نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

دانلود مقاله در مورد رنسانس در اروپا 36 ص

دانلود مقاله در مورد رنسانس در اروپا 36 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-رنسانس-در-اروپا-36-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 60 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏2
‏گذری کوتاه بر تاریخ سیاسی روم
‏از رم تا روم
‏در همان زمانی که یونان دوران شکوفایی خود را می گذراند، در شمال غربی آن ـ یعنی در شبه جزیره ی ایتالیا ـ اقوامی می زیستند که از حیث فرهنگ و تمدن بسیار عقب تر از آنان بودند. از شهرهای مهم این اقوام، شهر رم بود. رمی ها حکومت جمهوری داشتند. آنان به طور دایم با همسایگان خود در جنگ بودند. به همین دلیل، جنگاوری در میسان رمی ها اهمیت زیادی داشت و پسران خود را پس از دوران کودکی به آموزش های سخت نظامی مشغول می کردند.
‏در قرن سوم قبل از میلاد، توسعه ی فتوحات رمی ها موجب شد که با حکومت کارتاژ همسایه شوند و بر سر منافع اقتصادی و راه های دریایی، با یک دیگر بجنگند.
‏کارتاژی ها عنوان خود را از پایتخت خود، شهر کارتاژ‏ Carthage
‏( در تونس فعلی)، گرفته بودند. آنان قسمت های زیادی از سواحل شمال آفریقا و جزایر دریای مدیترانه را در اختیار داشتند. جنگ هایی رومیان با کارتاژی ها بیش از نیم قرن طول کشید. سرانجام، با وجود رشادت های هانیبال،
‏1
‏2
‏گذری کوتاه بر تاریخ سیاسی روم
‏از رم تا روم
‏در همان زمانی که یونان دوران شکوفایی خود را می گذراند، در شمال غربی آن ـ یعنی در شبه جزیره ی ایتالیا ـ اقوامی می زیستند که از حیث فرهنگ و تمدن بسیار عقب تر از آنان بودند. از شهرهای مهم این اقوام، شهر رم بود. رمی ها حکومت جمهوری داشتند. آنان به طور دایم با همسایگان خود در جنگ بودند. به همین دلیل، جنگاوری در میسان رمی ها اهمیت زیادی داشت و پسران خود را پس از دوران کودکی به آموزش های سخت نظامی مشغول می کردند.
‏در قرن سوم قبل از میلاد، توسعه ی فتوحات رمی ها موجب شد که با حکومت کارتاژ همسایه شوند و بر سر منافع اقتصادی و راه های دریایی، با یک دیگر بجنگند.
‏کارتاژی ها عنوان خود را از پایتخت خود، شهر کارتاژ‏ Carthage
‏( در تونس فعلی)، گرفته بودند. آنان قسمت های زیادی از سواحل شمال آفریقا و جزایر دریای مدیترانه را در اختیار داشتند. جنگ هایی رومیان با کارتاژی ها بیش از نیم قرن طول کشید. سرانجام، با وجود رشادت های هانیبال،
‏1
‏2
‏گذری کوتاه بر تاریخ سیاسی روم
‏از رم تا روم
‏در همان زمانی که یونان دوران شکوفایی خود را می گذراند، در شمال غربی آن ـ یعنی در شبه جزیره ی ایتالیا ـ اقوامی می زیستند که از حیث فرهنگ و تمدن بسیار عقب تر از آنان بودند. از شهرهای مهم این اقوام، شهر رم بود. رمی ها حکومت جمهوری داشتند. آنان به طور دایم با همسایگان خود در جنگ بودند. به همین دلیل، جنگاوری در میسان رمی ها اهمیت زیادی داشت و پسران خود را پس از دوران کودکی به آموزش های سخت نظامی مشغول می کردند.
‏در قرن سوم قبل از میلاد، توسعه ی فتوحات رمی ها موجب شد که با حکومت کارتاژ همسایه شوند و بر سر منافع اقتصادی و راه های دریایی، با یک دیگر بجنگند.
‏کارتاژی ها عنوان خود را از پایتخت خود، شهر کارتاژ‏ Carthage
‏( در تونس فعلی)، گرفته بودند. آنان قسمت های زیادی از سواحل شمال آفریقا و جزایر دریای مدیترانه را در اختیار داشتند. جنگ هایی رومیان با کارتاژی ها بیش از نیم قرن طول کشید. سرانجام، با وجود رشادت های هانیبال،
‏1
‏2
‏گذری کوتاه بر تاریخ سیاسی روم
‏از رم تا روم
‏در همان زمانی که یونان دوران شکوفایی خود را می گذراند، در شمال غربی آن ـ یعنی در شبه جزیره ی ایتالیا ـ اقوامی می زیستند که از حیث فرهنگ و تمدن بسیار عقب تر از آنان بودند. از شهرهای مهم این اقوام، شهر رم بود. رمی ها حکومت جمهوری داشتند. آنان به طور دایم با همسایگان خود در جنگ بودند. به همین دلیل، جنگاوری در میسان رمی ها اهمیت زیادی داشت و پسران خود را پس از دوران کودکی به آموزش های سخت نظامی مشغول می کردند.
‏در قرن سوم قبل از میلاد، توسعه ی فتوحات رمی ها موجب شد که با حکومت کارتاژ همسایه شوند و بر سر منافع اقتصادی و راه های دریایی، با یک دیگر بجنگند.
‏کارتاژی ها عنوان خود را از پایتخت خود، شهر کارتاژ‏ Carthage
‏( در تونس فعلی)، گرفته بودند. آنان قسمت های زیادی از سواحل شمال آفریقا و جزایر دریای مدیترانه را در اختیار داشتند. جنگ هایی رومیان با کارتاژی ها بیش از نیم قرن طول کشید. سرانجام، با وجود رشادت های هانیبال،

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد رنزوپیانو 26 ص

دانلود مقاله در مورد رنزوپیانو 26 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-رنزوپیانو-26-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏رنزو پیانو
‏رنزو پیانو در سال 1937 در جنوآ، ایتالیا در خانواده ای معمار به دنیا آمد. تحصیلات خود را در پلی تکنیک میلان انجام داد. هنگامی که دانشجوی معماری در دانشگاه پلی تکنیک معماری میلان بود مرتب از پروژه های ساختمانی پدرش بازدید می کرد که این بازدید ها تجربه های علمی و کارآمدی را برای او به ارمغان آورد. پدر، چهار عمو و برادرش همه پیمانکار ساختمانی بودند.
‏دفتر فنی و کارگاه رنزو پیانو در سال 1980 در پاریس و جنوآ ایتالیا شکل گرفت و اکنون‏ ‏حدود 100 مهندس، معمار و متخصصین دیگر در قسمتهای مختلف شرکت مشغول به کار هستند که همگی معتقد به ساخت ساختمانهای کارآمد و آزمودن ایده هایی هستند که منعکس کننده ایده های رنزوپیانو است.
‏در حالی که کارهای او آمیخته با تکنولوژی روز معماری می باشد ولی ریشه و اصل کارها به طور واضح نمایانگر فلسفه و سنت ملی کلاسیک ایتالیا است.
‏از آثار بزرگ این معمار مشهور ایتالیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
‏ساختمان تاسیسات شرکت اتومبیل سازی فیات FIAT‏ در شهر تورینو ایتالیا
‏استادیوم فوتبال شهر باری ایتالیا
‏مرکز فرهنگ و هنر جرج پمپیدو (Centre Pompidou‏) در پاریس
‏فرودگاه شهر Osaka‏ ژاپن
Potsdamer Platz‏ پوتز دامر پلاتز در شهر برلین آلمان
‏مجموعه برج های سیدنی استرالیا
‏ساختمان مرکز علم و تکنولوژی ملی هلند در شهر آمستردام
‏ساختمان آکادمی علوم ایالت سانفرانسیکو آمریکا
‏مجتمع ورزشی راوانا
‏ایستگاه مترو جنوا
‏پایانه مسافربری کانسای
‏مرکز طراحی مرسدس بنز در اشتوتگارت
‏و..
2
‏مرکز تجاری جرج پمپیدو در پاریس (نماد ‏معماری های تک)
‏برج های تجاری ‏سیدنی
‏افتخارات :
‏عضویت افتخاری جامعه معماران آمریکا، آمریکا، 1981
‏مدال طلا از انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا، انگلستان، 1989
‏جایزه‏ ‏ Cavaliere di Gran Croce‏  ‏ از هیئت دولت ایتالیا، رم، ایتالیا، 1989
‏جایزه کیوتو، ایناموری فوندیشن، کیوتو، ژاپن، 1990
‏عضویت افتخاری دانشکده هنر و تحقیقات آمریکا، آمریکا، 1994
‏از طرف یونسکو به عنوان سفیر معماری حسن نیت معرفی شد‏ ‏، 1994
‏جایزه میکل آنژ از رم، ایتالیا، 1994
‏جایزه اریز موز‏ ‏، آمستردام، هلند، 1995
‏جایزه معماری پریتزکر،‏ ‏ کاخ سفید، واشینگتن، آمریکا، 1998
‏معمار دانشکده ملی سن لوکا، رم، ایتالیا، 1999
‏مدیر کل مرکز ملی de la Légion d’Honneur‏، فرانسه، 2000
‏سلطان معماری، ونیز، ایتالیا، 2000
‏جایزه لئوناردو، رم، ایتالیا، 2000
‏جایزه وکسنر،‏ ‏ مرکز هنر وکسنر، کلومباس، اوهایو، آمریکا، 2001
‏مجموعه فرهنگی ‏تیجیبائو
‏مجموعه فرهنگی jean marie tjibaou ‏در اقیانوس ‏شمالی در شبه جزیره newcaledonia ‏یک مستعمره فرانسه و پایتخت نومایا قرار گرفته است . این مجموعه بر ‏خواسته ازتوجه به گیاهان بومی و کلبه هایی که به وسیله مردم بومی کاناک ساخته شده
3
‏بود،توسط معمار ایتالیایی –‏رنزوپیانو-در سال 1993طراحی شده است و به عنوان تجلیل از فرهنگ مردم ‏کاناک و از یاد بردن خاطره استعمار فرانسه ساخته شد.
‏مجموعه که سایت عظیمی را به خود اختصاص داده است به jeam marie tjibaou‏رهبر سیاسی مردم کاناک که ‏در جنگ برای استقلال داخلی new caledonia‏در سال 1989 کشته شد ،اهدا شده است و به همین اسم نامگذاری شده ‏است.
‏ایده این بود که به جای ایجاد یک باز سازی تاریخی ‏یا یک دهکده تکراری ساده با منعکس کردن فرهنگ بومی و سمبل های قدیمی که به هر حال ‏هر کدام زمانی خیلی بیشتر زنده بودند به توسعه فرهنگ کاناک بپردازند و به تاریخ ‏محیط و باورهای کاناک احترام بگذارند.
‏مجموعه ‏فرهنگی تی جی بائو از منحنیهای قفس مانند که از چوب درختان کاج و صنوبر ساخته شده ‏است . مرکز فرهنگی برای نمایش دادن و فعالیت های مختلف روز مره در صدد تامین ‏موضمعات بر طبق فرهنگ مردم کاناک طراحی شده است و ریشه های فرهنگ آن ها را حفظ کرده ‏است و در طراحی ساختمان ، از باورها و اعتقادات فرهنگی مردم کاناک و همچنین چشم ‏انداز زیبای شبه جزیره الهام گرفته شده است
‏در کل آب ‏و هوا در نیو کالدونیا به طور قابل توجهی گرم و مرطوب است ،بنابراین یکی از ملاحظات ‏اصلی برای مجموعه به وجود آوردن یک سیستم خنک کننده انفعالی کاراو موثر ‏است.
‏سیستم تهویه ی انفعالی یکی از روش های اصلی خنک ‏کردن و تهویه در مجموعه tjibaou‏است.
‏مجموعه از 10 خانه انتزاعی چوبی با ‏سایز ها و عملکردهای متفاوت تشکیل شده است که رنزو پیانوبرای آنها عنوان case‏را پیشنهاد کرده ‏است.
‏اینcase‏ها به منظور تجلیل و یاداوری فرهنگ بومی مردم کاناک ساخته شده اند و در ‏یک انهنای ملایم در طول شبه جزیره به منظور تهویه ی ماکزیمم روی یک تپه جای گرفته ‏اند ،جایی که بیشترین باد است .نما به سوی باد جنوبی غالب است.
‏در این مجموعه از المان های طبیعی مشخص از قبیل باد ،نور،آب،و پوشش ‏گیاهی استفاده می شود
.
‏مسابقه طراحی
‏برای دادن طرح مرکز فرهنگی نیوکالدنیا ، مسابقه ای بین المللی با شرکت ‏گروهی از معماران و تعدادی از داوران ترتیب داده شدو تعداد زیادی از معماران جرات ‏کردند با تاثیر گرفتن از نیاکان و تحریف تکنولوژی طرح دهند . آنها هم چنین مفاهیم ‏غیر عملی و انتزاعی را با شیوه های جدید به کار بردند . اما طراحان ساختمانی یک ‏شرکت معمولی که بیشتر با این موضوعات هم فکر بودند بر خلاف معماران و طراحان دیگر ‏با موضوعات به صورت جدی و فوق العاده عادی بر خورد کردند و این فکرقبل از این به ‏نظر طراحان دیگر نرسیده بود
4
‏این ایده انعکاس فرهنگ ‏باستانی است . فضا هایی مدور در پلان وجود دارد که حوزه اعظم فضاهاست و اطراف هر ‏کدام از این هسته ها محصور شده است .
‏معماری های-تک و اکو-تک :
‏ ‏در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ایتالیایی به نام های رنزوپیانو ساکن در ایتالیا و ریچارد راجرز ساکن در انگلستان، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای ‏از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تاسیساتی و ستونها، تیرها، بادبندها، راه پله و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد.‏ این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های ‏های-تک‏ یا ‏تکنولژی بسیار پیشرفته‏ معروف گردید. و نتیجه آن این بود که در دهۀ هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.

‏ معماران این سبک تکنولوژی را دست آورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسب کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرایی یونانیان باستان است. بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیسای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به‏ ‏همین ترتیب، ساختمانهای امروز می باید نمایش دهنده عصارۀ فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشند.
‏ به طور کلی می توان گفت اگر معماری مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارد، معماران های-تک داخل ماشین را و اجزای آن را نشان می دهد.
‏ ریچارد راجرز در این باره می گوید تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر. ساختمانهای آینده بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد، مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند. شاید بتوان زیر بنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید ‏در عصر مدرن باید در ساختمانهای مدرن زندگی کرد.
‏ اصول فکری این سبک را می توان به موارد زیر خلاصه کرد :
‏نمایش تکنولوژی به عنوان عصارۀ و دستاورد عصر جدید
‏نمایش پروسه ساخت در طرح
‏نمایش خط گونه ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان
‏طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم
‏سازه و ساختار به عنوان تزئینات خطی استفاده شوند

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد رنگ سازی

دانلود مقاله در مورد رنگ سازی

دانلود-مقاله-در-مورد-رنگ-سازیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏صنعت ‏رنگ ‏سازی
‏دید کلی
‏رنگ ‏در دنیای ‏امروز نقش بسیار مهمی در پرورش ذوق و قرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناختی وی ‏ایفا می کند. بدین جهت است که احساس ‏رنگ ‏را به تعبیری ‏حس ‏هفتم ‏می‌گویند. انسان در پهنه تولید تزئین خانه‌ها ، پوشاک و حتی نوشابه‌ها در ‏هنر ، نقاشی ، صنایع کشتیرانی و امور ارتباطات محصولات مصرفی در صنایع فضایی و ‏خلاصه در همه شئونات با ‏رنگ ‏سر و کار دارد. بطور کلی ‏، از ‏رنگ ‏علاوه بر ایجاد ‏زیبایی محیط ، جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و غیره استفاده می‌شود.
‏تاریخچه
‏سابقه استفاده از مواد رنگی توسط انسان ، به دوران غارنشینی ‏می‌رسد. اولین کاربرد واقعی و عملی مواد رنگی را می‌توان در ساختن کشتی نوح مربوط ‏دانست که برای جلوگیری از نفوذ آب و پوسیدگی آن ، از مواد رنگی استفاده شده بود. ‏بعدها از مواد رنگی برای حفاظت چوب از پوسیدگی در بناهای چوبی و زمانی که استفاده ‏از وسایل آهنی متداول شد، برای جلوگیری از ‏زنگ ‏زدن ‏آنها استفاده می‌شد .
‏اجزای تشکیل دهنده رنگ‌ها
‏هر ‏رنگ ‏اصولا از دو قسمت اصلی ‏تشکیل شده است که عبارتند از:
‏رنگدانه
‏ماده رنگی نامحلول در آب است ( خاک رس ناخالص رنگی و پودر برف از ‏سنگهای رنگی به‌عنوان اولین رنگدانه ها مورد استفاده انسان قرار می‌گرفتند ).
‏محمل رنگها
‏مایعی است که با رنگدانه مخلوط شده ، کاربرد آنرا آسان می‌کند ‏و در چسبیدن آن ، کمک می‌کند ( از سفیده تخم مرغ ، چسب عسل محلول قند به‌عنوان ‏محمل‌های ‏رنگ ‏استفاده ‏می‌شد). امروزه متداولترین محمل‌های رنگدانه‌ها را ‏آب ‏یا ‏روغن ‏تشکیل می‌دهد. از این‌رو رنگها را به دو دسته ‏رنگ‌های روغنی ‏و ‏رنگ‌های ‏آلی ‏تقسیم می‌کنند.
‏انواع رنگدانه
‏اکسیدها
‏لیمونیت ( Fe2O3.2H2O ) ‏برای ‏تهیه ‏رنگ ‏قرمز مصرف می‌شود ‏و یکی از قدیمی‌ترین رنگدانه‌هاست.
‏هماتیت ( Fe2O3 ) ‏برای تهیه ‏رنگ ‏قرمز روشن بکار ‏می‌رود.
‏دی‌اکسید تیتان ( TiO2 ) ‏برای تهیه ‏رنگ ‏سفید روشن و بسیار مرغوب ‏که در هوا تیره نمی‌شود، بکار می‌رود. معمولا آن را با سولفات باریم مخلوط ‏می‌کنند.
‏اکسید روی ( ZnO ) ‏که از مهم‌ترین رنگدانه های سفید است و از ‏تجزیه کربنات روی و یا سوزاندن فلز ‏روی ‏در هوا حاصل می‌شود.
‏سرنج ( Pb2O3 ) ‏که ‏رنگ ‏سرخ یا قرمز تیره دارد و ‏بیشتر برای پوشانیدن سطح قطعات ‏فولادی ‏به‌منظور حفاظت آنها از زنگ زدن کاربرد دارد.
‏سولفید روی و لیتوپن
‏سولفید روی برای تهیه ‏رنگ ‏سفید مات مصرف می‌شود و ‏از مزایای آن ، این است که بر خلاف سفیداب سرب در هوا سیاه نمی‌شود. این ‏رنگدانه ‏معمولا در تجارت بصورت مخلوطی از سولفید روی و سولفات باریم به نام لیتوپن مصرف ‏دارد که ‏رنگ ‏سفید بسیار ‏مرغوب است.
‏سفیداب سرب
‏این ‏رنگ ‏دانه عمدتا شامل Pb(OH)2 , PbCO3 ‏که از قرن ها پیش شناخته شده بود. قدرت پوشش ‏آنها زیاد است، ولی در هوا به‌علت وجود H2O ‏به مرور سیاه می‌شود. برای ‏تبدیل مجدد آن به ‏رنگ ‏سفید ‏می‌توان از تاثیر پراکسید هیدروژن بر آن استفاده کرد.
‏دوده چراغ و زغال استخوان
‏یکی از اجزای ‏رنگ ‏سیاه و مرکب است و برای ‏تغییر ‏رنگ ‏سفید به میزان ‏دلخواه نیز مصرف می‌شود.
‏رنگدانه‌های فلزی
‏مانند پودر ‏آلومینیم ‏در ‏روغن جلا ‏که از آن برای ‏حفاظت وسایل آهنی و فولادی استفاده می شود
‏برنز آلومینیم ( آلیاژ Al, Cu ) ‏در روغن جلا که از آن ، برای ایجاد ‏رنگ ‏بسیار زیبای طلایی برای ‏دور قابها و ... استفاده می‌شود.
‏رنگدانه‌های الوان
‏رنگدانه‌های آبی: ‏مهم‌ترین این این رنگدانه‌ها ، آبی پروس و آبی نیلی یا ‏لاجورد است. آبی پروس یکی از مهم‌ترین رنگهای آبی است. لاجورد نیز یکی از رنگهای ‏آبی مرغوب است که از حرارت دادن مخلوط ‏کائولین ‏، ‏کربنات سدیم ‏، ‏گوگرد ‏و ‏زغال ‏سنگ ‏در غیاب هوا حاصل می‌شود.
‏رنگ ‏دانه های ‏زرد: ‏مهم ترین این رنگدانه‌ها ، کرومات روی و کرومات سرب است. از قطران زغال ‏سنگ نیز رنگدانه‌های الوانی بصورت نمکهای نامحلول فلزات بدست می‌آید که در ‏هیدروکسید آلومینین بصورت ژله می‌بندد. این ژله را پس از خشک کردن به‌صورت پودر با ‏رنگدانه‌هایی نظیر کربنات کلسیم و سیلسس مخلوط می‌کنند و در انواع رنگهای مورد نیاز ‏بکار می‌برند.
‏رنگ‌های روغنی
‏در این نوع رنگ‌ها ، رنگدانه را در یک روغن خشک شونده که ‏استر ‏گلیسیرین ‏با ‏اسیدهای ‏چرب ‏، نظیر اسیدهای اولئیک و یا لینولنیک می‌باشد، حل می‌کنند. این روغن‌‌ها در ‏هوا اکسیده شده ، به ‏ترکیبات ‏سیر شده ‏تبدیل می‌شوند و لایه‌ای سخت مقاوم و محافظ تشکیل می‌دهند که از نفوذ ‏آب در رنگدانه جلوگیری می‌کنند.
‏رقیق‌کننده
‏برای رقیق کردن و سهولت کاربرد ‏رنگ ‏بکار می‌رود و معمولا ‏یک حلال هیدروکربنی نظیر ‏ترپنتین ‏است که به روغن تربانتین شهرت دارد.
‏خشک کننده
‏یکی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش ‏کاتالیزور ‏را در تسریع ‏اکسیداسیون ‏و خشک شدن رنگ‌ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( ‏روغن بزرک ) بصورت ‏استر ‏مصرف می‌شود.
‏رنگ‌های پلاستیکی
‏با اضافه کردن ‏رزین‌های ‏سنتزی ‏نظیر رزین حاصل از ‏فنل ‏و ‏فرمالدئید ‏که خاصیت پلاستیکی دارد، در روغن جلا ، رنگ‌های پلاستیکی حاصل می‌شود. این نوع ‏رنگ‌ها به خاطر دوام و قابل شستشو بودن ، اهمیت و کاربردهای زیادی داردن.
‏رنگ‌های لعابی یا مات
‏با اضافه کردن رنگ‌هایی نظیر TiO2 ‏به ‏روغن جلا آن را به صورت مات درآورده ، بعد برای مات کردن هر نوع رنگی بکار می‌رود.
‏رنگ ‏اتومبیل
‏این ‏نوع رنگ‌ها ، باید این ویژگی را داشته باشند که به‌سرعت در هوا خشک شوند. برای این ‏منظور ، رنگدانه را در حلالهای آلی بسیار فرار نظیر استات آمیل ، استات اتیل یا ‏استات بوتیل حل می‌کنند. برای رنگ‌های متالیک ( فلزی ) ، از رنگدانه‌های فلزی ‏استفاده می‌شود.
‏رنگ‌های محلول در آب
‏این نوع رنگ‌ها از معلق کردن رنگدانه‌ها در آب مخلوط ‏با یک چسب محلول در آب تهیه می‌شوند. از رنگ‌های روغنی ارزانترند و قابل شستشو ‏نمی‌باشند.
‏تولید صنعتی رنگدانه سیاه
‏دوده کربن ‏تنها رنگدانه عمده سیاه می‌باشد. ‏این رنگدانه در ‏صنعت لاستیک سازی ‏و همچنین به عنوان سفت کننده بعضی از قطعات ‏مکانیکی بکار می‌رود. اغلب مرکب‌‌های چاپ بر پایه این رنگدانه تهیه می‌شوند. ‏کربن سیاه ‏بکار رفته در مرکب‌های چاپ باید به صورت دانه‌های ریز باشد. رنگدانه‌های سیاه بکار ‏رفته در ‏پلاستیکها ‏و ‏رنگها ‏و لباسها از جنس کربن ‏سیاه می‌باشند.
‏روشهای سنتز صنعتی رنگدانه سیاه
‏با توجه به کاربرد وسیع رنگدانه سیاه در ‏صنعت ، امروزه روشهای مختلفی برای تولید آن ابداع شده است و قطر ذرات بدست آمده با ‏توجه به نوع کاربرد متفاوت می‌باشد. سه روش اصلی برای تهیه این ‏رنگدانه ‏وجود دارد که عبارتند از:
‏فرایند انالی

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد رنگها

دانلود مقاله در مورد رنگها

دانلود-مقاله-در-مورد-رنگهالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏ صنعت رنگ ساز‏ی
‏رنگ‏ در دن‏یای‏ امروز نقش بس‏یار‏ مهم‏ی‏ در پرورش ذوق و قرا‏یح‏ بشر‏ی‏ و ارضا‏ی‏ ن‏یازهای‏ ز‏یبا‏ شناخت‏ی‏ و‏ی‏ ا‏یفا‏ م‏ی‏ کند. بد‏ین‏ جهت است که احساس رنگ را به تعب‏یری‏ حس هفتم م‏ی‏ گو‏یند‏.
‏انسان‏ در پهنه تول‏ید‏ تزئ‏ین‏ خانه ها ، پوشاک و حت‏ی‏ نوشابه ها در هنر ، نقاش‏ی‏ ، صنا‏یع‏ کشت‏یرانی‏ و امور ارتباطات محصولات مصرف‏ی‏ در صنا‏یع‏ فضا‏یی‏ و خلاصه در همه شئونات با رنگ سر و کار دارد . بطور کل‏ی‏ از رنگ علاوه بر ا‏یجاد‏ ز‏یبایی‏ مح‏یط‏ جهت حفاظت اش‏یا‏ در مقابل عوامل طب‏ی‏ع‏ی‏ و غ‏یره‏ استفاده م‏ی‏ شود .
‏تاریخچه‏
‏سابقه‏ استفاده از مواد رنگ‏ی‏ توسط انسان به دوران غارنش‏ینی‏ م‏ی‏ رسد. اول‏ین‏ کاربرد واقع‏ی‏ و عمل‏ی‏ مواد رنگ‏ی‏ را م‏ی‏ توان در ساختن کشت‏ی‏ نوح مربوط دانست که برا‏ی‏ جلوگ‏یری‏ از نفوذ آب و پوس‏یدگی‏ آن از مواد رنگ‏ی‏ استفاده شده بود. بعدها از مواد رنگ‏ی‏ برا‏ی‏ حفاظت چوب از پوس‏یدگی‏ ‏در‏ بناها‏ی‏ چوب‏ی‏ و زمان‏ی‏ که استفاده از وسا‏یل‏ آهن‏ی‏ متداول شد. برا‏ی‏ جلوگ‏یری‏ از زنگ زدن آنها استفاده م‏ی‏ شد .
‏اجزای‏ تشک‏یل‏ دهنده رنگ ها
‏هر‏ رنگ اصولا از دو قسمت اصل‏ی‏ تشک‏یل‏ شده است که عبارتند از:
‏رنگ دانه :
‏که‏ ماده رنگ‏ی‏ نامحلول در آن است ( خاک رس ناخالص رنگ‏ی‏ و پودر برف از سنگها‏ی‏ رنگ‏ی‏ به عنوان اول‏ین‏ رنگ دانه ها مورد استفاده انسان قرار م‏ی‏ گرفتند ).
‏محمل رنگها:
‏مایعی‏ است که با رنگ دانه مخلوط شده کاربرد آنرا آسان م‏ی‏ کند و در چسب‏یدن‏ آن کمک م‏ی‏ کند ( از سف‏یده‏ تخم مرغ چسب عسل محلول قند به عنوان محمل ها‏ی‏ رنگ استفاده م‏ی‏ شد. امروزه متداول تر‏ین‏ محمل ها‏ی‏ رنگ دانه ها را آب ‏یا‏ روغن تشک‏یل‏ م‏ی‏ دهد. از ا‏ینرو‏ رنگ ها را به دو دسته رنگ‌ها‏ی‏ روغن‏ی‏ و رنگ‌ها‏ی‏ آل‏ی‏ تقس‏یم‏ م‏ی‏ کنند.

‏2
‏انواع رنگ دانه ها
‏اکسید‏ ها :
‏لیمونیت‏ ( Fe2O3.2H2O‏ ) برا‏ی‏ ته‏یه‏ رنگ قرمز مصرف م‏ی‏ شود و ‏یکی‏ از قد‏یمی‏ تر‏ین‏ رنگ دانه هاست.
‏هماتیت‏ ( Fe2O3‏ ) برا‏ی‏ ته‏یه‏ رنگ قرمز روشن بکار م‏ی‏ رود.
‏دی‏ اکس‏ید‏ ت‏یتان‏ ( TiO2‏ ) برا‏ی‏ ته‏یه‏ رنگ سف‏ید‏ روشن و بس‏یار‏ مرغوب که در هوا ت‏یره‏ نم‏ی‏ شود به کار م‏ی‏ رود. معمولا آن را با سولفات بار‏یم‏ مخلوط م‏ی‏ کنند.
ZnO‏ که از مهم تر‏ین‏ رنگ دانه ها‏ی‏ سف‏ید‏ است و از تجز‏یه‏ کربنات رو‏ی‏ و ‏یا‏ سوزاندن فلز رو‏ی‏ در هوا حاصل م‏ی‏ شود.
‏سرنج‏ ( Pb2O3‏ ) که رنگ سرخ ‏یا‏ قرمز ت‏یره‏ دارد و ب‏یشتر‏ برا‏ی‏ پوشان‏یدن‏ سطح قطعات فو لاد‏ی‏ به منظور حفاظت آن ها از زنگ زدن ، کاربرد دارد.
‏سولفید‏ رو‏ی‏ و ل‏یتوپن‏ :
‏سولفید‏ رو‏ی‏ برا‏ی‏ ته‏یه‏ رنگ سف‏ید‏ مات مصرف م‏ی‏ شود و از مزا‏یای‏ آن ا‏ین‏ است که بر خلاف سف‏ید‏ اب سرب در هوا س‏یاه‏ نم‏ی‏ شود. ا‏ین‏ رنگ دانه معمولا در تجارت بصورت مخلوط‏ی‏ از سولف‏ید‏ رو‏ی‏ و سولفات بار‏یم‏ به نام ل‏یتوپن‏ مصرف دارد که رنگ سف‏ید‏ بس‏یار‏ مرغوب است.
‏سفید‏ اب سرب :
‏این‏ رنگ دانه عمدتا شامل Pb(OH)2 , pbCO3‏ که از قرن ها پ‏یش‏ شناخته شده بود . قدرت پوشش آن ها ز‏یاد‏ است ول‏ی‏ در هوا به علت وجود H2O‏ به مرور س‏یاه‏ م‏ی‏ شود . برا‏ی‏ تبد‏یل‏ مجدد آن به رنگ سف‏ید‏ م‏ی‏ توان از تاث‏یر‏ پر اکس‏ید‏ ه‏یدروژن‏ بر آن استفاده کرد.
‏دوده چراغ و زغال استخوان :
‏یکی‏ از اجزا‏یی‏ رنگ س‏یاه‏ و مرکب است و برا‏ی‏ تغ‏ییر‏ رنگ سف‏ید‏ به م‏یزان‏ دلخواه ن‏یز‏ مصرف م‏ی‏ شود.
‏رنگ‏ دانه ها‏ی‏ فلز‏ی‏ :
‏مانند‏ پودر آلوم‏ینیم‏ در روغن جلا که که از آن برا‏ی‏ حفاظت وسا‏یل‏ آهن‏ی‏ و فولاد‏ی‏ استفاده م‏ی‏ شود.
‏برنز‏ آلوم‏ینیم‏ ( آل‏یاژ‏ AL,CU‏) در روغن جلا که از آن برا‏ی‏ ا‏یجاد‏ رنگ بس‏یار‏ ز‏یبای‏ طلا‏یی‏ برا‏ی‏ دور قاب ها و ... استفاده م‏ی‏ شود.
‏3
‏رنگ‏ دانه ها‏ی‏ الوان :
‏رنگ‏ دانه ها‏ی‏ آب‏ی‏ :
‏مهم‏ تر‏ین‏ ا‏ین‏ ا‏ین‏ رنگ دانه ها آب‏ی‏ پروس و آب‏ی‏ ن‏یلی‏ ‏یا‏ لاجورد است. آب‏ی‏ پتروس که ‏یکی‏ از مهم تر‏ین‏ رنگ ها‏ی‏ آب‏ی‏ است . لاجورد ن‏یز‏ ‏یکی‏ از رنگ ها‏ی‏ آب‏ی‏ مرغوب است که از حرارت دادن مخلوط کائول‏ین‏ ، کربنات سد‏یم‏ ، گوگرد و زغال سنگ در غ‏یاب‏ هوا حاصل م‏ی‏ شود.
‏رنگ‏ دانه ها‏ی‏ زرد :
‏مهم‏ تر‏ین‏ ا‏ین‏ رنگ دانه ها کرومات رو‏ی‏ و کرومات سرب است . از قطران زغال سنگ ن‏یز‏ رنگ دانه ها‏ی‏ الوان‏ی‏ بصورت نمک ها‏ی‏ نامحلول فلزات به دست م‏ی‏ آ‏ید‏ که در ه‏یدروکسید‏ آلوم‏ینین‏ بصورت ژله م‏ی‏ بندد. ا‏ین‏ ژله را پس از خشک کردن به صورت پودر با رنگ دانه ها‏ی‏ نظ‏یر‏ کربنات کلس‏یم‏ ‏و‏ س‏یلسس‏ مخلوط م‏ی‏ کنند و در انواع رنگ ها‏ی‏ مورد ن‏یاز‏ به کار م‏ی‏ برند.
‏رنگ‏‌‏های‏ روغن‏ی‏
‏در‏ ا‏ین‏ نوع رنگ‌ها ، رنگ دانه را در ‏یک‏ روغن خشک شونده که استر گل‏یسیرین‏ با اس‏یدهای‏ چرب نظ‏یر‏ اس‏یدهای‏ اول‏یک‏ و ‏یا‏ ل‏ینولنیک‏ م‏ی‏ باشد حل م‏ی‏ کنند. ا‏ین‏ روغن‌‌ها در هوا اکس‏یده‏ شده و به ترک‏یبات‏ س‏یر‏ شده تبد‏یل‏ م‏ی‏ شوند و لا‏یه‏‌‏ای‏ سخت مقاوم و محافظ تشک‏یل‏ م‏ی‏ دهند که از نفوذ آب در رنگ دانه جلوگ‏یری‏ م‏ی‏ کنند.
‏رقیق‏ کننده :
‏برای‏ رق‏یق‏ کردن و سهولت کاربرد رنگ به کار م‏ی‏ رود و معمولا ‏یک‏ حلال ه‏یدرو‏ کربن‏ی‏ نظ‏یر‏ ترپنت‏ین‏ است که به روغن تربانت‏ین‏ شهرت دارد.
‏خشک کننده :
‏یکی‏ از اجزا‏ی‏ رنگ‌ها‏ی‏ روغن‏ی‏ است که در حق‏یقت‏ نقش کاتال‏یزور‏ در تسر‏یع‏ اکس‏یداسیون‏ و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوط‏ی‏ از اکس‏ید‏ ها‏ی‏ سرب ، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک )بصورت استر مصرف م‏ی‏ شود.

‏رنگ‏‌‏های‏ پلاست‏یکی‏
‏4
‏با‏ اضافه کردن رز‏ین‏ ها‏ی‏ سنتز‏ی‏ نظ‏یر‏ رز‏ین‏ حاصل از فنل و فرمالدئ‏ید‏ که خاص‏یت‏ پلاست‏یکی‏ دارد در روغن جلا رنگ ها‏ی‏ پلاست‏یکی‏ حاصل م‏ی‏ شود. ا‏ین‏ نوع رنگ ها به خاطر دوام و قابل شستشو بودن اهم‏یت‏ و کاربردها‏ی‏ ز‏یادی‏ دارد.
‏رنگ‏‌‏های‏ لعاب‏ی‏ ‏یا‏ مات
‏با‏ اضافه کردن رنگ ها‏یی‏ نظ‏یر‏ TiO2‏ به روغن جلا آن را به صورت مات درآورده و بعد برا‏ی‏ مات کردن هر نوع رنگ‏ی‏ به کار م‏ی‏ رود .
‏رنگ‏ اتومب‏یل‏
‏این‏ نوع رنگ ها با‏ید‏ ا‏ین‏ و‏یژگی‏ را داشته باشند که به سرعت در هوا خشک شوند. برا‏ی‏ ا‏ین‏ منظور رنگ دانه را در حلال ها‏ی‏ آل‏ی‏ بس‏یار‏ فرار نظ‏یر‏ استات آم‏یل‏ ، استات ات‏یل‏ ‏یا‏ استات بوت‏یل‏ حل م‏ی‏ کنند . برا‏ی‏ رنگ‌ها‏ی‏ متال‏یک‏ ( فلز‏ی‏ ) از رنگ دانه ها‏ی‏ فلز‏ی‏ استفاده م‏ی‏ شود .
‏رنگ‏‌‏های‏ محلول در آب
‏این‏ نوع رنگ ها از معلق کردن رنگ دانه ها در آب مخلوط با ‏یک‏ چسب محلول در آب ته‏یه‏ م‏ی‏ شوند. از رنگ‌ها‏ی‏ روغن‏ی‏ ارزانترند و قابل شستشو نم‏ی‏ باشند .
‏آل‏یزارین‏
Alizarene
‏به‏ فرمول C14H8O4‏ و به وزن ملکول‏ی‏ 20/240 است. از ر‏یشه‏ روناس به دست م‏ی‏ آ‏ید‏. آل‏یزارین‏ با دو ملکول گلوکز ا‏یجاد‏ اس‏ید‏ روبه ر‏یتریک‏ و دو ملکول آب م‏ی‏ نما‏ید‏. آل‏یزارین‏ نخست‏ین‏ بار در سال 1833 م‏یلادی‏ توسط Robiquet , Colin‏ شناخته شد. آل‏یزارین‏ به حالت آزاد در ر‏یشه‏ خشک رو‏ناس‏ وجود دارد. به طور‏یکه‏ با تأث‏یر‏ دادن الکل جوشان، م‏ی‏ توان آنرا استخراج کرد. در حال‏ی‏ که از ر‏یشه‏ تازه گ‏یاه،‏ ا‏ین‏ ماده به صورت بلورها‏یی‏ سوزن‏ی‏ شکل ارتورومب‏یک‏ و به رنگ نارنج‏ی‏ در الکل مطلق با روش تصع‏ید‏ متبلور م‏ی‏ گردد. در گرما‏ی‏ 290 درجه ذوب م‏ی‏ شود و قابل‏یت‏ تصع‏ید‏ ‏شدن‏ دارد.در 300 قسمت آب جوش و به مقدار متوسط ، در الکل حل م‏ی‏ گردد. به مقاد‏یر‏ ز‏یاد‏ در متانول خ‏یلی‏ گرم و در اتر در گرما‏ی‏ 25 درجه محلول است. در تولوئن، گز‏یلن،‏ سولفوروکربن و اس‏یداستیک‏ گلاس‏یال‏ حل م‏ی‏ شود.
‏دندانه دار شدن تصاویر دیجیتالی (Aliasing‏) بخاطر چیست؟

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد رنگهای کوره ای

دانلود مقاله در مورد رنگهای کوره ای

دانلود-مقاله-در-مورد-رنگهای-کوره-ایلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ ‏ ‏سولفاتها و کرومات‏ها
‏در بحث ساختار کانیهای سولفیدی , دیدیم که گوگرد به صورت آنیون سولفیدی بزرگ دو ظرفیتی ظاهر می شود. این یون از پر شدن دو ظرفیت لایه الکترونی خارجی یا ظرفیتی به وسیله الکترونهای تسخیر شده ایجاد می شود . شش الکترونی که معمولا در این لایه وجود دارند , می توانند جدا شده و یک یون کوچک با بار مثبت زیاد و به شدت قطبنده را ایجاد کنند . این یون با اکسیژنهای اطراف خود , با همارایی چهاروجهی ظاهر می شود. پیوند گوگرد- اکسیژن در این گروه آنیونی بسیار قوی بوده و خواص آن کووالانسی است و گروههای در هم فشرده ای را به موجود می آورد که قادر به اشتراک گذاشتن اکسیژن نیستند . این گروههای  آنیونی (SO4)‏ واحدهای اساسی ساختار کانیهای سولفاتی است .
‏سولفاتها ترکیباتی از اکسیژن و گوگرد و یک یا چند فلزاند. در این یون یک اتم S‏ به وسیله چهار اتم اکسیژن که در گوشه های یک تترائدر قرار دارند , در میان گرفته شده است . دو بار اضافی منفی به طور یکنواخت بین اتمهای O‏ توزیع شده اند . سولفاتها کانیهای پیچیده ای هستند زیرا راههایی که کاتیونها بدان وسیله می توانند میان یونهای SO4‏ ‏ساخت یک بلور جای گیرند زیاد است . متجاوز از 150 سولفات نامگذاری شده اند . بسیاری از آنها قویا هیدراته هستند , و بسیاری از آنها نادراند .
‏مهمترین و رایجترین سولفاتهای بدون آب , اعضای گروه باریت ( گروه فضایی Pnma‏ ) با کاتیونهای بزرگ دوظرفیتی هماراییده با یون سولفات هستند , از میان سولفاتهای آبدار , ژیپس , 2H2O‏ , CaSO4‏, مهمترین و فراوانترین کانی است . بسترهای عظیم آن در سنگهای رسوبی با سنگ آهک , شیل رسوبی , ماسه سنگ و گل رس بدست می آیند . سنگ نمک و نهشتهای گوگردی ممکن است همراه آن باشند . به صورت ژیپس معمولی و سه قسم دارای خویهای متفاوت دیده می شود : آلاباستر , توده شده , سلنیت شفاف و ورقه ورقه و ساتین اسپار , رشته ای با جلای ابریشمی و مرواریدی .در این فرایند ژیپس را حرارت می دهند و 75% آبش از دست می رود . آنچه بدست می آید نیمه آبدار است ( گچ ) و باسانی آب می گیرد و دوباره به ژیپس تبدیل می گردد . با این عمل ذراتش دوباره متبلور می شوند و محکم به هم می چسبند .
‏کروم , Cr‏ , مثل فلزات حد واسط به طور کلی , با اکسیژن ترکیب می شود و چند حالت اکسیداسیون بوجود می آورد . کروکوئیت و تاراپاکائیت از معروفترین کروماتهای نمونه ای هستند که در آنها Cr‏ در حالت اکسیداسیون 5+ است . یون کرومات مثل یون سولفات یک تترائدر است . بارهای منفی یونهای کرومات به وسیله یونهای فلزی که در میان تترائدرها جای گرفته اند موازنه می شود و ساخت را با هم نگه می دارند . اندازه این یونها و راه جای گیری آنها در میان تترائدها ساخت را مشخص می کند . کروماتها منبع کرومی هستند که در آب کروم دادن فولاد , مثل سپر ها و تزیینات بدنه اتومولیلها بکار  می رود. همچنین با آهن آلیاژی از آن ساخته می شود که همان فولاد زنگ نزن است
‏کانی باریت
 ‏کانی باریت از دسته سولفاتها جزء گروه عناصر قلیایی خاکی و دارای فرمول شیمیایی BaSO4 ‏بوده و منبع اصلی تهیه عنصر باریم محسوب می شود. باریم دارای عدد اتمی56،عدد ‏جرمی 34/137، الکترونگاتیویته 85/0، شعاع یونی 36/1 آنگستروم و پتانسیل یونی 5/1 می ‏باشد. فراوانی این عنصر به صورت ترکیب قابل حل BaSO4 ‏در آب دریا 20 میکروگرم در ‏لیتر است.
‏میانگین عنصر باریم در پوسته 425 گرم درتن یا قسمت در میلیون(ppm ) ‏است ( یعنی 0425/0% ). میانگین آن در گرانیت ppm 1220 ‏ودر دیاباز ppm 160 ‏می باشد. ‏در فلدسپات3 %، در پلاژیو کلازها3/7 %، در مسکوویت 9/9 % و در بیوتیت 8-6 % BaO ‏می ‏توان وجود داشته باشد.
7/65 ‏درصد BaO ‏و 3/34 درصد SO3 ‏در ساختمان باریت خالص ‏وجود دارد. حلالیت این کانی در آب و اسید، در درجه حرارتهای عادی، بسیار کم است، ‏بنابراین می توان ازآن به عنوان ماده شیمیایی خنثی استفاده کرد. از هرگرم باریت در ‏درجه حرارت عادی در حدود 2 میلی گرم در هرلیتر آب حل می شود. با افزایش حرارت به ‏میزان حلالیت باریت زیادتر شده، به طوری که از هر گرم باریت در درجه حرارت 500 تا 1000 ‏درجه سانتیگراد بخار آب، 40 میلی گرم آن در هرلیتر آب حل می شود. حلالیت باریت ‏با حضور کلرید در آب افزایش می یابد ( هسلی و مورگ 1951 ). در اثر شیمیایی باریت، ‏ویتریت (BaCO3 ) ‏که کربنات باریم طبیعی است، حاصل می شود. این کانی به سختی گداخته ‏می گردد وساختمان بلورین آن در اثر گرما ( شعله فوتک ) شکسته می شود. این کانی ‏دارای خاصیت لومینسانس بوده و حرارت دادن شدید آن سبب تظاهر رنگ سبز متمایل به زرد ‏می گردد. اگر پودر این کانی به داخل شعله دمیده شود، رنگ سبز متمایل به زرد به شعله ‏می دهد.
‏باریم با شعاع یونی 36/1 انگستروم، پتانسیل یونی 5/1، الکترونگاتیوی 85/0‏، عدد کوردینانسیون 8 بوده و از عناصر لیتوفیل محسوب می شود.
‏باریم از نظر ‏شیمیایی بسیار شبیه به کلسیم است و فرم خالص آن به رنگ سفید- نقره مشابه سرب است. ‏این فلز زمانی در معرض هوا قرار می گیرد، بسیار آسان اکسید می شود و با آب و الکل ‏واکنش پذیری بالایی دارد و توسط آب و یا الکل تجزیه می شود.
‏بیشتر مواد مرکب ‏حاوی عنصر باریم به علت وزن مخصوص بالای آن‌ ( بالاتر از 2/4 گرم بر سانتی مترمکعب ) ‏که ناشی از وزن اتمی بالای آن ( 137) می باشد، کانی شفاف و سنگین نامیده می ‏شوند.
‏توزیع 56 الکترون باریم بدین صورت است:
1s2 , 2s2 2p6 , 3s2 3p6 3d10 , 4s2 4p6 4d10 , 5s2 5p6 , 6s2
‏باریم به صورت یک عنصر کمیاب در بسیاری از سنگ ها ‏وجود دارد، این عنصر بیشتر در سنگ های آذرین اسیدی یافت می شود و هنگام واکنش های ‏بین آب و سنگ، به محیط آبی وارد می شود، ولی انحلال آن به تشکیل کانی سولفات باریم ‏یا باریت وابسته است. بنابراین تمرکز باریم در آب های سطحی و زیرزمینی به طور معکوس
‏به تمرکز سولفات بستگی دارد.
‏باریم به سرعت در هوا اکسید می شود و دستیابی به ‏این فلز در شکل خالص آن مشکل بدست می آید. باریم به صورت اولیه به صورت کانی باریت (‏سولفات باریم متبلور) یا ویتریت (BaCo3) Witherite ‏یافت می شود. باریم از نظر ‏اقتصادی از طریق الکترولیز کلرید باریم مذاب (BaCl2) ‏ایجاد می شود.
Ba2+ +2e - : Ba Cl - : ½ Cl2(g) + e-
(Cathode)
‏اکسیداسیون در باریم به آسانی اتفاق می ‏افتد و باریم به ندرت به شکل خالص باقی می ماند بنابراین باریم باید در زیر نفت ‏سفید و یا مایعات دارای اکسیژن آزاد مناسب نگهداری شوند.
‏مهمترین مواد مرکب ‏باریم پروکسید، کلرید، سولفات، کربنات، نیترات و کلرات هستند. زمانی که باریم می ‏سوزد، نمک های باریم به رنگ سبز درخشان در می آیند.
‏باریم با منشأ طبیعی مخلوطی ‏از 7 ایزوتوپ پایدار است. 22 ایزوتوپ آن شناسایی شده اند اما این ایزوتوپهای با ‏خاصیت رادیواکتیو بالا و نیمه عمری از رنج چندین هزارم ثانیه به چندین دقیقه می ‏باشد. تنها یک مورد استثناء Ba133 ‏با نیمه عمر 51/10 سال می باشد.
‏پودر باریت BaSo4 ‏به صورت پودری سنگین با وزن مخصوص 5/4، سختی 5/3- 5/2، سفید رنگ تا خاکستری ‏با جلای شیشه ای، کلیواژ کامل در جهت {001}، بدون بو و غیرمحلول در آب و حلال های ‏آلی است و به علت محلول نبودن در آب خاصیت سمی ندارد حال آن که سولفید باریم به علت ‏محلول بودن و آزاد شدن یون باریم در آب به شدت سمی است. باریت خالص از 7/65 % SO3 ‏و 3/43 % BaO ‏تشکیل شده است ولیکن در طبیعت باریت با ناخالصی هایی همراه است که این ‏ناخالصی ها از وزن مخصوص آنها می کاهند.
‏جدول 2-‏برخی از ترکیبات باریم دار (عای الهی ؛1372با تغییرات )
‏در جدولهای ( 3 ) ‏و ( 4 ) به ترتیب ویژگیهای عمومی باریم و برخی از مشخصات شیمیایی باریت، نشان ‏داده شده است.
‏جدول شماره 3-‏ویژگیهای عمومیباریم (علی الهی ؛1372 با تغییرات )
‏جدول شماره 3-
‏جدول شماره 4-‏برخی از مشخصات شیمیایی باریت (علی الهی ؛1372با تغییرات )
‏عمل جداسازی ناخالصیهای همراه هر کانسنگ را تغلیظ، فرآوری یا کانه آرایی می گویند. ‏عمل کانه آرایی شامل یک یا ترکیبی از روشهای زیر است.
‏در بسیاری از معادن با ‏خرد کردن ساده با آسیابهای ضربه‌ای، مخروطی یا گردان و دانه‌بندی، فرآوری باریت ‏انجام می‌شود. درحالیکه برخی دیگر نیاز به شناورسازی یا آسیاب بیشتر دارند. ‏شناورسازی کانسارهای رگه‌ای در شرایط متغیر مورد نیاز است تا بتوان باریت را از

 

دانلود فایل