نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

دانلود مقاله در مورد خصوصیات گیاه برنج 19 ص

دانلود مقاله در مورد خصوصیات گیاه برنج 19 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خصوصیات-گیاه-برنج-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه
‏واژه شلتوک از کلمه هندی چلتو (chalto‏ ‏) گرفته شده و در زبان انگلیسی به شلتوک (دانه برنج همراه با پوست ‏آ‏ن) Rice Paddy‏ ‏گفته می شود‏.‏ نام برنج از زبان هندی گرفته شده که به آن Ariai ‏ ‏می گویند.
‏در زبان انگلیسی به برنج Rice ‏ ‏گفته می شود که همان نام عمومی برنج است‏.‏ در زبان فرانسه Riz ‏،‏ در زبان ایتالیایی Rizo ‏،‏ روسی Ris ‏ ‏و در زبان المانی Ries ‏ ‏می گویند‏.‏ نام علمی آن Oryza Satival ‏ ‏می باشد‏.‏ در استان گیلان به برنج « بج» ( Bej‏ ‏) به خوشه ان « ورزه » ( Vorze ‏ ‏) ‏و به شلتوک آن « جو» گفته می شود‏.
‏خصوصیات گیاه‌‏شناسی‏:
‏برنج با نام علمی Oryza Sativa ‏از تیرة Gramineae ‏ ‏گیاهی است یکساله و علفی به طول ‏ 1 متر با برگهای کشیده و غلافی و نوک تیز و گل آذین به شکل سنبله بوده و دانه‏‌‏ها دارای یک پوشش قهوه‏‌‏ای رنگی به نام سبوس می‏‌‏باشد.
‏زیستگاه: این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا بوده ولی در کشورهایی مثل چین، ‏ژاپن، ‏هیمالیا و کانادا گسترش یافته است وهمچنین در مناطق تروپیکال رشد می‏‌‏کند.
‏2
‏تاریخچه:
‏برنج به عنوان یک محصول غذایی مهم در سراسر جهان محسوب می‏‌‏شود تا آنجایی که بیش از غذای جمعیت جهان را تشکیل می‏‌‏دهد. در کشورهای آسیایی بیش از 9.% از مردمان از برنح به عنوان یک غذای اصلی استفاده می‏‌‏کنند. ‏از آب برنج برای شستشوی زخم، اسهال خونی، ورم معده و روده استفاده می‏‌‏کردند و همچنین از دمکردة ریشه و ساقه زیرزمینی برنج در افزایش ترشح ادرار و دفع سموم از بدن استفاده می‏‌‏شود و خوردن سبوس برنج در کشورهای چینی به عنوان ماده ضد پیری است.
‏مشخصات گیاه شناسی
‏ برنج نباتی است از تیره غلات از جنس Oriza ‏ که گونه آن Sativa ‏ است‏.‏ گیاهی است یکساله دارای ریشه های افشان و قوی که عمیق نبوده و معمولا در لایه فوقانی خاک تا عمق 20 الی 25 سانتی متر قرار می گیرند‏.‏ سازگاری ریشه برنج در زمین هایی است که اکسیژن آن کم است زیرا ریشه نیازی به اکسیژن هوا ندارد و از اکسیژن محلول استفاده می نماید‏.‏ ریشه تا زمان تشکیل پانیکول ( خوشه رفتن ) حداکثر رشد را می نماید‏.
‏همچنین برگ ها دارای پهنک باریک و بلند در بعضی انواع مانند O.Sativa‏ کرک دار و در O.glaberrima‏ ‏ ‏بی کرک هستند‏.‏ زبانک (لیگول ) در برنج نسبتا بلند هستند‏.‏ تعداد برگ روی ساقه در انواع مختلف برنج‏،‏ متفاوت و به شرح زیر است‏:
‏در انواع زود رس در روی هر ساقه 14 الی 15 برگ ( چمپا و غریب ).
‏در انواع متوسط زود رس حدود 16 الی 17 برگ ( سرد چمپا )
‏4
‏شرایط اقلیمی مناسب برای شالیزار
‏ برنج را اصولاً محصول گرمسیری و نیمه گرمسیری بحساب می آورند که ویژه نواحی مرطوب استوایی در مناطق نسبتاً گرم و باتلاقی و یا معتدل است.(1)
‏این گیاه در طول دوره رشد آب فراوان نیاز دارد که در حدود 30000 متر مکعب در هکتار است‏.‏ بنابراین باید در مناطقی که بارندگی در آن به اندازه کافی وجود داشته باشد کشت شود‏.‏ در مناطقی که بارندگی آنها در حدود 1000 میلی متر باشد کشت برنج امکان پذیر بوده و محصول خوبی بدست می آید‏.‏ وجود سرما نیز باعث توقف رشد برنج خواهد شد و تولید محصول را پایین می آورد و متوسط دمای مورد نیاز برنج حدود 33 درجه سانتی گراد است که این رقم در مورد ارقام زودرس کمتر و در مورد ارقام دیررس بیشتر است و ممکن است به 40 درجه سانتی‏ گراد و یا حتی بیشتر نیز برسد‏.
‏بهترین درجه حرارت برای جوانه زدن بذر برنج 30 درجه سانتی گراد
می باشد‏.‏ بذر در درجه حرارت پایین تر از 10 درجه و بالاتر از 40 درجه سانتی گراد جوانه نمی زند‏،‏ لذا برای جوانه زدن هیچکاه نباید در جای خنک و یا خیلی گرم گذاشته است‏.‏ با توجه به مطالب گفته شده می بایست بذور برنج را در آبی با درجه حرارت مناسب خیساند ( 22- 30 درجه سانتی گراد موجب تسریع در جذب آب و جوانه می گردد )‏،‏ تا بدین وسیله رشد جنین افزایش یافته ‏و جوانه زدن یکنواخت صورت گیرد‏.
‏میانگین دمای محیط کشت برنج باید بین 22-30 درجه سانتی گراد باشد هرگاه دمای محیط از 13 درجه سانتی کراد پایین تر آید برنج با سرما روبرو می شود‏.‏ همچنین هرگاه دمای محیط از 40 درجه سانتی گراد بیشتر شود باعث اختلال در رشد ریشه خواهد شد و گیاه را از بین می برد‏.‏ دمای محیط کشت در طول دوره رشد همواره باید متناسب با مراحل رشد گیاه باشد
‏5
‏.‏ دمای مذکور بویژه در زمان گل دادن باید مناسب و کافی باشد، زیرا در این دوره گیاه به حداکثر درجه حرارت نیاز دارد‏.‏ بهترین دما در این زمان 23 درجه سانتی گراد است‏.‏ چنانچه در این مرحله از رشد برنج دمای محیط پیرامون بعللی پایین باشد و رطوبت هوا نیز بیش از اندازه طبیعی بالاتر از 80 درصد باشد تلقیح بخوبی انجام شده و دانه تشکیل نخواهد شد‏،‏ بعبارت دیگر برنج پوک شده و در نتیجه میزان تولید محصول به اندازه قابل ملاحظه ای پایین خواهد بود‏.‏ بطور کلی رطوبت در محیط کشت برنج نباید کمتر از 40 درصد و بیشتر از 90 درصد باشد ‏.‏
‏برنج گیاهی است ویژه کاشت در مناطق باتلاقی و بنابراین محیط کشت برنج همیشه باید به صورت غرقاب باشد‏.‏ با وجود این در عمل تنفس این گیاه اختلالی بوجود نمی آید زیرا برنج می تواند از اکسیژن محلول در آب استفاده نموده و نیاز تنفسی خود را برطرف نماید‏.‏ همچنین می توان مقداری از این اکسیژن را از طریق ساقه تامین نماید‏.‏
‏بطور کلی دمای آب در روز باید دو برابر شب یعنی حدود 31 درجه سانتی گراد باشد‏،‏ معذالک آب داخل کرنها را باید در شب خارج نمود تا دمای خاک در شب کاهش یابد و مجدداً با وارد کردن آب خنک دما را کاهش داد‏.‏ این عمل مزیت مهمی دارد و آن این است که در نتیجه این عمل تنفس گیاه در شب کاهش یافته و از تجزیه مواد آلی تولید شده در روز جلوگیری بعمل می آید‏.‏
‏شدت نور نیز در رشد گیاه برنج تاثیر مهمی دارد. بطوری که این گیاه برای انجام عمل تلقیح به شدت نور بالایی نیاز دارد‏.‏ ار تفاع از سطح دریا در رشد برنج تاثیر زیادی نداشته و این گیاه را می توان تا ارتفاع 1400 متری از سطح دریا نیز کشت نمود‏.‏ شرایط اقلیمی استانهای گیلان و مازندران به دلایل زیر برای کشت برنج مناسب می باشند‏.‏
‏جدا شدن جلگه های پست خزر از فلات مرکزی ایران توسط رشته کوههای البرز سب ایجاد آب و هوای معتدل مدیترانه ای با درصد رطوبت بالا در استان گیلان شده است‏.‏ مجاورت استانهای گیلان و مازندران با دریای خزر وجود توده های کوهستانی اورال باعث بوجود آمدن منطقه ای باران خیز شده است‏.‏ مجموع شرایط حاصله باعث شده که کشت برنج در این مناطق موفقیت آمیز باشد‏.‏( میانگین دمای مناسب برای کشت برنج حدود 24 درجه سانتی گراد است که این رقم در تابستان به36 درجه سانتی گراد نیز می رسد

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خصوصیات انتقال گرما و ضریب اصطکاک دریک لوله مدور مجهز به نوار مارپیچی 12 ص

دانلود مقاله در مورد خصوصیات انتقال گرما و ضریب اصطکاک دریک لوله مدور مجهز به نوار مارپیچی 12 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خصوصیات-انتقال-گرما-و-ضریب-اصطکاک-دریک-لوله-مدور-مجهز-به-نوار-مارپیچی-12-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏مطالعه آموزشی خصوصیات انتقال گرما و ضریب اصطکاک دریک لوله مدور مجهز به نوار مارپیچی
‏خلاصه
‏–‏ این مقاله ، داده های انتقال گرما و ضریب اصطکاک‏ را برای جریان تک فاز دریک مبدل حرارتی دو لوله ای هم محور مجهز به دریچه نواری مارپیچی ، ارائه میدهد . درمبدل حرارتی دولوله ای هم محور ، هوای داغ از میان لوله درونی عبور می کرد درحالیکه آب سرد از میان حلقه ها ، جریان می یافت . تاثیر دریچه مارپیچی ، برمیزان انتقال گرما و ضریب اصطکاک برای جریان مخالف مطالعه شد و اعداد Nusselt‏ و ضریب اصطکاک بدست آمده ‏با داده های قبلی برای جریان های محوری درلوله مسطح ، مقایسه شد .‏جریان موردنظر درگستره اعداد دنیولدز بین 2300 و 8800 می باشد . ماکزیمم درصد بهره 165% درمیزان انتقال گرما برای کاربرد دریچه مارپیچی درمقایسه با لوله مسطح بدست می آید .
‏واژه های کلیدی ‏–‏ افزایش انتقال گرما ‏–‏ ابزار جریان چرخشی ‏–‏ دریچه نواری مارپیچی
‏1. مقدمه
‏دردهه گذشته ، تکنولوژی انتقال گرما گسترش یافته است ‏وبه طور وسیعی برای کاربردهای مبدل حرارتی ، اعمال میشود ، برای مثال ، سردسازی ، صنعت اتومبیل ، آبگرمکن خورشیدی وغیره ، هدف انتقال گرمای فرآینده ، جادادن شاره های گرمایی بالا می باشد ( یا ضریب انتقال گرما ) . تابه حال ، کوشش زیادی برای کاهش اندازه و هزینه مبدل حرارتی و مصرف انرژی انجام شده است . مهمترین متغیر درکاهش اندازه و هزینه مبدل حرارتی که به طور کلی منجر به کاهش هزینه سرمایه و مزایای دیگر میشود ،کاهش نیروی محرکه دما است که کارآمدی قانون دوم را افزایش می دهد و تولید آنتروپی را کاهش می دهد . بدین ترتیب ، توجه بسیاری از محققان را چاپ می کند .
‏اقدام بزرگ درمورد استفاده از روشهای مختلف ، افزایش دادن میزان انتقال گرما از طریق همرفت نیروی موردنیاز می باشد . درضمن ، مشخص می شودکه این روش میتواند اندازه مبدل حرارتی را کاهش دهد و در انرژی صرفه جویی کند . به طور کلی ، افزایش انتقال گرما رامیتوان به دوگروه تقسیم کرد : یکی روش غیر فعال است که روشی بدون تحریک شدن توسط توان خارجی می باشد از قبیل روکش کردن سطح ، ناهموارکردن سطوح ، کشیدن سطوح ، وسایل جریان چرخشی ، لوله حلقوی ( پیچیده ) مواد افزودنی برای مایع و گازها . روش دیگر روش فعا است . این روش ، منابع اضافی توان خارجی نیاز دارد. برای مثال ، کمک های مکانیکی ، ارتعاش سیال سطح ، تزریق ومکش سیال ، اصابت جت، و میدان های الکتروستاتیک .
2
‏مطالعه آموزشی خصوصیات انتقال گرما و ضریب اصطکاک دریک لوله مدور مجهز به نوار مارپیچی
‏خلاصه
‏–‏ این مقاله ، داده های انتقال گرما و ضریب اصطکاک‏ را برای جریان تک فاز دریک مبدل حرارتی دو لوله ای هم محور مجهز به دریچه نواری مارپیچی ، ارائه میدهد . درمبدل حرارتی دولوله ای هم محور ، هوای داغ از میان لوله درونی عبور می کرد درحالیکه آب سرد از میان حلقه ها ، جریان می یافت . تاثیر دریچه مارپیچی ، برمیزان انتقال گرما و ضریب اصطکاک برای جریان مخالف مطالعه شد و اعداد Nusselt‏ و ضریب اصطکاک بدست آمده ‏با داده های قبلی برای جریان های محوری درلوله مسطح ، مقایسه شد .‏جریان موردنظر درگستره اعداد دنیولدز بین 2300 و 8800 می باشد . ماکزیمم درصد بهره 165% درمیزان انتقال گرما برای کاربرد دریچه مارپیچی درمقایسه با لوله مسطح بدست می آید .
‏واژه های کلیدی ‏–‏ افزایش انتقال گرما ‏–‏ ابزار جریان چرخشی ‏–‏ دریچه نواری مارپیچی
‏1. مقدمه
‏دردهه گذشته ، تکنولوژی انتقال گرما گسترش یافته است ‏وبه طور وسیعی برای کاربردهای مبدل حرارتی ، اعمال میشود ، برای مثال ، سردسازی ، صنعت اتومبیل ، آبگرمکن خورشیدی وغیره ، هدف انتقال گرمای فرآینده ، جادادن شاره های گرمایی بالا می باشد ( یا ضریب انتقال گرما ) . تابه حال ، کوشش زیادی برای کاهش اندازه و هزینه مبدل حرارتی و مصرف انرژی انجام شده است . مهمترین متغیر درکاهش اندازه و هزینه مبدل حرارتی که به طور کلی منجر به کاهش هزینه سرمایه و مزایای دیگر میشود ،کاهش نیروی محرکه دما است که کارآمدی قانون دوم را افزایش می دهد و تولید آنتروپی را کاهش می دهد . بدین ترتیب ، توجه بسیاری از محققان را چاپ می کند .
‏اقدام بزرگ درمورد استفاده از روشهای مختلف ، افزایش دادن میزان انتقال گرما از طریق همرفت نیروی موردنیاز می باشد . درضمن ، مشخص می شودکه این روش میتواند اندازه مبدل حرارتی را کاهش دهد و در انرژی صرفه جویی کند . به طور کلی ، افزایش انتقال گرما رامیتوان به دوگروه تقسیم کرد : یکی روش غیر فعال است که روشی بدون تحریک شدن توسط توان خارجی می باشد از قبیل روکش کردن سطح ، ناهموارکردن سطوح ، کشیدن سطوح ، وسایل جریان چرخشی ، لوله حلقوی ( پیچیده ) مواد افزودنی برای مایع و گازها . روش دیگر روش فعا است . این روش ، منابع اضافی توان خارجی نیاز دارد. برای مثال ، کمک های مکانیکی ، ارتعاش سیال سطح ، تزریق ومکش سیال ، اصابت جت، و میدان های الکتروستاتیک .
2
‏وسایل جریان چرخشی رامیتوان به دونوع طبقه بندی کرد :اولی جریان چرخش پیوسته ودیگری جریان چرخشی تنزلی . برای جریان چرخشی پیوسته ، حرکت چرخشی در تمام طول لوله ، ایجاد می شود . برای مثال دریچه های نواری پیچیده شده ، سیم پیچ های جاسازی شده درامتداد کل لوله و شیارهای مارپیچی که درسطح داخلی لوله درصورتی که درجریان هر چرخش تنزلی ، چرخش درمدخل ورودی لوله ایجاد می شود ودرامتداد مسیرجریان تنزل می یابد ، ‏برای مثال ، مولد چرخشی تیغه راهنمای شعاعی و ابزار تزریق جریان مماسی . برای جریان چرخشی تنزلی ‏ضریب انتقال گرما وافت فشار، بافاصله محوری ‏کاهش می یابد . درحالی که برای جریان چرخشی پیوسته ، ضریب انتقال گرما و افت فشار ثابت باقی می ماند . دراین گزارش ها ، آزمایشات برای مطالعه تاثیر جریان چرخشی یا جریان دورانی بربهبود عملکرد مبدل حرارتی دولوله ایی تنظیم شد که مجهز به یک نوار مارپیچی بود که درتمام طول لوله داخی قرار داشت که به عنوان ژنراتورهای چرخشی / گرمایی یا افزایش دهنده آشفتگی برای تحریک کردن سیال فرض می شود که در شکل 1 نشان داده شده است .
‏2. محاسبه انتقال گرما و ضریب اصطکاک
‏برای جریان سیال در یک مبدل حرارتی لوله هم محور، سرعت انتقال گرمای سیال ( هوای ) گرم‏ برای لوله داخلی را میتوان به صورت زیر بیان کرد :
3
‏درصورتی که انتقال گرمای سیال سرد( آب ) برای لوله بیرونی
‏درحالیکه ‏
‏و
‏که ‏ دمای دیواره خطی است و درسطح دیواره بیرونی لوله داخلی اندازه گیری می شود. و بایستی درعمق ‏ از سطح بیرونی اندازه گیری شود . دمای میانگین دیواره از 15 نقطه که بین ورودی و خروجی لوله داخلی قرار دارند محاسبه می شود .ضریب میانگین گرما و عددمیانه Nusselt‏ به صورت زیر برآورد می شوند :
‏عدد رینولدز با معادله زیرمعین می شود :
‏ضریب اصطکاک را میتوان به صورت زیر نوشت ‏
‏شکل 1-لوله داخلی مجهز به نوار مارپیچ تمام قد

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خط تولید ایران خودرو 75 ص

دانلود مقاله در مورد خط تولید ایران خودرو 75 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-تولید-ایران-خودرو-75-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 75 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فرآیند تولید در سالن‏‌‏های مونتاژ شرکت ایران خودرو
‏(کیلومتر سازی 555‏)
‏دانشگاه آزاد اسلامی
‏واحد فیروزکوه
‏گروه مدیریت
‏عنوان:‏‌
‏فرآیند تولید در سالن‏‌‏های مونتاژ
‏شرکت ایران خودرو
‏(کیلومتر سازی 555‏)
‏فهرست مطالب
‏عنوان ‏ ‏صفحه
مقدمه: 1
* تاریخچه ساخت خودرو در ایران 1
* فصل اول 2
* تاریخچه تأسیس شرکت ایران خودرو 2
* سال شمار تولید انواع خودرو های سواری و کار 3
خودروهای تولیدی در ایران خودرو 5
خودروهای باری تولید شده در شرکت ایران خودرو 8
* کارخانه موتور سازی ایران خودرو 11
* کارخانه لوازم تکمیلی و تزئینی 13
* برخی از سالنهای موجود در این شرکت 13
معرفی انواع گروه های خدمات فنی مهندسی 21
خطوط اصلی سالن مونتاژ : 23
فصل دوم 25
پروسه تولید سمند (سمند – زون 1- تریم 4) 25
سمند – زون 2- تریم یک 31
سمند – زون 8 و7 خط نهایی 53
سمند – زون 9 – ساب موتور 60
پروسه فرآیند تولید در سالن مونتاژ 2 69
مدول 1 مونتاژ درب های پژو 405 و پارس ، سمند 69
* فصل سوم 75
* نتایج و پیشنهادات 75
برخی از نتایج بدست آمده در این پروژه کارآموزی: 75
برخی از پیشنهادات به نظر رسیده در این پروژه کارآموزی : 75
برخی از نمودارهای فرآیند تولید و ضایعات در سالن مونتاژ
تولید خودروهای سواری از بدو تأسیس تا پایان سال 1385
مشخصات فنی خودروی پژو GLX-405
پیش بینی برنامه کلان تولید و تأمین 1386 محصولات سواری
برنامه کلان تولید 1386 محصولات سواری
پیش بینی توزیع ماهیانه برنامه تولید و تأمین 1386
آمار تولید کلیه محصولات سواری از بدو تأسیس تا پایان سال 1385
نمای کلی از سالن تولید مونتاژ 2
روند نمرات منحنی مغایرتهای آدیت فرآیند در سال مونتاژ2
نمودار مربوط به ضایعات مونتاژ 2
روند هزینه ضایعات در مدیریت مونتاژ در مقایسه با هدف
آخری وضعیت مغایرتهای کنترل فرآیند
منابع و مآخذ: 77
‏1
‏مقدمه:‏
‏* تاریخچه ساخت خودرو در ایران
‏تولید خودرو در ایران به سال ‏1337 (‏1958 میلادی )‏ بر‏ می‏‌‏گردد که در آن سال ظاهراً ‏با 000/000/200 ‏ریال سرمایه گذاری کارخانه مونتاژ ‏«‏جیپ‏»‏ ‏احداث شده است . در آن زمان تمام اجزای این خودرو به صورت کیت (CKD‏) وارد و فقط عملیات مونتاژ ‏در داخل انجام‏ می‏‌‏شد . سال ‏1339 شمسی آغازی برای خودروی سواری بود چون شرکت صنعتی ‏«‏سایکا‏»‏ ‏در جاده آبعلی ساخته شد و ‏تحت ‏لیسانس شرکت فیات ایتالیا به مونتاژ فیات ‏1100 ‏پرداخت .
‏طی سالهای ‏1345 و ‏1346 ‏دو واحد خودروساز دیگر اعلام موجودیت کردند و تولید پیکان در شرکت ایران خودرو (ایران ناسیونال سابق) و تولید اتومبیل ژیان در شرکت سایپا شروع شد . در سال ‏1346 ‏شرکت چیپ (پارس خودرو فعلی) نیز اقدام به مونتاژ سواری آریا و شاهین کرد و بدین ترتیب سال ‏1346 ‏سه شرکت خودروسازی در ایران وجود داشتند که تنوع نسبتاً ‏زیادی از محصولات را عرضه‏ می‏‌‏کردند .

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خط صینی سینی 26 ص

دانلود مقاله در مورد خط صینی سینی 26 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-صینی--سینی-26-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏خط‏ ‏صینی
‏خط‏ ‏سینی‏ (Sini script‏) ‏به‏ ‏خوشنویسی‏ ‏چینی‏ ‏اسلامی‏ ‏اطلاق‏ ‏می‏‌‏شود‏. ‏گاهی‏ ‏نیز‏ ‏به‏ ‏خوشنویسی‏ ‏اسلامی‏ ‏چینی‏ ‏نیز‏ ‏گفته‏ ‏می‏‌‏شود‏ ‏که‏ ‏منظور‏ ‏تغییر‏ ‏در‏ ‏ضخامت‏ ‏و‏ ‏باریکی‏ ‏خط‏ ‏است‏. ‏این‏ ‏خط‏ ‏معمولاً‏ ‏در‏ ‏مساجد‏ ‏چین‏ ‏بکار‏ ‏می‏‌‏رود‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏معروف‏‌‏ترین‏ ‏خوشنویسان‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏خط،‏ ‏حاجی‏ ‏نورالدین‏ ‏می‏‌‏گانگجیانگ‏ ‏است‏.
‏خوشنویسی‏ ‏چینی‏ ‏از‏ ‏کیفیت‏ ‏انتزاعی‏ ‏و‏ ‏تصویری‏ ‏خاصی‏ ‏برخوردار‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بیان‏ ‏اندیشه‏ ‏و‏ ‏احساس‏ ‏را‏ ‏ممکن‏ ‏می‏ ‏سازد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏رو‏ ‏با‏ ‏نقاشی‏ ‏قرابت‏ ‏دارد‏.[‏۳] ‏در‏ ‏کشورهایی‏ ‏مانند‏ ‏ژاپن‏ ‏و‏ ‏کره‏ ‏نیز‏ ‏تاحدی‏ ‏وضع‏ ‏به‏ ‏همین‏ ‏صورت‏ ‏بود‏. ‏به‏ ‏طور‏ ‏کلی‏ ‏در‏ ‏خاور‏ ‏دور‏ ‏هنر‏ ‏خوشنویسی‏ ‏هرچند‏ ‏بیشتر‏ ‏نزد‏ ‏کاهنان‏ ‏و‏ ‏متولیان‏ ‏امور‏ ‏مذهبی‏ ‏رواج‏ ‏داشت‏ ‏اما‏ ‏در‏ ‏کنار‏ ‏نقاشی‏ ‏رشد‏ ‏شگرفی‏ ‏کرد‏.
‏چینی‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏ژاپنی‏ ‏ها‏ ‏یک‏ ‏نوع‏ ‏نوشتن‏ ‏ابداع‏ ‏کرده‏ ‏بودند‏ ‏که‏ ‏بسیار‏ ‏پیچیده‏ ‏بود‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏طرز‏ ‏نوشتن،‏ ‏هر‏ ‏کلمه‏ ‏با‏ ‏یک‏ ‏علامت‏ ‏یا‏ ‏با‏ ‏اتحاد‏ ‏چند‏ ‏علامت‏ ‏بسیط،‏ ‏نمایش‏ ‏داده‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏طرز‏ ‏نوشتن‏ ‏هر‏ ‏چیز‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏بیان‏ ‏کرد‏.
‏اما‏ ‏فرا‏ ‏گرفتن‏ ‏آن‏ ‏خیلی‏ ‏دشوار‏ ‏است‏ ‏یا‏ ‏به‏ ‏نظر‏ ‏ما‏ ‏چنین‏ ‏می‏ ‏آید،‏ ‏زیر‏ ‏مجبوریم‏ ‏تعداد‏ ‏بسیار‏ ‏زیادی‏ ‏علامت‏ ‏حفظ‏ ‏کنیم‏. ‏تعداد‏ ‏این‏ ‏علامات‏ ‏تقریبا‏ ‏معادل‏ ‏تعداد‏ ‏کلماتی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏زبان‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏بیان‏ ‏کرد‏.
‏نوشتن‏ ‏غربیها‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏هیچ‏ ‏وجه‏ ‏با‏ ‏نوشتن‏ ‏چینی‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏ژاپنی‏ ‏ها‏ ‏شباهت‏ ‏ندارد،‏ ‏به‏ ‏کمک‏ ‏الفبایی‏ ‏مرکب‏ ‏از‏ ‏بیست‏ ‏و‏ ‏شش‏ ‏جرف‏ ‏با‏ ‏علامت‏ ‏انجام‏ ‏می‏ ‏گیرد‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏علامات‏ ‏ترجمان‏ ‏کلمات‏ ‏نیست‏ ‏بلکه‏ ‏نمایشگر‏ ‏اصوات‏ ‏اصلی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏بردن‏ ‏آن‏ ‏اصوات‏ ‏کلمات‏ ‏را‏ ‏تلفظ‏ ‏می‏ ‏کنیم‏.
‏الفبای‏ ‏لاتین‏ ‏از‏ ‏رومی‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏الفبای‏ ‏رومی‏ ‏از‏ ‏یونانی‏ ‏ها‏ ‏گرفته‏ ‏شد‏. ‏اینکه‏ ‏یونانی‏ ‏ها‏ ‏این‏ ‏الفبا‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏کجا‏ ‏یاد‏ ‏گرفتند،‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏یقین‏ ‏نمی‏ ‏دانیم‏ ‏اما‏ ‏احتمال‏ ‏دارد‏ ‏از‏ ‏فنیقی‏ ‏ها‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏فنیقی‏ ‏ها‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏نوبه‏ ‏خود‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏مصری‏ ‏ها‏ ‏قرض‏ ‏کرده‏ ‏اند‏.
‏اگر‏ ‏الفبای‏ ‏ما‏ ‏ریشه‏ ‏مصری‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏قطعا‏ ‏مثل‏ ‏الفبای‏ ‏چینی‏ ‏و‏ ‏ژاپنی،‏ ‏ابتدا‏ ‏شکل‏ ‏مصور‏ ‏داشته،‏ ‏اما‏ ‏پیشرفت‏ ‏و‏ ‏تکمیل‏ ‏آن‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏دیگری‏ ‏انجام‏ ‏یافته‏ ‏و‏ ‏راه‏ ‏جداگانه‏ ‏ای‏ ‏پیموده‏ ‏است‏. ‏زیرا‏ ‏این‏ ‏علامتها‏ ‏شکل‏ ‏اشیا‏ ‏را‏ ‏نشان‏ ‏نمی‏ ‏داد‏ ‏بلکه‏ ‏صوتهای‏ ‏هجایی‏ ‏هر‏ ‏کلمه‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏تلفظ‏ ‏می‏ ‏شد،‏ ‏نمایان‏ ‏می‏ ‏ساخت‏.
‏اما‏ ‏چون‏ ‏اصوات‏ ‏هجایی،‏ ‏فوق‏ ‏العاده‏ ‏زیاد‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏طرز‏ ‏نوشتن‏ ‏هم‏ ‏ناچار‏ ‏علامتهای‏ ‏بسیار‏ ‏زیادی‏ ‏وجود‏ ‏داشت‏ ‏که‏ ‏باید‏ ‏همه‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏سپرد‏.
2
‏با‏ ‏این‏ ‏اوصاف‏ ‏به‏ ‏مرور‏ ‏زمان،‏ ‏تعدادی‏ ‏علامت‏ ‏جداگانه‏ ‏ابداع‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏کار‏ ‏آنها‏ ‏نمایاندن‏ ‏صوتهای‏ ‏هجایی‏ ‏نبود‏ ‏بلکه‏ ‏صوتهای‏ ‏اصلی‏ ‏را‏ ‏نمایش‏ ‏می‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏صوتها‏ ‏همانها‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏وقتی‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏ترکیب‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏صوتهای‏ ‏هجایی‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏سازد‏.
‏سود‏ ‏مهم‏ ‏این‏ ‏ابداع‏ ‏این‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏هر‏ ‏کس‏ ‏به‏ ‏کمک‏ ‏چندین‏ ‏علامت‏ ‏مختصر‏ (‏بیست‏ ‏و‏ ‏شش‏ ‏علامت‏ ‏در‏ ‏الفبای‏ ‏انگلیسی‏) ‏و‏ ‏ترکیب‏ ‏درست‏ ‏این‏ ‏علامتها‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏صدای‏ ‏هر‏ ‏هجا‏ ‏و‏ ‏صدای‏ ‏هر‏ ‏کلمه‏ ‏را‏ ‏نمایش‏ ‏دهد‏.
‏خوشنویسی‏ ‏سنتی‏ ‏چینی
‏ابزارهای‏ ‏خوشنویسی
‏وسایل‏ ‏و‏ ‏ابزار‏ ‏خوشنویسی‏ ‏در‏ ‏خلق‏ ‏یک‏ ‏اثر‏ ‏مطلوب‏ ‏بسیار‏ ‏موثرند‏. ‏ابزار‏ ‏خوب‏ ‏مشوق‏ ‏هنرمند‏ ‏در‏ ‏ادامه‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏پیشرفت‏ ‏اوست‏.
‏ابزارهای‏ ‏اصلی‏ ‏خوشنویسی
‏مهمترین‏ ‏ابزار‏ ‏خوشنویسی‏ ‏عبارتند‏ ‏از‏:‏قلم‏‌‏نی‏ ‏که‏ ‏قلم‏ ‏مخصوص‏ ‏خوشنویسی‏ ‏است‏. ‏نوع‏ ‏مرغوب‏ ‏آن‏ ‏از‏ ‏نی‏‌‏های‏ ‏دزفولی‏ (‏برای‏ ‏قلم‏‌‏های‏ ‏ریر‏ ‏و‏ ‏متوسط‏) ‏یا‏ ‏نی‏ ‏خیزران‏ (‏برای‏ ‏درشت‏‌‏نویسی‏) ‏تهیه‏ ‏می‏‌‏شود‏. ‏یک‏ ‏قلم‏ ‏بهتر‏ ‏است‏ ‏سرخ‏ ‏مایل‏ ‏به‏‌‏قهوه‏‌‏ای‏ ‏سوخته،‏ ‏فاقد‏ ‏گره‏ ‏و‏ ‏پیچ‏ ‏و‏ ‏کاملا‏ ‏راست‏ ‏و‏ ‏استوانه‏‌‏ای‏ ( ‏با‏ ‏مقطع‏ ‏دایره‏‌‏ای‏ ‏شکل‏) ‏باشد‏ ‏و‏ ‏ضخامت‏ ‏آن‏ ‏با‏ ‏دست‏ ‏تناسب‏ ‏و‏ ‏هماهنگی‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏. ‏همچنین‏ ‏گوشت‏ ‏داخل‏ ‏قلم‏ ‏سفید‏ ‏رنگ،‏ ‏تا‏ ‏اندازه‏‌‏ای‏ ‏سخت‏ ‏و‏ ‏محکم‏ ‏باشد‏. ‏قلم‏ ‏خوب‏ ‏را‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ‏اندازه‏ ‏کوتاه‏ ‏یا‏ ‏بلند‏ ‏و‏ ‏سبک،‏ ‏سست‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏سیاه‏ ‏انتخاب‏ ‏نمی‏‌‏کنند‏ ‏و‏ ‏قطر‏ ‏سر‏ ‏و‏ ‏ته‏ ‏آن‏ ‏نباید‏ ‏زیاد‏ ‏اختلاف‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏. ‏یک‏ ‏قلم‏ ‏مناسب‏ ‏هنگام‏ ‏تراشیده‏ ‏شدن‏ ‏زیاد‏ ‏سفا‏ ‏یا‏ ‏زیاد‏ ‏سست‏ ‏نیست‏ ‏و‏ ‏تراشه‏‌‏های‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏اطراف‏ ‏پرتاب‏ ‏نمی‏‌‏شود‏ ‏و‏ ‏همراه‏ ‏قلمتراش‏ ‏حرکت‏ ‏می‏‌‏کند‏. ‏تراشیدن‏ ‏قلم‏‌‏نی‏ ‏تخصص‏ ‏و‏ ‏روش‏ ‏خاص‏ ‏دارد‏. ‏معمولا‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏کتابتهای‏ ‏مکرّر‏ ‏نوک‏ ‏قلم‏‌‏ها‏ ‏کند‏ ‏شده‏ ‏وکیفیت‏ ‏اولیه‏ ‏خود‏ ‏رااز‏ ‏دست‏ ‏می‏‌‏دهند‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏رو‏ ‏باید‏ ‏به‏‌‏طور‏ ‏مرتّب‏ ‏نوک‏ ‏قلم‏‌‏ها‏ ‏را‏ ‏تراشیده‏ ‏و‏ ‏قط‏ ‏زد‏.
3
‏کاغذکه‏ ‏باید‏ ‏ملایم‏ ‏و‏ ‏صاف‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏خشن،‏ ‏پرزدار،‏ ‏ناصاف‏ ‏و‏ ‏بسیارلغزنده‏ ‏نباشد‏. ‏بر‏ ‏روی‏ ‏کاغذ‏ ‏خوشنویسی‏ ‏نباید‏ ‏مرکب‏ ‏پخش‏ ‏شود‏. ‏کاغذ‏ ‏زبر‏ ‏و‏ ‏نا‏ ‏هموار‏ ‏نوک‏ ‏قلم‏ ‏را‏ ‏می‏‌‏ساید‏ ‏و‏ ‏نوشتن‏ ‏را‏ ‏به‏‌‏ویژه‏ ‏در‏ ‏کشیده‏‌‏ها‏ ‏مشکل‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏ناممکن‏ ‏می‏‌‏کند،‏ ‏از‏ ‏طرفی‏ ‏نوشتن‏ ‏بر‏ ‏کاغذهای‏ ‏لغزان‏ ‏و‏ ‏شیشه‏‌‏ای‏ ‏از‏ ‏اختیار‏ ‏و‏ ‏تسلط‏ ‏خوشنویس‏ ‏می‏‌‏کاهد،‏ ‏بنابراین‏ ‏نوع‏ ‏متوسط‏ ‏آن‏ ‏مناسب‏ ‏است‏. ‏امروزه‏ ‏کاغذهای‏ ‏گلاسه،‏ ‏به‏ ‏ویژه‏ ‏گلاسه‏ٔ‏ ‏مات،‏ ‏برای‏ ‏نوشتن‏ ‏مناسبند‏ ‏هر‏ ‏چند‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏صورت‏ ‏عدم‏ ‏دسترسی‏ ‏می‏‌‏توان‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏مالیدن‏ ‏صابون‏ ‏خشک‏ ‏روی‏ ‏کاغذهای‏ ‏معمولی‏ ‏تاحدودی‏ ‏کاغذ‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏نوشتن‏ ‏آماده‏ ‏کرد‏.
‏مرکب‏ ‏که‏ ‏باید‏ ‏مخصوص‏ ‏خوشنویسی‏ ‏باشد‏. ‏بیش‏ ‏از‏ ‏همه‏ ‏مرکب‏ ‏مشکی‏ ‏و‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏قهوه‏‌‏ای‏ ‏کاربرد‏ ‏دارد‏. ‏رنگ‏‌‏دانه‏ ‏اصلی‏ ‏مرکب‏ ‏خوشنویسی‏ ‏دوده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏مواد‏ ‏دیگری‏ ‏مانند‏ ‏صمغ‏ ‏عربی،‏ ‏زاج‏ ‏و‏ ‏مازو‏ ‏نیز‏ ‏برای‏ ‏چسبندگی‏ ‏رنگ‏‌‏دانه‏‌‏ها‏ ‏و‏ ‏قوام‏ ‏یافتن‏ ‏مرکب،‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏می‏‌‏افزایند‏. ‏مرکب‏ ‏خوشنویسی‏ ‏امروزه‏ ‏در‏ ‏بازار‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏صورت‏ ‏مایع‏ ‏و‏ ‏خشک‏ ‏عرضه‏ ‏می‏‌‏شود‏. ‏مرکب‏ ‏مایع‏ ‏آماده‏ ‏استفاده‏ ‏است‏ ‏اما‏ ‏مرکب‏ ‏خشک‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏سایید،‏ ‏سپس‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏آب‏ ‏جوشیده‏ٔ‏ ‏ولرم‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏گلاب‏ ‏حل‏ ‏کرد‏. ‏این‏ ‏محلول‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏ظرف‏ ‏سربسته‏ ‏به‏ ‏نرمی‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏مدت‏ ‏زمان‏ ‏طولانی‏ ‏تکان‏ ‏داد‏. ‏به‏‌‏این‏ ‏عمل‏ «‏صلایه‏ ‏دادن‏»‏ ‏می‏‌‏گویند‏. ‏صلایه‏ ‏در‏ ‏کیفیت‏ ‏مرکب‏ ‏و‏ ‏کشش‏ ‏آن‏ ‏بسیار‏ ‏موثر‏ ‏است‏. ‏برای‏ ‏رقیق‏ ‏کردن‏ ‏مرکب‏ ‏خوشنویسی‏ ‏آب‏ ‏مقطر‏ ‏یا‏ ‏جوشیده‏ٔ‏ ‏سرد‏‌‏شده‏ ‏از‏ ‏آب‏ ‏معمولی‏ ‏بهتر‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏و‏ ‏بهتر‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏گلاب‏ ‏یا‏ ‏آب‏ ‏ریحان‏ ‏یا‏ ‏آب‏ ‏مازو‏ ‏است‏.
‏دیگر‏ ‏ابزارهای‏ ‏خوشنویسی
‏افزون‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏از‏ ‏وسایل‏ ‏خوشنویسی‏ ‏می‏‌‏توان‏ ‏به‏‌‏ابزار‏ ‏زیر‏ ‏اشاره‏ ‏کرد‏:‏دوات‏ ‏که‏ ‏ظرف‏ ‏مرکب‏ ‏و‏ ‏لیقه‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏اغلب‏ ‏یک‏ ‏بطری‏ ‏کوچک،‏ ‏کم‏‌‏عمق‏ ‏و‏ ‏دهان‏‌‏گشاد‏ ‏است‏.
‏لیقه‏ ‏که‏ ‏معمولا‏ ‏از‏ ‏الیاف‏ ‏ابریشم‏ ‏طبیعی‏ ‏انتخاب‏ ‏می‏‌‏شود‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏جلوگیری‏ ‏از‏ ‏ریختن‏ ‏مرکب‏ ‏و‏ ‏کنترل‏ ‏میزان‏ ‏مرکب‏‌‏برداری‏ ‏توسط‏ ‏قلم‏ ‏در‏ ‏دوات‏ ‏قرار‏ ‏می‏ ‏دهند‏. ‏گاهی‏ ‏از‏ ‏الیاف‏ ‏و‏ ‏نخ‏‌‏های‏ ‏ابریشم‏ ‏مصنوعی‏ ‏به‏‌‏این‏ ‏منظور‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‌‏شود‏.
‏قلمتراش‏ ‏که‏ ‏چاقویی‏ ‏ظریف‏ ‏و‏ ‏بسیار‏ ‏تیزی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏تراشیدت‏ ‏و‏ ‏قط‏‌‏زدن‏ ‏نوک‏ ‏قلم‏ ‏به‏‌‏کار‏ ‏می‏‌‏رود‏. ‏قلمتراش‏‌‏ها‏ ‏اندازه‏‌‏ها‏ ‏و‏ ‏اشکال‏ ‏تاحدی‏ ‏متنوع‏ ‏دارند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏یک‏ ‏تیغه‏ ‏یا‏ ‏دو‏ ‏تیغه‏ ‏ساخته‏ ‏می‏‌‏شوند‏. ‏تیغه‏ ‏قلمتراش‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏فلزی‏ ‏ترد‏ ‏و‏ ‏شکننده‏ ‏می‏‌‏سازند‏ ‏که‏ ‏چنانچه‏ ‏با‏ ‏جسم‏ ‏سختی‏ ‏برخورد‏ ‏کند‏ ‏از‏ ‏کارایی‏ ‏اش‏ ‏کاسته‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏. ‏از‏ ‏این‏ ‏رو‏ ‏با‏ ‏قلمتراش‏ ‏جز‏ ‏تراشیدن‏ ‏و‏ ‏قط‏‌‏زدن‏ ‏قلم‏ ‏کار‏ ‏دیگری‏ ‏نباید‏ ‏انجام‏ ‏داد‏. ‏قلمتراش‏ ‏خوب‏ ‏به‏ ‏سختی‏ ‏تیز‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏دراز‏ ‏مدت‏ ‏کند‏ ‏می‏‌‏شود‏. ‏برای‏ ‏نگهداری‏ ‏آن‏ ‏بهتر‏ ‏است‏ ‏همیشه‏ ‏تیغه‏‌‏ها‏ ‏را‏ ‏کمی‏ ‏چرب‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏دور‏ ‏از‏ ‏رطوبت‏ ‏نگه‏‌‏داشت‏.
‏قط‏‌‏زن‏ ‏ابزاری‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏آخرین‏ ‏مرحله‏ٔ‏ ‏تراشیدن‏ ‏قلم‏‌‏نی،‏ ‏نوک‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏روی‏ ‏این‏ ‏بستر‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏با‏ ‏یک‏ ‏فشار‏ ‏ناگهانی‏ ‏در‏ ‏زاویه‏ ‏مطلوب‏ ‏قطع‏ ‏می‏‌‏کنند‏. ‏قط‏‌‏زن‏ ‏در‏ ‏عین‏ ‏حال‏ ‏که‏ ‏باید‏ ‏سخت‏ ‏و‏ ‏غیرقابل‏ ‏انعطاف‏ ‏باشد‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏قلمتراش‏ ‏کمی‏ ‏نرمش‏ ‏و‏ ‏انعطاف‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏تیغه‏ ‏آن‏ ‏آسیب‏ ‏نرساند‏. ‏بهترین‏ ‏نوع‏ ‏قلمتراش‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏چوب‏ (‏به‏ ‏ویژه‏ ‏چوب‏ ‏شمشاد،‏ ‏قطعی‏ ‏از‏ ‏شاخ‏ ‏یا‏ ‏استخوان‏ ‏حیوانات‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏بخش‏ ‏کوچکی‏ ‏از‏ ‏بدنه‏ٔ‏ ‏نی‏ ‏خیزران‏ ‏بسیار‏ ‏بزرگ‏ ‏است‏. ‏سطح‏ ‏قط‏‌‏زن‏ ‏باید‏ ‏کمی‏ ‏محدب‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏سطح‏ ‏زیرین‏ ‏آن‏ ‏که‏ ‏روی‏ ‏میز‏ ‏قرار‏ ‏می‏‌‏گیرد‏ ‏مسطح‏.
‏سنگ‏ ‏تیزکن‏ ‏قلمتراش‏ ‏سنگی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏تیزکردن‏ ‏چاقو‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏قلمتراش‏ ‏کاربرد‏ ‏دارد‏ ‏درگذشته‏ ‏از‏ ‏سنگ‏ ‏رومی‏ ‏یا‏ ‏حجاز‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏منظور‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‌‏شده‏‌‏است‏.
4
‏قلمدان‏ ‏که‏ ‏جعبه‏‌‏ای‏ ‏است‏ ‏کوچک،‏ ‏کشیده‏ ‏و‏ ‏اغلب‏ ‏تزئین‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏معمولاً‏ ‏برای‏ ‏سهولت‏ ‏حمل‏ ‏و‏ ‏نقل،‏ ‏قلم‏‌‏های‏ ‏لازم،‏ ‏قلمتراش،‏ ‏قط‏‌‏زن‏ ‏،‏ ‏قاشق،‏ ‏سنگ‏ ‏کوچک‏ ‏و‏ ‏سر‏ ‏قلمدانی‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏شامل‏ ‏دوات‏ ‏است،‏ ‏و‏ ‏گاهی‏ ‏قیچی‏ ‏ظریفی‏ ‏جهت‏ ‏چیدن‏ ‏کاغذ،‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏جعبه‏ ‏قرار‏ ‏می‏‌‏گیرد‏ ‏تا‏ ‏این‏ ‏لوازم‏ ‏یک‏ ‏جا‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏جعبه‏‌‏ای‏ ‏محفوظ‏ ‏در‏ ‏اختیار‏ ‏خوشنویس‏ ‏باشد‏.
‏زیردستی‏ ‏یا‏ ‏زیرمشق‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏مقوا‏ ‏یا‏ ‏چرم‏ ‏و‏ ‏غیره‏. ‏که‏ ‏باید‏ ‏رویه‏‌‏اش‏ ‏صاف،‏ ‏نرم‏ ‏و‏ ‏ملایم‏ (‏میانگین‏ ‏سخت‏ ‏و‏ ‏سست‏ ‏و‏ ‏کلفت‏ ‏و‏ ‏نازک‏) ‏باشد‏ ‏و‏ ‏لغزندگی‏ ‏نداشته‏ ‏باشد‏. ‏همچنین‏ ‏باید‏ ‏ابعادی‏ ‏نه‏‌‏چندان‏ ‏بزرگ‏ ‏و‏ ‏نه‏‌‏چندان‏ ‏کوچک‏ ‏انتخاب‏ ‏کنند‏ ‏تا‏ ‏مزاحم‏ ‏کار‏ ‏حوشنویسی‏ ‏نشود‏. ‏گفته‏‌‏اند‏ ‏بهتر‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏دو‏ ‏چرم‏ ‏منفصل‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏هم‏ ‏گذاشته،‏ ‏دو‏ ‏گوشه‏ ‏آن‏ ‏که‏ ‏طرف‏ ‏چپ‏ ‏است‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏چند‏ ‏بخیه‏ ‏محکم‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏آن‏ ‏دو‏ ‏قطعه‏ ‏چرم‏ ‏از‏ ‏چرم‏ ‏بـُـلغار‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏دانه‏ ‏و‏ ‏موجش‏ ‏را‏ ‏برطرف‏ ‏کرده‏ ‏باشند،‏ ‏بهتر‏ ‏است‏.
‏مِسطره‏ ‏یا‏ ‏مِسطر‏ ‏که‏ ‏ابزاری‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏خوشنویس‏ ‏در‏ ‏کار‏ ‏نوشتن‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏خطوط‏ ‏موازی‏ ‏و‏ ‏تعیین‏ ‏سطرها‏ ‏و‏ ‏تشخیص‏ ‏حدود‏ ‏آن‏‌‏ها‏ ‏کمک‏ ‏می‏‌‏کند‏. ‏در‏ ‏گذشته‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏منظور‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏قطعه‏ ‏مقوای‏ ‏ضخیمی‏ ‏نخ‏‌‏هایی‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏فاصله‏ ‏منظم‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏و‏ ‏محکم‏ ‏می‏‌‏بستند،‏ ‏سپس‏ ‏کاغذ‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏آن‏ ‏گذاشته‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏فشار‏ ‏دست،اثر‏ ‏نخ‏‌‏ها‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏کاغذ‏ ‏منتقل‏ ‏می‏‌‏کردند‏. ‏اما‏ ‏امروزه‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏منظور‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏کاغذی‏ ‏خطوط‏ ‏و‏ ‏جدول‏‌‏های‏ ‏مورد‏ ‏نظر‏ ‏را‏ ‏پر‏ ‏رنگ‏ ‏کشیده‏ ‏و‏ ‏زیر‏ ‏کاغذ‏ ‏خوشنویسی‏ ‏قرار‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏تا‏ ‏حدود‏ ‏و‏ ‏سطرهای‏ ‏کار‏ ‏از‏ ‏پشت‏ ‏کاغذ‏ ‏نمایان‏ ‏باشد‏. ‏یا‏ ‏به‏ ‏وسیله‏ ‏خطکش‏ ‏و‏ ‏مداد‏ ‏کم‏ ‏رنک‏ ‏خطوط‏ ‏را‏ ‏ترسیم‏ ‏و‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏خطاطی‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏پاک‏ ‏می‏‌‏کنند‏.
‏ابزار‏ ‏به‏‌‏هم‏ ‏زدن‏ ‏لیقه‏ ‏و‏ ‏مرکب‏ ‏که‏ ‏سر‏ ‏آن‏ ‏پهن‏ ‏و‏ ‏دسته‏‌‏اش‏ ‏مخروطی‏ ‏و‏ ‏معمولا‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏چوب‏ ‏آبنوس‏ ‏است‏.
‏قاشق‏ ‏مخصوص‏ ‏آب‏ ‏ریختن‏ ‏در‏ ‏دوات‏ ‏که‏ ‏به‏‌‏وسیله‏ ‏آن‏ ‏به‏‌‏اندازه‏ ‏ی‏ ‏لازم‏ ‏آب‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏دوات‏ ‏می‏‌‏ریزند‏.
‏به‏‌‏غیر‏ ‏از‏ ‏وسایلی‏ ‏که‏ ‏نام‏ ‏برده‏ ‏شد‏ ‏چند‏ ‏ابزار‏ ‏فرعی‏ ‏دیگر‏ ‏نیز‏ ‏در‏ ‏کار‏ ‏کتابت‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‌‏شود؛‏ ‏مانند‏ ‏قیچی‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏کاتر‏ ‏برای‏ ‏بریدن‏ ‏کاغذ،‏ ‏دو‏ ‏خط‏‌‏کش‏ ‏مدرّج‏ ‏کوچک‏ ‏و‏ ‏بزرگ‏ ‏و‏ ‏گونیا‏ (‏برای‏ ‏کتیبه‏‌‏نویسی‏ ‏چند‏ ‏گونیا‏ ‏لازم‏ ‏است‏)‏،‏ ‏خط‏‌‏کش‏ T‏ ‏به‏ ‏همراه‏ ‏چند‏ ‏مداد‏ ‏سیاه‏ ‏و‏ ‏قرمز،‏ ‏و‏ ‏انواع‏ ‏کاغذها‏ ‏و‏ ‏مقواها‏.
‏بعضی‏ ‏از‏ ‏استادان‏ ‏پیشین،‏ ‏شخصا‏ ‏مرکب‏ ‏دلخواه‏ ‏را‏ ‏اعم‏ ‏از‏ ‏مشکی‏ ‏و‏ ‏رنگ‏‌‏های‏ ‏مختلف‏ ‏می‏‌‏ساختند‏ ‏و‏ ‏کاغذها‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏این‏ ‏که‏ ‏قابل‏ ‏نوشتن‏ ‏شود‏ ‏آهار‏ ‏داده‏ ‏و‏ ‏مهره‏ ‏می‏‌‏زدند‏. ‏آنان‏ ‏اغلب‏ ‏وسایل‏ ‏و‏ ‏لوازم‏ ‏و‏ ‏کارهای‏ ‏کتابت‏ ‏را‏ ‏خود‏ ‏تهیه‏ ‏می‏‌‏کردند؛‏ ‏از‏ ‏قبیل‏ ‏تهیه‏ ‏سطر‏ ‏و‏ ‏جدول‏‌‏کشی‏ ‏،‏ ‏تذهیب،‏ ‏زرافشانی،‏ ‏رنگ‏ ‏آمیزی‏ ‏کاغذ‏ ‏حتی‏ ‏تجلید‏ ‏و‏ ‏صحافی‏ ‏و‏ ‏غیره‏. ‏ولی‏ ‏امروزه‏ ‏چون‏ ‏انجام‏ ‏این‏ ‏امور‏ ‏مستلزم‏ ‏صرف‏ ‏دقت‏ ‏بسیار‏ ‏و‏ ‏خارج‏ ‏از‏ ‏وقت‏ ‏و‏ ‏حوصله‏ ‏است،‏ ‏افرادی‏ ‏دیگر‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏خدمات‏ ‏مشغولند‏ ‏و‏ ‏شرکت‏‌‏های‏ ‏تولیدی‏ ‏و‏ ‏کارخانه‏‌‏های‏ ‏کاغذ‏‌‏سازی،‏ ‏صحافی‏‌‏ها‏ ‏و‏ ‏غیره‏ ‏و‏ ‏نیاز‏ ‏را‏ ‏تأمین‏ ‏می‏‌‏کنند‏.
‏خ‏ط‏ ‏چینی‏ '‏هشت‏ ‏هزار‏ ‏سال‏ ‏قدمت‏ ‏دارد


 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد خط و انواع آن 98 ص

دانلود مقاله در مورد خط و انواع آن 98 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خط-و-انواع-آن-98-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 99 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقدمه
‏تحولات خط وانواع آن
‏مراحل ماقبل تاریخ خط
‏خط اشیایی
‏تحولات بعدی خط
‏ابداع در خط اولیه در شرق باستان
‏خط مصری
‏تکامل خط مصری
‏خط میخی
‏شکل خارجی خط میخی
‏خط میخی سومری
‏خط میخی اکدی
‏خط میخی سایر ملل شرق باستان
‏میخی عیلامی
‏خط میخی خوریها
‏خط میخی هیتیهای آسیا صغیر
‏خط میخی دراوراتور
‏سایر خطهای آسیای نزدیک هزاره دوم و سوم قبل از میلاد
‏خط ماقبل عیلامی
‏خط سینایی
‏خط تصویری درارمنستان ماقبل تاریخ
‏انقلابی که ایجاد خط الفبایی سامی در شرق باستان بوجود آورد
‏خط آرامی
‏اشکال داخلی و خارجی خطهای غربی شمالی
‏خطهای لیبی
‏پایان مرحله ایجاد یونانی منشا خطهای اروپایی
2
‏خط یونانی
‏شعبات خط یونانی در آسیای صغیر باستان
‏خط فریگیایی باستان
‏خط لیکیایی
‏خط لیدیایی
‏خط کاریایی
‏خط سیدتی
‏خط ایتالیایی باستان
‏خط لاتینی
‏خط ژرمنا ـ خط روین ژرمنی
‏خط اوگامیکی کلتی
‏شعبات متاخرتر الفبایی یونانی
‏خط آلبانیایی
‏جنبش رو به رشد خط لاتینی درعصر جدید
‏انواع مختلف خطهای حرفی و صامتی و خصوصیات آنها
‏خط مروئیتی
‏خط ارمنی
‏خط گرجی
‏خط های ایبری ( اسپانیایی باستان)
‏مشتقات خط هجایی سامی در خطوط هندی
‏خط کهاروشتخی
‏خط برهمی
‏خطهای هند غربی و آسیای مرکزی
‏خطهای تبتی
‏خطهای جنوب شرقی آسیا
‏خط اندونزی
3
‏خط در سریلانکا
‏گروه خطهای هند جنوبی در شبه قاره هند
‏خط در جزایر مالدیو
‏خط واژه ای چینی
‏خط خارجی خط چینی
‏شکل داخلی خط چینی
‏سایر انواع خط واژه ایی در جنوب شرق آسیا
‏خط میائو
‏خط یائو
‏خط سی سیا
‏خط موسو
‏خط کیدانی
‏نوشتار در ویتنام ، کره ، ژاپن
‏خط ویتنامی
‏خط ژاپنی
‏خط کره ایی
‏اختراع خط د رآمریکا تا پیش از کریستف کلمب
‏خط مایایی
‏ابداع خط در عصر حاضر
‏خط اختراعیی سرخپوستان قبیله چروکی سیکوایی
‏خط اسکیموهای آلاسکا
‏سایر خطهای ابتدایی در امریکا
‏ابداع خط در آفریقا ، خط هجایی وایی درلیبریا
‏خط هیجایی منده در سیرالئون
‏خط باموم در کامرون
‏ملاحظات نهایی درباره تحولات خط
5
‏نتیجه گیری مطالب
‏تصاویر
‏منابع
‏تحولات خط و انواع آن
‏خط براستی یکی از ارزشهای فرهنگی عظیم انسان به شمار می رود . ملتهای گوناگون که در اطراف پراکنده به دو گروه دارای خط و فاقد تقسیم می شوند: و این امر دلیلی بر ارزش خط است.‏ خط و زبان اشکال متنوع خبر رسان‏ی هستند به زبان می توان حرکات (حیوانات نیز از این نوع خبر رسانی استفاده می کنند و علائم (رنگها ، دود، صدای سوت، طبلهای جنگی ، کف زدن و غیره) را نیز افزود این گونه اشکال خبر رسانی یا نیازی به توضیح ندارند مثل رنگ سبز و قرمز در علائم راهنمایی ـ در حالی که اکثر وسایل خبررسانی از آن جمله زبان خصوصیت لحظه ای دارند و به زمان و مکان محدود می شوند. در نتیجه محدودیت مکانی ، نزدیکی ناطق و شنونده ض‏رورت پیدا می کند و این محدودیت در‏ جریان عمل از بین نمی رود لیکن واژه نوشته شده می تواند در محدودیت زمانی و مکانی فائق آید به همین سبب دارای بعد زمانی طولانی است خط را می توان نوعی وسیله خبر رسانی به حساب آورد. که به انس‏ان کمک می کند تا بر محدودیت زما‏ن‏ی‏ و مکانی غلبه یابد حتی اگر از اشارات شرطی یا نیازمند به توضیح تشکیل شده باشد. به دلیل عدم گسترش کاربرد صفحه گرامافون و نوار ظبط ما بررسی آنها نمی‏ ‏پردازیم هر گونه خبر رسانی شفاهی دارای دو بعد خارجی ( صوت ) و داخلی (مفهوم) است خبر رسانی کتبی نیز همین دو بعد را دارد با این تفاوت که ارتباط میان ابعاد آن پیچیده تر است. اکثر خطهای معاصر دارای بعد خارجی هستند و بعد داخلی در آنها منعکس نیست و تنها خواننده آن را درک می کند البته این امر تنها زمانی میسر می ‏ش‏ود که هم نویسنده و هم خواننده برای درک خبر مجبور به آموختن آن زبان خواهد بود. بر عکس خطهای ما خطهای اولیه بیشتر بعد داخلی خبر را می رسانند و از بعد خارجی چشم پوشی می کنند یکی از وظایف عمده محققین خط بررسی چگونگی تبدیل تدریجی خط ادراکی بهخط صوتی است. بیشتر خطهایی که ما می شناسیم مثل لایتنی ، یونانی ، روسی ، هم چنین خطهای مختلف هندی و خط غیر کامل سامی چون عربی و عبری (غیر کامل بدان سبب که مصوتها در آنها به طور کامل منعکس نمی شوند) خطهای مبتنی بر اصول صوتی هستند. ‏در حالی که در شرق آسیادر کنار خط صوتی خط زنده ای واژه های یا ادراکی چینی با زاران اشاره برای بیان مفاهیم ثابتی چون (کودک ) و (درخت ) و (نوشیدن ) با در نظر گرفتن تلفظ متفاوت آن در لهجه های گوناگون ( با کتابت ثابت) وجود دارد.

 

دانلود فایل