نائل مىآیند. 5
پى نوشتها:
1- الایقاظ من الهجعه فى البرهان على الرجعه، باب دوم.
2- بحارالانوار 136/53 (نقل از «مسائل السرویه» شیخ مفید).
3- بحارالانوار 138/53 (نقل از رسالهاى که سید مرتضى در پاسخ مردم رى نوشته است).
4- بحارالانوار 138/53.
5- ظهور حضرت ولى عصر وقیام جهانى آن حضرت مورد اتفاق همه فرق اسلامى بوده، و در بسیارى از کتب حدیثى، تاریخى و کلامى دانشمندان مسلمان بر صحت این عقیده تصریح شده است. براى آشنائى با نظریات و اعترافات شخصیتهاى اسلامى در این زمینه به کتاب فارسى «دانشمندان عامه و مهدى موعود» (نگارش آقاى دوانى) و کتاب عربى «منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر» (تألیف حضرت آیة الله صافى) و دیگر کتب مربوط رجوع شود.
رجعت از دیدگاه عقل , قرآن , حدیث , حسن طارمى
ظهور مهدى منتظر و رجعت
برخى ناآگاهان چنین پنداشتهاند که ظهور حضرت مهدى (عج) پس از غیبت همان رجعت است، در حالیکه چنین نیست. زیرا غیبت از نظر شیعه جز زندگى آن حضرت در این جهان ماده به صورت یکفرد ناشناخته چیز دیگرى نیست و شیعه حضرت مهدى را زنده مىداند و در انتظار ظهور حضرتش بسر مىبرد. اما رجعت به معنى زنده شدن گروهى از مؤمنان و کافران وبازگشت آنان به دنیاست و به هیچ روى با غیبت ارتباط ندارد. روایات رجعت در کتاب شیعه موجود است و هر کس با مراجعه به آنها در مىیابد که هیچگاه در هیچ روایتى، قیام امام عصر را رجعت نخواندهاند و هرگز کسى آن حضرت را مرده نمىداند تا ظهورش را بتوان رجعت خواند.
گذشته از این، اگر رجعت همان انتظار ظهور منجى باشد، نباید شیعه را به خاطر داشتن چنین اعتقادى نکوهش کرد، چرا که برخى از فرق اسلامى - حتى از اهل تسنن - نیز بر این عقیده بوده و چشم براه ظهور شخصیتى از نسل رسول گرامى هستند.
3
خلاصه آنکه: مسأله رجعت و ظهور امام عصر (ع) دو رویداد مستقل از یکدیگرند، که یکى از آن دو (قیام حضرت مهدى) مورد تأیید همه فرق اسلامى بوده (اعم از اینکه متولد شده و هم اکنون زنده است و یا در آینده دیده به جهان خواهد گشود) و دیگرى (رجعت) که چنین نیست و فقط شیعى مذهبان درباره آن بحث و گفتگو کردهاند. البته بر اساس روایات موجود، بین ظهور مهدى منتظر و وقوع رجعت پیوند زمانى وجود دارد، ولى این پیوند هرگز نشانه اتحاد و یگانگى دو مسأله نمىباشد.
نکته دیگرى که از توضیح آن ناگزیریم، این است که:
هرگاه ظهور پس از غیبت را رجعت بنامیم، باید در دو مورد بنابر نظر اهل تسنن به رجعت قائم شویم:
1- شکى نیست که حضرت موسى به حکم آیه «و واعدنا موسى ثلاثین لیلة...» 17 مدت چهل شبانه روز ازقوم خود جدا شد و دور از انظار آنان زندگى کرد، آنگاه پس از سپرى شدن چهل روز به میان قوم خود بازگشت .
2- طبرى و ابن سعد و دیگران چنین گزارش مىدهند: «هنگامى که رسول خدا دعوت حق را لبیک گفت، خلیفه ثانى از جاى برخاست و فریاد برآورد که: چند تن ازمنافقان پیامبر را مرده مىپندارند. بخدا سوگند آن حضرت نمرده است، بلکه نزد پروردگار خود رفته است همانگونه که موسى بن عمران به آستان خدا شتافت و چهل شب از دیده مردم پنهان بود، سپس نزد ایشان بازگشت در حالیکه مردم او را مرده مىخواندند. قسم به خدا، رسول گرامى باز مىگردد و آنگاه دستها و پاهاى کسانى را که به حضرتش نسبت مرگ دادند، جدا خواهد نمود» 18 البته وى پس از گفتگوئى کوتاه با ابوبکر نظر خود را پس گرفت و رحلت پیامبر را باور کرد؛ اما این عبارت نشان مىدهد که ظهور پس از غیبت محال نیست .
در فرازهاى آینده به بررسى براهین عقلى و نقلى بر امکان رجعت و سازگارى آن با معارف اسلامى مىپردازیم و موارد چندى از وقوع بازگشت به دنیا در زمانهاى گذشته را مورد بررسى قرار داده دلائل تحقق آن را در زمان آینده، ذکر مىکنیم .
پى نوشتها:
17- اعراف: 142 - «موسى را براى مدت سى شى به میعاد فرا خواندیم و آن را با ده شب دیگر به اتمام رسانیدیم. پس میقات پروردگارش چهل شب به طول انجامید».
18- تاریخ طبرى 442/2 - الطبقات الکبرى 266/2.
رجعت از دیدگاه عقل , قرآن , حدیث , حسن طارمى
دلیل وجود رجعت در امت اسلامى
مکتب تشیع براساس پیروى از قرآن و خاندان رسالت، استوار است، و شیعیان معتقدند که در شناخت و دریافت معارف اسلامى باید به این دو گوهر گرانبها چنگ زد و ازپرتو انوار درخشان این دو منبع پرفیض بهره برد. شیعه این اعتقاد را نه از پیش خود ساخته، بلکه بنیانگزار آئین اسلام و آورنده شریعت مطهر، یعنى رسول گرامى (ص)، در سخنان گهربار خود پیوسته بر آن تأکید ورزیده و ضرورت پایبندى به رهنمودهاى قرآن و عترت خویش را یادآور شده است .
در حدیث معروف ثقلین بر این نکته به روشنى تصریح شده، آنجا که مىفرماید:
انى تارک فیکم ثقلین ما ان تمسکتم به لن تضلوا بعدى. احدهما اعظم من الاخر: کتاب الله حبل ممدود من السماء الى الارض ؛ و عترتى اهل بیتى. و لن یتفرقا حتى یردا على الحوض. فانظروا کیف تخلفونى فیهما. 76
من در میان شما چیزى را برجاى مىگذارم که اگر بدان چنگ زنید، پس از من هرگز گمراه نخواهید شد. یکى از ایندو از دیگرى بزرگتر است: کتاب خدا، ریسمانى کشیده از آسمان به سوى زمین؛ و عترت من که اهل بیت من هستند. ایندو به هیچ روى از یکدیگر جدا نمىشوند تا در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند، پس بنگرید که در باره ایندو و براى من چگونه جانشینى خواهید بود .
محدثان بزرگ مسلمان، اعم از شیعه و سنى، این سخن پیشواى گرانقدر اسلام را نقل کرده و در کتب معتبر حدیثى صحت و قطعیت صدور آن را تأیید نمودهاند، بگونهاى که تردیدى در تواتر آن وجود ندارد. 77
4
قابل توجه آنکه حدیث یاد شده فقط یکبار از لسان مقدس شارع شنیده نشده، بلکه آن حضرت لااقل در چهار مورد این جمله را بیان داشتهاند که عبارتنداز: 1- روز عرفه هنگامى که سوار بر شتر بودند، 2- در مسجد خیف، 3- در روز غدیر به هنگام بازگشت ازحجة الوداع، 4- روز رحلت در آخرین خطابهاى که بر فراز منبر ایراد فرمودند. از اینرو مىبینیم که بیش از 30 تن از صحابه رسول الله (ص) آن روایت کرده و قریب به سیصد تن ازبزرگان اهل سنت به نقل و ثبت آن همت گماردهاند.
بنابراین تنها راه صحیح آگاهى از حقایق و معارف دینى و تنها طریق نجات ازگمراهى و سرگردانى، دل در گروه قرآن و عترت داشتن است و بس. ایندو هستند که مبین راه رستگارى بوده ابعاد گوناگون دیانت را مىشناسانند، و باورهاى اعتقادى، فروع فقهى، رویدادهاى تاریخى مربوط به امم گذشته، پایان کار جهان، سراى دیگر و ویژگیهاى آن، دستورات اخلاقى و سایر مسائل اسلامى را بدون خطا و اشتباه بازگو مىکنند و بر امت رسول خاتم است که لحظهاى از ایندو گوهر جدا نشود و هیچگاه بر آندوپیشى نجوید. و راستى را که سزاوار است شمارى چند از عالمان و محققان فرق اسلامى گردهم آیند و پیرامون چگونگى بکارگیرى این دستور العمل صریح به بحث و گفتگو نشسته نتایج آن را در اختیار امت اسلامى قرار دهند، تا آنان از این رهگذر به ثمرات ارزندهاى دست یابند.
در هر صورت، شیعه بر خود فرض مىداند که هیچگاه عقیدهاى بر خلاف بیانات این دو رکن استوار را نپذیرد و هرگاه ایندو آموزگار صدیق نکتهاى را بیان کردند، بدان ایمان آورد.
حال سخن در این است که روایات بى شمارى از دودمان پاک پیامبر بزرگ اسلام (ص) در دست است، که دلالت بر وقع رجعت مىکند. در این روایات تصریح شده است که بازگشت گروهى از مؤمنان و شمارى از کافران و گناهکاران به دنیا مقارن ظهور امام منتظر (عج) و پیش از رستاخیز، امر قطعى و مسلم است. در فرازهاى پیشین سخنى از علامه مجلسى نقل شده که شمار روایات مربوط به رجعت را نزدیک به دویست حدیث معرفى کرده و معتقد به تواتر آنها شده است. همچنانکه شیخ حر عاملى نیز مدعى تواتر معنوى احادیث پیرامون رجعت گردیده است. 78
این دو دانشمند بزرگ هر یک در کتابى مستقل به نقل اخبار وارده درباره رجعت پرداختهاند، که برخى از آنها را براى نمونه از کتاب شریف «بحارالانوار» مىآوریم .
1- امام صادق (ع) درباره رجعت کنندگان مىفرماید:
ان الرجعة لیست بعامة، و هى خاصة، لا یرجع الا من محض الایمان محضاً او محض الشرک محضاً 79.
پدیده رجعت همگانى نیست، بلکه به جمعى محدود اختصاص دارد. و جز مؤمنان راستین و مشرکان فرو رفته در منجلاب کفر و شرک، هیچکس به دنیا باز نمىگردد.
2- امام باقر (ع) در بیان رجعت از نظر قرآن و نفى نظریه مخالفان و منکران این عقیده به آیه 83 نمل استناد کرده و مىفرماید:
اما یقرؤون القرآن: «و یوم نحشر من کل امة فوجا»؟ 80
آیا اینان قرآن را نخواندهاند که مىفرماید: «آن روز که از هر امتى، دستهاى را فراهم مىآوریم» ؟
3- امام ششم در همگونى و مشابهت رجعت با ظهور حضرت مهدى (ع) و رستاخیز مىفرماید:
ایام الله ثلاثة: یوم القائم (ع) و یو الکرة و یوم القیامة 81
روزهاى خدایى سه تایند: روز قبام امام عصر (ع)، روز رجعت و روز رستاخیز.
4- و از هم ایشان در بیان اهمیت اعتقاد به رجعت نقل شده است:
لیس منا من لم یومن بکرتنا82
هر کس بازگشت دوباره ما را به دنیا باور نکند، از ما نیست .
5- و نیز یکى از ویژگیهاى انسان مؤمن را اعتقاد به رجعت معرفى کردهاند. شیخ صدوق در کتاب صفات الشیعه از امام صادق (ع) روایت مىکند:
من اقر بسبعة اشیاء فهو مؤمن. و ذکر منها الایمان بالرجعة.83
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 65 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
احتمالا تاکنون مطالب زیادی در مورد رجیستری ویندوز شنیدهاید. اما آیا تابحال فکر کردهاید که چگونه میتوانید از این ویژگی ویندوز در برنامههای خودتان استفاده کنید؟
این مقاله به بررسی چگونگی دستیابی به رجیستری در ویژوال بیسیک دات نت می پردازد. رجیستری ویندوز یکی از پرکاربرد ترین مباحث در برنامه نویسی استاندارد ویندوز میباشد که اکثر برنامههای موجود از این امکان بهره میبرند. برای مثال می توان از رجیستری برای نگهداری آخرین تغییرات داده شده در برنامه و یا ذخیره تنظیماتی که کاربر در برنامه اعمال کرده است استفاده کرد. در NET. از دو کلاس Registry و RegistryKey برای دسترسی به رجیستری و دادههای موجود در آن استفاده میشود.
هر ورودی در رجیستری ویندوز شامل دو قسمت میشود: نام مقدار (Value Name) و مقدار (Value). این ورودیها در در کلیدها و زیرکلیدهای رجیستری ذخیره میشوند که از این لحاظ میتوان آنها را با فایلهایی مقایسه کرد که در فهرستها و زیر فهرستها قرار میگیرند.
دستیابی به رجیستری به وسیله توابع Visual Basic .NET
ویژوال بیسیک دات نت چهار تابع را برای کار با رجیستری معرفی میکند که برای استفاده از آنها شما باید اجازه خواندن و نوشتن، یعنی دسترسی RegistryPermissionAccess را داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به کلاس RegistryPermission رجوع کنید. در زیر اطلاعاتی را در مورد این توابع مشاهده میکنید:
نام تابع توضیحات
DeleteSetting یک ناحیه یا یک کلید که شامل اطلاعات ورودی از برنامه در رجیستری است را حذف میکند.
GetSetting مقدار یک کلید که شامل اطلاعات ورودی از برنامه در رجیستری است را برمیگرداند.
GetAllSettings یک لسیت از کلیدها و ارزش آنها که شامل اطلاعات ورودی از برنامه در رجیستری است را برمیگرداند.
SaveSetting اطلاعات برنامه را در رجیستری ذخیره میکند.
نکته: : اطلاعات یک ناحیه نمیتواند توسط
تابع GetSetting برگردانده شود.
مثال زیر یک کلید و دو زیر کلید در رجیستری میسازد، ارزش کلید اول و ارزش دو زیر کلید آنرا را چاپ میکند سپس دومین زیر کلید را حذف و مقدار کلید اول و زیر کلیدهایش را چاپ میکند تا حذف زیر کلید دوم تایید شود:
' Create the first key.
SaveSetting(''TestApp'',''Startup'', ''FirstKey'', ''First'')
' Create the first subkey.
SaveSetting(''TestApp'',''FirstKey'', ''FirstSubKey'', ''FirstSub'')
' Create the second subkey.
SaveSetting(''TestApp'',''FirstKey'', ''SecondSubKey'', ''SecondSub'')
Try
' Write the first key's value.
Console.WriteLine((GetSetting(''TestApp'', ''Startup'', ''FirstKey''))
' Write the first key as well as its two subkeys.
Console.WriteLine(GetAllSettings(''TestApp'', ''Startup''))
Catch e As ArgumentException
Catch e As Exception
Console.WriteLine(e.GetType.ToString)
End Try
DeleteSetting(''TestApp'', ''FirstKey'', ''SecondSubKey'')
Try
Console.WriteLine(GetSetting(''TestApp
'', ''Startup'', ''FirstKey''))
Console.WriteLine(GetAllSettings(''TestApp'', ''Startup''))
Catch e As ArgumentException
Catch e As Exception
Console.WriteLine(e.GetType.ToString)
End Try
توجه داشته باشید که استفاده از این توابع با محدودیتهایی همراه است. شما تنها میتوانید به کلیدهای رجیستری در محدوده HKEY_CURRENT_USER\Software\VB and VBA Program Settings