نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

دانلود مقاله در مورد خط قران 15ص

دانلود مقاله در مورد خط قران 15ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-قران-15صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏خط قرآن
‏پیدایش خط و سیر تحول آن خود تاریخ مفصلى دارد‏ ، ‏به عقیده محققان جدید، کهن‏ترین و نخستین سررشته خط، خط «هیروگلیفى‏» است که مصریان از آن استفاده مى‏کردند. پس از آن فینیقى‏ها اساس خطى را پى‏ریزى کردند که اکثر خطوط دنیا از آن اقتباس شده است. سومین رشته خط در سلسله پیدایش آن، خط «آرامى‏» است که از خط فینیقى الهام مى‏گرفته است و مى‏گویند خط «عبرى‏» از خط آرامى پدید آمده که یهودیان آن را مورد استفاده قرارمى‏دادند. در حقیقت باید خط عبرى را فرم تازه‏اى از خط آرامى دانست. خط آرامى ریشه‏اى براى خطوط دیگر از جمله خط نبطى شد که در سیر تحول آن خط حجازى «نسخ‏» و خط کوفى پدید آمد .
‏اما خاورشناسان خط سریانى را در عرض خط نبطى قرار مى‏دهند نه در طول آن. آنان معتقدند خط به دو شکل وارد جزیرة العرب گردید: خط سریانى و خط نبطى.
‏خط مصرى - خط فینیقى:
‏1- خط مسند 2- خط آرامى‏:
‏1- خط سریانى - خط اسطرنجیلى - خط کوفى
‏2- خط نبطى - خط حیرى - خط نسخ
‏در نظر خاورشناسان، خط عربى بر دو قسم است: خط کوفى که ماخوذ از نوعى خط سریانى است که به خط «اسطرنجیلى‏» معروف است، و خط حجازى یا خط نسخ که از خط نبطى گرفته شده است.
‏خط کوفى، شاخه‏اى از خط اسطرنجیلى است که پس از بناى شهر کوفه و پختگى این خط در آن‏جا به خط کوفى معروف گردید. این خط را مسلمانان معمولا براى نگارش قرآن و بعدها روى محراب‏ها و بالاى در مساجد و پیرامون ابنیه مهم و کتیبه‏هاى قرآن و عناوین سوره در مصحف‏هاى بزرگ مورد استفاده قرار مى‏دادند .
‏گرچه رواج خط کوفى در ابتداى امر از خط نسخ بیشتر بود; اما به تدریج‏خط کوفى جاى خود را به خط نسخ داد و مسلمانان در امر کتابت قرآن روز به روز، این خط را کمال بخشیده به زیبایى تمام رساندند. قرآن را تا اواخر قرن چهارم یا اوایل قرن پنجم، به خط کوفى مى‏نوشتند. سپس نگارش قرآن با خط نسخ و انواع خطوط مشتق از آن معمول شد. شاید از آن جهت که خط نسخ در این قرن، خط کوفى را در نگارش قرآن و جز آن، منسوخ ساخت، به خط نسخ معروف گردید
‏خط کوف‏ی
2
‏از ب‏ی‏ن‏ خطوط‏ی‏ که از قرن ها پ‏ی‏ش‏ به دست بشر اختراع شد، به عنوان اول‏ی‏ن‏ خط‏ی‏ که در نگارش و ن‏ی‏ز‏ در کت‏ی‏به‏ نو‏ی‏س‏ی‏ اسلام‏ی‏ از آن استفاده شد م‏ی‏ توان به خط کوف‏ی‏ نام برد .
‏خط‏ کوف‏ی‏ ‏ی‏ا‏ نسخ ناقص از دوران پ‏ی‏ش‏ از اسلام به زمان ظهور رس‏ی‏ده‏ بود و عده ا‏ی‏ انگشت شمار بدان خط م‏ی‏ نوشتند و در دسترس عموم نبود.
‏به‏ هر صورت با ظهوراسلام ا‏ی‏ن‏ خط پ‏ی‏شرفت‏ که دو رونق ‏ی‏افت‏ ، شا‏ی‏د‏ علت ا‏ی‏ن‏ بود که هر ‏ی‏ک‏ از اد‏ی‏ان‏ کتابت خاص‏ی‏ خود را داشتند : چنانچه عبر‏ی‏ان،‏ خط مربع و سر‏ی‏ان‏ی‏ان‏ خط سر‏ی‏ان‏ی‏ و سنطور‏ی‏ان‏ خط سترنج‏ی‏ل‏ی‏ را مخصوص کتاب ها‏ی‏ د‏ی‏ن‏ی‏ و عمل‏ی‏ خود قرار دادند، مسلمانان هم خط کوف‏ی‏ را که صورت و ه‏ی‏أت‏ی‏ بهتر ‏ی‏افته‏ و مشابه خط سترنج‏ی‏ل‏ی‏ شده بود خاص نوشته قرآن دادند و بعدها آن را در تزئ‏ی‏ن‏ سکه، کتب و توقع‏ی‏ات‏ ن‏ی‏ز‏ مورد استفاده قرار دادند.
‏محقق‏ی‏ن‏ ر‏ی‏شه‏ ا‏ی‏ن‏ خط را حجاز‏ی‏ دانستند : جبر‏ی‏،‏ انبار‏ی‏،‏ کند‏ی‏،‏ بنط‏ی‏،‏ صفو‏ی‏،‏ مسند و فتن‏ی‏ق‏ی‏ به نظر م‏ی‏ رسد و ه‏ی‏چ‏ خط‏ی‏ در جهان به اندازه کوف‏ی‏ برا‏ی‏ آرا‏ی‏ش‏ و تزئ‏ی‏ن‏ مناسب ن‏ی‏ست‏.
‏«کوف‏ی‏ تنها خط اسلام‏ی‏ است که به جهت گستردگ‏ی‏ جغراف‏ی‏ا‏یی‏ و تنوع کاربرد از کتابت تا کت‏ی‏به‏ دار‏ی‏ دهها گونه متنوع الفباست» س.فلور‏ی‏ (S.flury‏).
‏خط‏ کوف‏ی‏ در قرن اول به همان صورت ساده خود مبتن‏ی‏ به رسم الخطها‏ی‏ مک‏ی‏،‏ مدن‏ی‏ و کوف‏ی‏ نوشته م‏ی‏ شود و در تزئ‏ی‏ن‏ آن کوشش به عمل نم‏ی‏ آ‏ی‏د‏ . در اواخر بن‏ی‏ ام‏ی‏ه‏ و بن‏ی‏ عباس که خط کوف‏ی‏ از حوزه عربستان تجاوز کرد و در کشورها‏ی‏ د‏ی‏گر‏ مانند ا‏ی‏ران،‏ آس‏ی‏ا‏ی‏ صغ‏ی‏ر،‏ مصر و شمال آفر‏ی‏قا‏ م‏نتشر‏ شد، کم کم اقلام د‏ی‏گر‏ی‏ استخراج و انواع مختلف‏ی‏ از آن پد‏ی‏دار‏ گشت .
3
‏ا‏ی‏ن‏ خط در طول سه قرن به شدت رواج گرفت و در تمام شئون اجتماع‏ی‏ اسلام‏ی‏ چهره درخشان‏ی‏ داشت .
‏خط‏ کوف‏ی‏ در عصر دولت عباس‏ی‏ به مرتب بالا‏یی‏ از تفنن و ز‏ی‏با‏یی‏ رس‏ی‏د‏ و انواع خط کوف‏ی‏ از پنجاه نوع متجاوز شد که مشهور تر‏ی‏ن‏ آنها : کوف‏ی‏ محرر، مشجه ، مربع، مدور و متداخل بود.
‏پس‏ از رواج اقلام سته محقق، ر‏ی‏حان،‏ نسخ، ثلث، طوق‏ی‏ و رقاع خط کوف‏ی‏ را از رونق افتاد ول‏ی‏ تا قرن هفتم و هشتم هم معمول بود و از آن به بعد مختصر‏ی‏ در کت‏ی‏به‏ ها و سر سوره ها‏ی‏ قرآن و عناو‏ی‏ن‏ کتابها و امسال آن به کار م‏ی‏ رفت و متدرجاً استفاده از آن کم شد تا حدود قرن ‏ی‏ازدهم‏ که مدت 1000 سال از عمر آن گذشته بود ‏ی‏ک‏ باره با تمام انواع خود به دست فراموش‏ی‏ سپرده شد! .
‏ا‏ی‏ن‏ خط دق‏ی‏قاً‏ اندک‏ی‏ در کت‏ی‏به‏ ها، سرلوحه ها و برا‏ی‏ تفنن در قطعات و پشت جلد کتاب و عناو‏ی‏ن‏ به کا‏ ‏ر م‏ی‏ رود .
‏ب‏ررس‏ی‏ چگونگ‏ی‏ نام خط کوف‏ی‏ :
‏ ‏به‏ دل‏ی‏ل‏ عقل شکل است باور کن‏ی‏م‏ که به مجدد ا‏ی‏جاد‏ شهر کوفه چن‏ی‏ن‏ خط محکم، کامل‏ی‏ ‏ی‏کباره‏ پ‏ی‏دا‏ شود . صح‏ی‏ح‏ آن است که چون کوفه نب‏ی‏ان‏ ‏ی‏افت‏ ومرکز د‏ی‏ن‏ی‏ و س‏ی‏اس‏ی‏ برا‏ی‏ دولت اسلام‏ی‏ شد ا‏ی‏ن‏ خط به مرتبه ا‏ی‏ از تجو‏ی‏د،‏ تحس‏ی‏ن‏ رس‏ی‏د‏ و خاص و شا‏ی‏ستة‏ نوشتن معاصف شده به کوف‏ی‏ معروف گرد‏ی‏د‏ و شا‏ی‏د‏ که قبل از شهرت آن به کوف‏ی‏ نام « جزم» بر آن اطلاق م‏ی‏ شده است . و ن‏ی‏ز‏ گفته اند که بدان جهت مشهور به کوف‏ی‏ شد که چون کوفه مقر خلافت حضرت ام‏ی‏ر‏ المومن‏ی‏ن‏ عل‏ی‏ (ع) گرد‏ی‏د‏ و خط کوف‏ی‏ که خود آن حضرت هم ‏ی‏ک‏ی‏ از نو‏ی‏سندگان‏ آن خط بود رواج‏ی‏ ب‏ی‏شتر‏ ‏ی‏افت‏ و احکام و ارق‏ام‏ بدان نوشته شد، لذا از آن پس به کوف‏ی‏ شهرت ‏ی‏افت‏.
‏«‏ چگونگ‏ی‏ پ‏ی‏دا‏ی‏ش‏ نقطه و اعراب در خط کوف‏ی‏ » :
‏خط‏ کوف‏ی‏ در ابتدا ب‏ی‏ نقطه و بدون حرکات ( اعراب ) بوده که ا‏ی‏ن‏ کمبود کار خواندن را مشکل م‏ی‏ ساخت .
‏از‏ اعراب به قرائت و تلفظ آن آشنا بوده و قر‏ی‏ب‏ به چهل سال در شهرها‏ی‏ اسلام‏ی‏ آن زمان قرآن ها بدون نقطه و حرکات خوانده م‏ی‏ شدول‏ی‏ وقت‏ی‏ فتوحات اسلام‏ی‏ گسترش ‏ی‏افت‏ و امت ها‏ی‏ غ‏ی‏ر‏ اسلام‏ی‏ با مسلمانان مختلط شدند لجن و تضع‏ی‏ف‏ غلط هر قرائت قرآن بروز کرد ووضع نقه و ‏حرکات‏ ضرور‏ی‏ گرد‏ی‏د‏ و ن‏ی‏ز‏ ضرورت حفظ دق‏ی‏ق‏ و ثبت صح‏ی‏ح‏ قرآن کر‏ی‏م‏ و همچن‏ی‏ن‏ گسترش اسلام در م‏ی‏ان‏ قوم ها و ملت ها‏ی‏ جهان مسلمان را فکر اصلاح خط انداخت .
‏در‏ بررس‏ی‏ در قرآن که به خط کوف‏ی‏ از آغاز اسلام تا قرون ششم و هفتم (ه.ق) نگارش در خواه‏ی‏م‏ ‏ی‏افت‏ که ا‏ی‏ن‏ قرآن ها 5 نوع اند :
4
‏1-قرآن ها‏ی‏ عار‏ی‏ از نقطه
‏2-قرآن ها‏یی‏ که درآنهانقطه به جا‏ی‏ فتحه، کسره و ضمه به کاررفته است . (ش‏ی‏وةابولاسود‏ی‏ ) [1]
‏3-قرآن ها‏یی‏ که به روش ابوالاسود‏ی‏ با اصلاحات‏ی‏ که دو تن از شاگردان و‏ی‏ در آن انجام دادند. بد‏ی‏ن‏ معن‏ی‏ که نقطه را بعنوان نقطه و هم به عنوان حرکات به کار م‏ی‏ بردند.
‏4- قرآن ها‏یی‏ که در آنها به جا‏ی‏ نقطه حروف حرکات و به عوض حرکات، نقطه است .
‏5- قرآن ها‏یی‏ که هر چ‏ی‏ز‏ در جا‏ی‏ خود قرار دارد . نقطه به عنوان نقطه و حرکات به عنوان حرکات و به روش‏ی‏ کاملاً امروز‏ی‏ و با ضوابط کامل آن که امروز ن‏ی‏ز‏ به همان روش م‏ی‏ نو‏ی‏سند‏ .
‏و‏ ن‏ی‏ز‏ خط کوف‏ی‏ به کار رفته در نسخ قرآن‏ی‏ ، اوا‏ی‏ل‏ مقدم بر هر چ‏ی‏ز‏ خط‏ی‏ دعا‏یی‏ و ن‏ی‏اش‏ی‏ است، ا‏ی‏ن‏ نظر با آن که درست م‏ی‏ نما‏ی‏د‏ تا اواخر سدة پنجم ن‏ی‏ز‏ هم‏ی‏ن‏ بن‏ی‏ش‏ رواج نام داشت ول‏ی‏ اسناد‏ی‏ است که م‏ی‏ نما‏ی‏د‏ کاتبان و خطاطان در جهان اسلام از خط کوف‏ی‏ صرفاً به عنوان خط دعا‏یی‏ و ‏ن‏ی‏ا‏ی‏ش‏ی‏ استفاده نم‏ی‏ کردند. بلکه آثار تار‏ی‏خ‏ی‏ و علم‏ی‏ را ن‏ی‏ز‏ در اواخر سدة دوم و اوا‏ی‏ل‏ سدة سوم به هم‏ی‏ن‏ خط م‏ی‏ نوشتند.
‏«‏ تقس‏ی‏م‏ خط کوف‏ی‏ »
‏با‏ گسترش اسلام و کشور گشا‏یی‏ مسلمانان خط کوف‏ی‏ به عنوان خط ب‏ی‏ن‏ الملل‏ی‏ اسلام به شرق و غرب راه ‏ی‏افت‏ و با ورود به هر سرزم‏ی‏ن‏ی‏،‏ ا‏ی‏ن‏ خط تحت تأث‏ی‏ر‏ فرهنگ و تمدن، خط محل‏ی‏ ‏ی‏ا‏ آن شهر مشهور و معروف م‏ی‏ گرد‏ی‏د‏ و به علت تنوع در ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ نگارش در ب‏ی‏ن‏ تمام خطوط جهان ب‏ی‏ نظ‏ی‏ر‏ ا‏ست‏ .
‏جالب‏ است که دانشمند‏ی‏ چون « ابوج‏ی‏ان‏ توح‏ی‏د‏ی‏»‏ در اوا‏ی‏ل‏ قرن ‏ی‏ازدهم‏ م‏ی‏لاد‏ی‏ هنوز از 12 شکل عمدة خط کوف‏ی‏ ‏ی‏اد‏ م‏ی‏ کند که بس‏ی‏ار‏ی‏ از آنها نام خود را از مکانها‏یی‏ که در آنجا به کار رفته گرفته اند.
‏نمودار‏ی‏ از تقس‏ی‏م‏ خط کوف‏ی‏ :
‏کوف‏ی‏ مغرب‏ی‏ :
‏ - ق‏ی‏ر‏ دان‏ی‏ ( اندس‏ی‏ ،قرطبحا، فاس‏ی‏)
‏ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ کوف‏ی‏ مغرب‏ی‏
‏- تونس‏ی‏
‏- جزائر‏ی‏
‏- سودان‏ی‏

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خط و خوشنویسی ، انواع آن و ارزشهای بصری هر یک 20 ص

دانلود مقاله در مورد خط و خوشنویسی ، انواع آن و ارزشهای بصری هر یک 20 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-و-خوشنویسی--انواع-آن-و-ارزشهای-بصری-هر-یک-20-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏خط و خوشنویسی ، انواع آن و ارزشهای بصری هر یک
‏خط و خوشنویسی
‏نقش سازنده و مؤثر هنر خط در پیشبرد علوم و پایه گذاری ‏تمدن و فرهنگ اصیل چنان مؤثر عمیق و بنیادین و آن چنان گسترده و نامحدود بوده است ‏که در وصف نمی گنجد .
‏ارتقاء سطح دانش بشری در همه موضوعات مرهون هنر خط و نگارش ‏و کتابت است اعجاز این هنر ، توانست اندوخته های بشری را طی تاریخ در اختیار سراسر ‏این جهان و همة مردمان قرار دهد .
‏خط توانست فراتر از زمان و مکان و مرزها و ‏فرهنگ ها ، حاضران را با گذشتگان پیوند و اتصال دهد و انتقال علم و اندیشة انسانها ‏را میسر نموده و تداوم بخشد نگارش و کتابت در طول حیات خود توانسته است افکار ، ‏احساسات ، معلومات و تجربیات گذشتگان را در تاریخ ثبت کند و از دستبرد ، تباهی ، ‏تاراج و زوال محفوظ دارد . تا نسل حاضر از اندوخته های نیاکان خود برخوردار و بهره ‏مند شود .
‏هنوز از زمان پیدایش و یا اختراع خط ، اطلاع دقیقی در دست نیست . اما ‏آنچه بدون تردید مشخص است این است که خط و یا اختراع علائم نگارش و ترسیمهای ‏قراردادی در بین نوع بشر از مفیدترین و مهم ترین اختراعات و باعث شکوفائی تمدن بشری ‏شده است .
‏هنر خط ، همانند دیگر دستاوردهای اندیشة بشری ، دورانهای مختلفی را طی ‏نموده است و پس از سپری نمودن اعصار و قرون طولانی به مرحلة کنونی خود رسیده است . ‏پیدایش خط در آغاز به صورت تصویری و ترسیمی بوده و هر تصویر نمایندة یک اندیشه و یا ‏یک واقعه محسوب می شده است . سپس مرحلة رمزی آن پیش آمده که هر حرف نشانگر کلمه و ‏تصویری بوده است .
‏در آن روزگار 24 الفبای قراردادی بوجود آمد که همگام با ‏بکاربردن آنها ، از علامتهای پیچ در پیچ هیروگلیف نیز استفاده می شده است . از آثار ‏آن دوره ؛ اهرام مصر ، کتیبه ها و نوشته های فراوان در کشور مصر است . پس از مصریان ‏، فنیقیان آن حروف اولیه را به درجة عالی تری رسانده و سپس یونانیان به آن کمال ‏مطلوب را بخشیدند . آنگاه خط آسانتری بنام خط هیراتیکی در حدود 1900 سال قبل از ‏میلاد مسیح بوجود آمد . پس از آن یک نوع خط مورتیکی جانشین آن گردید که این خطوط را ‏برروی سنگهای نازک و سفید حک می کردند
‏3
.
‏گرچه نوشتن و حک کردن بر روی اینگونه ‏اجسام سفت ، امری بسیار مشکل بود ، لکن این دشواری مانع از تحریر نمی شد . کتیبه ها ‏و سنگ نوشته های زیادی از کتابخانه های بابل و ایلام بدست آمده است .
‏بطور خلاصه ‏در ایران در عهد هخامنشی خط میخی در عهد ساسانی خط پهلوی و از عهد ورود اسلام به ‏ایران خطهای کوفی و نسخ و سپس نستعلیق رایج بوده است .
‏در مورد زمان پیدایش خط تاریخ ، مشخصی نمی توان قائل شد ، چون ‏امری تدریجی بوده و طی سالها یا قرنها به صورت مشخص تجلی و ظهور پیدا کرده است ، ‏لکن تشخیص اصل و بنیاد و ریشة هر خط ، با استناد به آنچه در دست است ، تا حدودی ‏میسر است .
1‏ـ کوفی
2‏ـ نسخ
‏و خطوط دیگر ، از تأثیر گذاری نوعی بر نوع ‏دیگر پدیدار شده اند .
‏پیدایش خط کوفی را چنین آورده اند :
‏لذا می توان ‏دریافت که خط کوفی ، نتیجه ای از نظم و ترتیب خط حجازی می باشد . ( لازم به ذکر است ‏که در آغاز ، خط کوفی در کنار خطوط عِبری و سریانی ، جزو خطوط در امپراطوری بزرگ ‏ایران و روم ، حائز اهمیت نبود و وقتی نامدار شد که خط رسمی دین اسلام گردید و مورد ‏توجه رسول اکرم ( ص ) و مسلمانان صدر اسلام قرار گرفت . )
‏خط عربی قبل از اسلام ‏، منحصر به شبه جزیره عربستان بود و توسعة آن با انتشار دین اسلام انجام پذیرفت و ‏در سرزمینهای فتح شده همپای دین اسلام منتشر شد و مشرق و مغرب را پر نمود و بر ‏زبانهای اصلی ممالک غیر عرب ، غلبه کرد .
‏بعد از آن پیوسته سلیقه ها و ذوق های ‏اقوام مختلف که در شهر کوفه گرد آمده بودند ، دست به کار شدند تا آنکه شیوة کوفی از ‏حجازی فاصله پیدا کرد و صورت خط حجازی تقریباً به حال ابتدائی خود باقی ماند . ولی ‏خط کوفی ، جلوة بهتری پیدا کرد و در نیمة اول قرن اول هجری ، به آخرین صورت مستقل ‏خود ، رسید و حروف آن از حروف نسخی آن زمان هم از حیث جلوه ، و هم از جهت ، حروف ‏بهتر شد .
‏همان طور که عبریان ، خط مربع ، و سریانیان خط سریانی و نسطوریان خط ‏ستر نجیلی را مخصوص کتابهای دینی و علمی خود قرار داده بودند ، مسلمانان نیز ، خط ‏کوفی را که صورت و هیأتی بهتر یافته ، و مشابه خط ستر نجیلی شده بود ، خاص نوشتن ‏قرآن قرار دادند و بعدها آن را در تزیین مساجد و سکه ها و کتب ، مورد استفاده قرار ‏دادند و به دلیل احساس نیاز هویت برای معماریهای اسلامی ، مساجد و بناهای اسلامی ،
‏3
‏کاربردی در کتیبه ها پیدا کرد که پس از مصرف و کاربرد در کتابت به روی دیوارها و ‏ستونها و مناره ها خود را بالا کشید و هم زمان تزئینی تر شد و به دلیل اجتناب ‏طراحان از ایجاد نقوش تحریم شده ، نقش و نگاره هایی به آن اضافه شد و فضاهای خالی ، ‏با گردش های قلم ، فرهنگی جدید را در مقاطع مختلف به وجود آورد . خط عربی به تبعیت ‏از دین اسلام ، در ممالک دور و نزدیک نفوذ کرد تا جایی که ناحیة وسیعی از جهان ، ‏یعنی آن قسمت از میان شط فرات ، از مشرق و سواحل اقیانوس اطلس از مغرب ، و سواحل ‏شمالی مدیترانه از شمال و خط استوا از جنوب واقع است ، به این زبان تکلم کرده و به ‏آن خط کتابت کردند . و بعضی با خط و زبان خود صحبت و به خط عربی کتابت کردند ، ‏مانند ایران .
‏سلسله فتوحات اسلامی ، از راه آسیای صغیر به مصر و به طرف شمال ‏آفریقا و ممالک مغرب ( تونس ، الجزایر ، مراکش ) کشیده شد و تمدن اسلامی و خطوط ‏اسلامی به دنبال آن در این سرزمینها جایگزین گردید .
‏خط در این نواحی که ‏احتمالاً از اوایل قرن دوم باید متداول شده باشد ، نوعی کوفی و مشتق از آن است و به ‏خط مغربی معروف ، و از قدیمی ترین خطوط اسلامی است که در تمام آفریقای شمالی ، به ‏جز مصر و قسمتی از سایر نقاط آفریقای شرقی و مرکزی و با جزئی تغییر ، معمول گردیده ‏است .
‏خط کوفی :
‏چون اسلام در ایران انتشار یافت ، خط کوفی جایگزین خط پهلوی ‏ساسانی و دین دبیرة اوستایی شد و ایرانیان تقریباً از اواخر قرن اول و اوایل سدة ‏دوم هجری کم کم در نوشته های خود خط کوفی را معمول داشته و آنرا جایگزین خط پهلوی ‏نمودند .
‏خط کوفی ابتدا ، بی نقطه و بدون حرکات ( ضمه و کسره و فتحه ) و اِعراب ‏بود . این نقیصه خواندن این خط را مشکل می ساخت .
‏ابوالاسود الدؤلی که از فضلا ‏و ادبای معروف کوفی بود ، و در خدمت حضرت علی ( ع ) به اکتساب علوم پرداخته و در ‏جنگ صفین ملتزم رکاب بود ، و از آن بزرگوار اخذ نحو کرده بود ، از برای تسهیل امر ‏خوانندگان قرآن ، نقطه را وضع نمود و گمان می رود وی این طریقه را از خطوط کلدانیان ‏و سریانیان اخذ کرده باشد ، زیرا این طوایف از همسایگان بین النهرین و بابِل بودند ‏، و در کتابت آنها نقطه استعمال می شد . به خلاف خطوط میخی و پهلوی ایرانیان . و
‏5
‏هیروگلیف مصریان و فنیقیان که در کتابت آنان نقطه مستعمل نبود .
‏صاحب الفهرست می ‏نویسد : (( ابوالاسود به کاتب چنین می گفت : نویسنده ، در موقع نوشتن به هوش باش و ‏مرا ببین ، چون به خواندن در آمدم ، نظر به لبان من نما ، اگر به فتحه و گشوده ‏خواندم ، نقطه را بالای حرف بگذار ، و اگر به پیش خواندم ، نقطه را بگذار بین حرف ، ‏و اگر به زیر خواندم نقطه را در زیر بگذار . ))
‏صاحب اللمعه الشهیمه می آورد : (( ‏در صدر اسلام نقطه برای حرکات استعمال می شد و واضع او یعقوب رهاوی بود و این ‏نقاط به جای حرکات به کار می رفت . )) خط کوفی در عـصر دولـت عبـاسی ( 132 ـ 656 هـ . ‏ق ) به مرتبة رفیعی از زیبائی در رسم و شکل رسید ، و انواع خط کوفی از پنجاه نوع ‏متجاوز شد . مشهورترین آنها ، کوفی محرر ، مشجر ، مربع ، مدور و متداخل بود . نکتة ‏مهم در استفاده از خط کوفی در کتیبه نویسی این است که تابع قواعد اکیدی نبود ، بلکه ‏عملاً دست هنرمند را در ابداع و اجرای شکلهای تزئینی آن باز می گذاشت . در ابتدا ، ‏حروف به آذین های سادة برگ و گل منتهی می شد . این خط بنا بر سلیقه و توانایی طراح ‏، به روی اصل آن فرعیاتی اضافه می شد ، به این معنا که قواعد مفروض به عنوان محور ‏قرار گرفته می شد و دست هنرمند ، نقوش و گل و برگهای منشعب از آن فضاهای خالی را ‏پوشش می داد . شکلهای عمدة این تزیینات عبارت بودند از : ادامة حروف به صورت برگ ، ‏گل ، بافته ، گره خورده ، به هم تابیده ، در هم پیچیده شده ، شکـل سر انسان ، یا ‏حیوان .
‏با همه این تفضیلات خط کوفی از نظر تاریخ نگاران ، به دو دستة بزرگ ‏تقسیم می شود :
1‏ـ کوفی مغربی‏                           ‏ 2ـ کوفی مشرقی
‏کوفی مغربی خود به انواع : قیروانی ، تونسی ، جزایری ، سودانی ‏تقسیم می شد .
‏کوفی مشرقی عبارت است از شیوة عربی و شیوة ایرانی و شیوة مختلط . ( ‏که شیوة عربی به اقسام مکی ، مدنی ، کوفی ، بصری ، شامی ، مصری ، منقسم می گردد

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خط پهلوی

دانلود مقاله در مورد خط پهلوی

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-پهلویلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خط پهلوی
‏خط پهلوی: ‏خطی را که ایرانیان در عصر ‏اشکانی ‏و ساسانی به کار میبرند و تا چند ‏قرن بعد از اسلام هم به کار میرفته است، خط « پهلوی» مینامند. کلمهی «پهلوی» ‏اصلاً‌ از واژهی «پژتو» گرفته شده که اسم قوم اشکانی بوده است. ‏خط پهلوی که ‏قسمت عمده ادبیات پارسی میانه بدان نوشته شده دارای اصلی آرامی (یکی از خطوط سامی) ‏است. این خط بیست و دو حرف (هجا) داشته و به مانند اوستایی از راست به چپ نوشته ‏میشده است.
‏نمونه‌ای از خط پهلوی کتیبه‌ای در تاق بستان
‏خط پهلوی‏ نام یک دسته‏ٔ‏ کلی از ‏دبیره‌هایی‏ است که برای نوشتن زبان(های) ‏فارسی میانه‏ (شامل پهلوی اشکانی) به کار می‌رفته‌اند. تمام این خطها ریشه در خط ‏آرامی‏ دارند‏[۱]‏ و مانند آرامی از راست به چپ نوشته می‌شده‌اند.
‏دبیره‌های پهلوی را معمولاً به زیرشاخه‌های زیر تقسیم می‌کنند:
‏پهلوی اشکانی (کتیبه‌ای و گسسته‌است)
‏پهلوی ساسانی (یا پهلوی زرتشتی)
‏پهلوی گسسته (یا پهلوی کتیبه‌ای)
‏پهلوی پیوسته (یا پهلوی کتابی)
‏پهلوی زبوری یا مسیحی
‏این دبیره‌ها گرچه اصل و ریشه‌ای یکسان و شباهت‌هایی با هم دارند، تفاوتشان به حدی‌است که جداگانه از آنها یاد شود. خود واژه‏ٔ‏ ‏پهلوی‏ برگفته از ‏پهلو‏ است که خود صورتی از واژه‏ٔ‏ ‏پرثوه‏ (که صورت باستانی واژه‏ٔ‏ ‏پارت‏ است) می‌باشد.
‏به طور کلی خط پهلوی خطی پر ابهام به شمار می‌رود و ابهام بعضی گونه‌های آن نظیر پهلوی کتابی بیشتر از آنِ بقیه‌است. در گونه‌های منفصل بیشترین جنبه‏ٔ‏ ابهام به علت دلالت یک ‏نویسه‏ بر چندین ‏واج‏ است؛ مثلاً در پهلوی ساسانی کتیبه‌ای نویسه‏ٔ‏ «‏ ‏» می‌تواند دلالت بر صامت «ر» «و» یا مصوت «او» کند. در گونه‏ٔ‏ متصل علاوه بر این گونه ابهامات مشکل دیگری نیز پدیدار می‌گردد: اتصال چند حرف به یکدیگر باعث شباهت مجموعه حروف به حرفی دیگر می‌شود.
‏خاصیت دیگری که در تمام گونه‌های خط پهلوی وجود دارد وجود ‏هزوارش‏ در نوشته‌هاست. ‏هزوارش‏ که به صورت ‏هزوارشن‏ و ‏اوزوارشن‏ و صورت‌های مشابه دیگر هم در زبان ‏فارسی‏ آمده‌است به این معنی است که در نوشتن متن‌های پهلوی گاه کلمه‌ای را به ‏آرامی‏ می‌نوشتند لیکن هنگام قرائت فارسی می‌خواندند. مثلاً‏ ‏ملک‏ می‌نوشتند و هنگام قرائت ‏شاه‏ می‌خواندند. باید توجه داشت که هزوارش با ‏وام‌واژه‏ تفاوت دارد. وام‌واژه یک عادت زبانی‌است در حالی که هزوارشن تنها ‏یک عادت رسم‌الخطی‌است. برای علت یا دلیل وجود هزوارشن در نوشته‌های پهلوی حدسهای گوناگونی زده‌اند. یکی از این حدسها این است که از آنجا که سنت دبیری خاص آرامیان بوده‌است بسیاری این واژه‌ها در نوشتار وارد شده‌اند اما از آنجا که اربابان این دبیران آرامی نمی‌دانستند این واژه‌ها هنگام برخوانی از بهر ایشان به فارسی برگردانده می‌شدند.
‏خط پهلوی که خطی پر ابهام بود برای ثبت دقیق اصوات مفید نبود و حتی می‌توانست باعث اشتباه در قرائت شود. از این رو در زمان ‏ساسانیان‏ برای نوشتن ‏اوستا‏ ‏خط اوستایی‏ از روی خط پهلوی کتابی ابداع شد. خط اوستایی خطی فوق‌العاده دقیق و بدون ابهام بود و حرفهای آن منفصل بودند (جز چند مورد معدود ‏لیگاتور‏ که اصلی متأخرتر دارند). در بعضی متن‌های پهلوی واژه‌های دشوار و دور از ذهن گاه به خط اوستایی نوشته می‌شدند.معمولاً ایران‌شناسان برای مطالعه و اندرنگرش متن‌های پهلوی آنها را به خط لاتینی بر می‌گردانند. این برگردانیدن به دو صورت
‏حرف‌نویسی‏ و ‏آوانویسی‏ صورت می‌پذیرد. در مرحله‏ٔ‏ اول متن را به دبیره‏ٔ‏ لاتینی حرف‌نویسی می‌کنند و در مرحله‏ٔ‏ بعد آن را آوانویسی می‌کنند. به خاطر ابهام خط پهلوی حتی حرف‌نویسی متن‌ها هم کار چندان آسانی نیست. در برخی موارد خصوصاً آنِ مربوط به خط پهلوی کتابی گاه بر سر صورت حرف‌نویسی‌شده‏ٔ‏‌ واژه میان ایران‌شناسان اختلاف نظر وجود می‌دارد. آوانویسی خط پهلوی هم دشواری‌های زیادی می‌دارد. نخست اینکه در خط پهلوی ‏مصوت‌های کوتاه‏ نشانه‏ٔ‏ جدا و ویژه‌ای نمی‌دارند. دوم اینکه ‏مصوت‌های بلند‏ را گاه به صورت صامت هم می‌توان در نظر گرفت. این دو خصیصه‏ٔ‏ ذکر شده در خط امروزی فارسی هم وجود می‌دارد. (مثلاً شاپور را شاپوَر هم می‌توان خواند) سدیگر آنکه در خط پهلوی ‏املای تاریخی‏ و شبه‌تاریخی فراوان یافت می‌شود از این رو صورت نوشته‏ٔ‏ کلمات لزوماً صورت ملفوظ آنها در زمان کتابت متن نیست.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خـط مشـی کیفیـت و اصلاحات 65 ص

دانلود مقاله در مورد خـط مشـی کیفیـت و اصلاحات 65 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خـط-مشـی-کیفیـت-و-اصلاحات-65-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 72 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

WWW.DANDEHSAZAN.COM
‏ 
‏ارتباط با ما
‏محصولات
‏نظامنامه کیفیت
‏معرفی
‏صفحه اصلی
‏    نظامنامه کیقیت شرکت تولیدی و صنعتی دنده سازان
‏خـط‏ مشـی ‏کیفیـت ‏و‏ ‏اصلاحات
‏ 
‏2-‏1- ‏خط‏ مشی کیفیت
‏شرکت‏ ‏صنعت‏ی دنده سازان‏ ‏،‏ تولید کننده ‏انواع‏ قطعات خودرو ، چرخ دنده و .... درراستای ارتقاء کیفیت محصولات خود و با هدف ‏کسب‏ سفارشات بیشتر ، استانداردهای مدیریت کیفیت ISO / TS 16949 : 2002 ‏  ‏و‏  ISO 9001:2000‏ ‏را‏ الگوی مدیریت ‏کیفیت‏ خویش قرار داده وخطمشی کیفیت خود را بدین شرح  اعلام می دارد:
‏1-‏     ‏تلاش‏ ‏در‏ جهت کسب رضایت مشتریان از طریق شناسایی ، درک و برآورده سازی صحیح نیازها و ‏انتظارات‏ آنها
‏2-‏   ‏ارج‏ ‏نهادن‏ به مقام انسانی کارکنان بعنوان با ارزشترین سرمایه های شرکت از طریق رعایت ‏اصل‏ احترام متقابل ، فراهم آوردن روابط صمیمی ، توجه به مسائل روحی و رفاهی آنها ، ‏ایجاد‏ فضای مناسب کاری برای آنها
‏3-‏     ‏ ‏ارتقاء‏ ‏آگاه‏ی ها ، دانش و توانایی کارکنان از طریق اجرای آموزشهای تخصصی
‏4-‏     ‏جلب‏ ‏مشارکت‏ فکری کارکنان از طریق دریافت و تشویق ایده های عملی آنها و گسترش فرهنگ ‏کارگروه‏ی
‏5-‏     ‏تعهد‏ ‏به‏ بهبود مستمر فعالیتها  از طریق تدوین ،  اجرا و اندازه گیری اهداف کیفیت
‏6-‏   ‏حرکت‏ ‏به‏ سمت ضایعات صفر از طریق انجام کلیه فعالیتها بطور صحیح و منظم و در موعد مقرر ، ‏جلوگیر‏ی از تکرار اشتباهات  ، کاهش انحراف از برنامه ها و تاکید بر ﭘیشگیری از ‏خطاها
‏تشریح‏ عناصر سیستم ‏مدیریت‏ کیفیت‏ 
‏4- سیستم مدیریت ‏کیفیت‏ ‏ 
‏4-1- ‏نیازمندیهای‏ عمومی
‏شرکت‏ ‏صنعتی‏ دنده سازان، یک نظام مدیریت کیفیت را ایجاد ‏و‏ مستند نموده، ‏آن‏ را به اجرا گذارده و از برقرار بودن آن به طور مداوم اطمینان حاصل می نماید و در ‏جهت‏ بهبود اثربخشی آن بر اساس نیازمندیهای این استاندارد بین‌المللی اقدام می کند .
‏در‏ ‏شرکت‏ صنعتی ‏دنده‏‌‏سازان،‏ ‏فرآیندهای‏ مورد ‏نیاز‏ سیستم مدیریت کیفیت و کاربردهای آنها در سرتاسر سازمان شناسایی گردیده و توالی ‏و‏ تعامل این فرآیندها نیز مشخص شده است. این فرآیندها ‏و‏ تعاملات آنها ‏در‏ جداول پیوست و همچنین در روشهای اجرایی مربوطه مدون شده‌اند. علاوه بر این، شاخص ‏های‏ مورد نیاز برای کنترل اثربخشی اجرای این فرآیندها تدوین شده است .
‏در‏ ‏این‏ سازمان از دسترس بودن منابع و اطلاعات مورد نیاز بر اساس جلسات هفتگی ، ماهیانه ‏و‏ بازنگری مدیریت اطمینان حاصل می شود.
‏همچنین‏ ‏فرآیندهای‏ شناسایی شده طبق روش اجرایی اندازه‌گیری میزان تحقق اهداف کیفیت به شماره QA-P-05‏ ‏و‏ همچنین روش ‏اجرایی‏ ارزیابی رضایت مشتریان به شماره QA-P-11‏ ‏مورد‏ پایش، ‏اندازه‏‌‏گیری،‏ تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و اقدامات لازم برای بهبود مستمر طبق روش ‏اجرایی‏ اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه به شماره EN-P-05 ‏  ‏صورت‏ می‌گیرد.
‏تصویر‏ زیر وضعیت ‏سیستم‏ مدیریت کیفیت ‏شرکت‏ صنعتی دنده ‏سازان‏ ‏را‏ نشان ‏می‏‌‏دهد‏.
‏ورودی
‏خروجی
‏بهبود‏ ‏مداوم‏ سیستم مدیریت کیفیت
‏مشتریان
‏مشتریان
‏تحقق‏ ‏محصول
‏مدیریت‏ منابع
‏محصول
‏اندازه‏ گیری ، ‏تحلیل،بهبود
‏Ä
‏È
Å
‏É

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خط تولید مربای هویج 13 ص

دانلود مقاله در مورد خط تولید مربای هویج 13 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-تولید-مربای-هویج-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1

‏دانشگاه آزاد اسلامی
‏واحد ورامین
‏موضوع :
‏تهیه مربا
2
‏مقدمه :
‏ت‏هیه‏ ‏مربا،‏ ‏مارمالاد‏ ‏و‏ ‏ژله‏ ‏از‏ ‏دیرباز‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏نوعی‏ ‏روش‏ ‏نگهداری‏ ‏محصولات‏ ‏میوه‏ ‏مرسوم‏ ‏بوده‏ ‏است‏. ‏مربا‏ ‏فراورده‏‌‏ای‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏میوه‏ ‏کامل‏ ‏سالم‏ ‏یا‏ ‏از‏ ‏قطعات‏ ‏میوه‏ ‏طی‏ ‏فرآیند‏ ‏پخت‏ ‏با‏ ‏افزودن‏ ‏مقداری‏ ‏آب‏ ‏و‏ ‏قند‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏می‏‌‏آید‏. ‏اساس‏ ‏تهیه‏ ‏مربا‏ ‏تشکیل‏ ‏ژل‏ ‏پکتین‏ است.
‏پکتین کربوهیدرات محلول در آبی است که در دیواره‏‌‏های سلولی یاخته‏‌‏های گیاهی یافت می‏‌‏شود.
‏از لحاظ شیمیایی پکتین پلی‏‌‏مری است که از به هم پیوستن مولکول‏‌‏های اسید گالاکتوزوئیک تشکیل شده که شکل اولیه آن در بافت‏‌‏های گیاهی به صورت پروتوپکتین نامحلول در آب بوده و در ساختمان آن همی‏‌‏سلولز، آرابان، گالاکتان و .... وجود دارد.
‏به هنگام رسیدن میوه تحت تاثیر آنزیم‏‌‏های پکتولیتیک و هیدرولیز عوامل مذکور پکتین ایجاد می‏‌‏شود. پکتین در حضور مواد قندی و محیط اسیدی قادر است ژل تشکیل دهد. به این دلیل معمولا میوه رسیده برای تهیه مربا مناسب است.
‏مربا باید بافت مالش‏‌‏پذیر و کوتاه داشته باشد و قطعات میوه در آن به آسانی قابل تشخیص باشند. جدا شدن میوه و دو فاز شدن محصول، کریستالیزاسیون قند و بافت سخت از عوامل نامطلوب کیفی در مورد مربا محسوب می‏‌‏شوند.
‏تولید مربا با روش سنتی
3
‏در روش سنتی به طور معمول برای هر سه کیلو میوه موردنظر‏ ‏ تقریبا 5/2 تا 3 کیلو شکر مصرف می‏‌‏شود و بنا به سلیقه و به تناسب میوه موردنظر، از طعم‏‌‏دهنده‏‌‏هایی مثل ‏مثل وانیل، گلاب، آب‏‌‏لیمو و دانه هل استفاده می‏‌‏شود.
‏پس از جدا کردن هسته، دم و یا پوست‏‌‏گیری و صاف کردن به تناسب بافت هر میوه و ترکیب آن، اقداماتی برای بهبود طعم، رنگ و شفافیت مربا انجام می‏‌‏گیرد.
‏مثلا در آب آهک قرار دادن میوه برای تردتر شدن و یا در آب جوش قرار دادن برای اجتناب از سیاه شدن میوه و تلخی گرفتن از برخی میوه‏‌‏ها، اختلاط سفیده تخم‏‌‏مرغ با شربت برای سفیدتر کردن شربت و خیساندن در آب سرد برای نرم شدن بافت میوه از جمله این اقدامات است.
‏اما اصول کلی تهیه مربا به روش سنتی تقریبا برای تمامی میوه‏‌‏ها و خلال‏‌‏ها و سبزی‏‌‏های مشابه بوده است.
‏پس از آماده‏‌‏سازی میوه اعم از شستن، پاک کردن ، اسلایس کردن، دم‏‌‏گیری یا هسته‏‌‏گیری در صورت لزوم، همراه با شربت یا پس از قوام آمدن شربت میوه را برای جوشیدن درون ظرف ترجیحا لعابی روی شعله قرار می‏‌‏دهند. پس از پخته شدن میوه و قوام مناسب شربت ضمن جدا کردن کف از سطح شربت و اضافه کردن مواد طعم‏‌‏دهنده دلخواه در اواخر پخت، مربا را از روی آتش برداشته پس از سرد شدن درون شیشه تمیز ریخته، معمولا شربت را صاف می‏‌‏کنند بعد به قطعات میوه اضافه می‏‌‏کنند
‏برای تهیه مرباهای سنتی رعایت برخی اصول مثل تهیه میوه از بهترین نوع، بدون لکه و کرم‏‌‏زدگی ضروری است. همچنین شربت باید کاملا غلیظ باشد و پس از سرد شدن به حالت کش‏‌‏دار از قاشق ریخته شود.
‏همچنین به شربت مربایی‏‌‏ که از میوه‏‌‏های شیرین تهیه می‏‌‏شود باید بعد از قوام آمدن، کمی ترشی در اواخر طبخ مربا افزود تا رنگ مربا تیره نشود.
‏تولید مربا به روش صنعتی
‏مواد اولیه‏
4
‏1 ‏ـ میوه و سبزی
‏در تولید مربا به روش صنعتی میوه یا سبزی مورد استفاده باید به درجه رسیدگی نسبی رسیده باشد و عطر و طعم و رنگ آنها کاملا ظاهر شده باشد ولی کاملا رسیده نباشند. زیرا در صورت رسیدگی زیاد پکتین موجود در بافت میوه توسط آنزیم‏‌‏های پکتولیتیک هیدرولیز شده و قدرت تشکیل ژل پایین می‏‌‏آید.
‏همچنین میوه و سبزی مورد استفاده در تهیه مربای صنعتی باید بافت مقاوم و نسبتا سختی داشته باشد‏ ‏ تا در حین فرآیند پخت متلاشی نشود و دیگر اینکه دارای ماده خشک محلول بالا و PH ‏پایین باشد.
‏2‏ـ‏‌‏ مواد قندی
‏عمده‏‌‏ترین شیرین‏‌‏کننده مورد استفاده در مرباسازی ساکارز یا قند معمولی است. در فرآیند پخت مقداری از ساکارز به قند اینورت ‏‌‏تبدیل می‏‌‏شود. با توجه به ایکه غلظت مواد قندی در محصول نهایی بالا است بنابراین چنانچه تمامی مواد قندی مصرفی به صورت ساکارز باشد، احتمال کریستالیزاسیون ساکارز و یا به اصطلاح شکرک زدن مربا وجود خواهد داشت.
‏بنابراین به علت حلالیت بالای مخلوط ساکارز و قند انورت، برای ممانعت از شکرک زدن مربا،‏‌‏مقداری از قند را هیدرولیز کرده و به قند اینورت تبدیل می‏‌‏کنند.
‏اما باید توجه داشت که هیدرولیز بیش از حد ساکارز به علت افزایش غلظت دکستروز بالاتر از 25 درصد، ایجاد کریستال‏‌‏های دکستروز کرده و موجب سست شدن ژل تشکیل شده می‏‌‏شود و ممکن است ژل به صورت توده چسبناکی مشابه عسل دربیاید.
‏بنابراین میزان بهینه قند اینورت در محصول نهایی 35 ـ‏‌‏25 درصد پیشنهاد می‏‌‏شود.
‏علاوه بر ساکارز ممکن است از شربت گلوکز (گلوکز مایع)‏‌‏نیز در تهیه مربا استفاده شود.
‏حداکثر میزان استفاده از گلوکز باید حدود 25 درصد کل مقدار قند لازم باشد.

 

دانلود فایل