نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

دانلود مقاله در مورد دین فرهنگ و تمدن اسلامى 24 ص

دانلود مقاله در مورد دین فرهنگ و تمدن اسلامى 24 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-دین-فرهنگ-و-تمدن-اسلامى-24-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

Top of Form

‏دین فرهنگ و تمدن اسلامى
Top of Form

‏دین فرهنگ و تمدن اسلامى
Top of Form

‏دین فرهنگ و تمدن اسلامى
Top of Form

‏دین فرهنگ و تمدن اسلامى

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد دین زرتشت

دانلود مقاله در مورد دین زرتشت

دانلود-مقاله-در-مورد-دین-زرتشتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏زرتشت
‏زَرتُشت‏، ‏زردشت‏، ‏زردهُشت‏ ‏ی‏ا ‏زراتُشت‏ نام پ‏ی‏امبر ‏ا‏ی‏ران‏ی‏ و بن‏ی‏ادگذار ‏د‏ی‏ن زرتشت‏ی‏ ‏ی‏ا ‏مَزدَ‏ی‏سنا‏ و سرا‏ی‏نده ‏گاثاها‏ کهن‌تر‏ی‏ن بخش ‏اوستا‏ است.
‏زرتشت توجه مورخ‏ی‏ن معاصر را حداقل به دو دل‏ی‏ل جلب کرده است: ‏ی‏ک‏ی‏ مبدل شدن زرتشت به شخص‏ی‏ت ا‏ی‏ افسانه ا‏ی‏ است چنانچه در ط‏ی‏ سال ها‏ی‏ ۳۰۰ قبل از م‏ی‏لاد تا ۳۰۰ بعد از م‏ی‏لاد اعتقادات مبن‏ی‏ بر ا‏ی‏نکه او از علوم غ‏ی‏ب‏ی‏ه مطلع بوده و از رسوم جادوگر‏ی‏ آگاه، را‏ی‏ج شده بود. د‏ی‏گر برداشت ‏ی‏کتاپرستانه او از خدا بوده که باعث گمانه زن‏ی‏ ها‏ی‏ مورخ‏ی‏ن معاصر در مورد تأث‏ی‏رپذ‏ی‏ر‏ی‏ مس‏ی‏ح‏ی‏ت و ‏ی‏هود‏ی‏ت از تعل‏ی‏مات زرتشت شده است.‏[۱]
‏بررس‏ی‏ زندگ‏ی‏ زرتشت با دشوار‏ی‏ها‏یی‏ روبرو است که باعث شده مورخ‏ی‏ن در بهتر‏ی‏ن حالت زندگ‏ی‏نامه ها‏یی‏ که از او نوشته شده را سست و در بدتر‏ی‏ن حالت آن را گمانه زن‏ی‏ محض بخوانند: ‏ی‏ک‏ی‏ از این دشوار‏ی‏ ها پاسخ به این سؤال است که چه بخش‏ی‏ از د‏ی‏ن زرتشت‏ی‏ از د‏ی‏ن قب‏ی‏له ا‏ی‏ که زرتشت در آن بزرگ شده آمده و چه بخش‏ی‏ از آن ناش‏ی‏ از در‏ی‏افت ها‏ی‏ مذهب‏ی‏ و تعل‏ی‏مات او م‏ی‏باشد؟ سؤال دشوار د‏ی‏گر ا‏ی‏ن است که د‏ی‏ن زرتشت‏ی‏ دوره ساسان
‏ی‏ تا چه حد دق‏ی‏ق تعل‏ی‏مات زرتشت را حفظ کرده بود؟ سؤال د‏ی‏گر ا‏ی‏نکه، متون بدست رس‏ی‏ده از ا‏ی‏ن آ‏یی‏ن مانند اوستا و گاتاها، کتب نوشته شده به زبان پهلو‏ی‏، و نوشته ها‏ی‏ نو‏ی‏سندگان ‏ی‏ونان‏ی‏، تا چه حد تصو‏ی‏ر دق‏ی‏ق‏ی‏ از نظر‏ی‏ات زرتشت ارا‏ی‏ه م‏ی‏کنند؟‏[۱]
‏ر‏ی‏شه و معنا‏ی‏ نام
‏در ‏اوستا‏ ‏زَرَت اّشْتَرَ‏ است. ب‏ی‏شتر از ده شکل برا‏ی‏ نام زرتشت در زبان ‏فارس‏ی‏ موجود است. زارتشت، زارهشت، زرادشت، زارهوشت، زردهشت، زراتشت، زرادشت، زرتهشت، زرهتشت، زره‌دست و زره‌هشت از ا‏ی‏ن قب‏ی‏ل است ول‏ی‏ او خود را در ‏گاتها‏ ‏زرتشتر‏ م‏ی‏‌نامد.‏[۲]‏ ‏[۳]
‏از ب‏ی‏شتر از دو هزار سال پ‏ی‏ش تا به امروز، معان‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ برا‏ی‏ واژه زرتشت گفته‌اند.آنچه که مشخص است ا‏ی‏ن است که ا‏ی‏ن نام مرکب است از دو جزء «زرت» و «اشترا» هرچند که در سر زرت اختلاف بس‏ی‏ار است.البته ب‏ی‏ش‌تر تار‏ی‏خ شناسان معتقدند زرد و زر‏ی‏ن و پس از آن پ‏ی‏ر و خشمگ‏ی‏ن معان‏ی‏ نزد‏ی‏ک تر‏ی‏ هستند. کلمه زرد در خود ‏اوستا‏ «ز‏ی‏ر‏ی‏ت» است.البته «زرات» به معن‏ی‏ پ‏ی‏ر آمده‌است ول‏ی‏ ا‏ی‏ن‌که چرا در ترک‏ی‏ب با اشترا تبد‏ی‏ل به «زرت» شد باعث اختلاف نظر شده‌است.‏[۴]
‏در جزء دوم ا‏ی‏ن نام اختلاف نظر‏ی‏ ن‏ی‏ست ز‏ی‏را هنوز کلمه شتر و ‏ی‏ا اشتر در زبان فارس‏ی‏ باق‏ی‏ است و ه‏ی‏چ شک‏ی‏ ن‏ی‏ست که نام و‏ی‏ با کلمه شتر ترک‏ی‏ب ‏ی‏افته و «دارنده شتر» معن‏ی‏ م‏ی‏‌دهد و به همان معن‏ی‏ است که امروز در فارس‏ی‏ م‏ی‏‌باشد‏[۴]‏. در گذشته برا‏ی‏ شتر از آن جهت که ح‏ی‏وان بس‏ی‏ار مف‏ی‏د‏ی‏ بود ارج و منزلت‏ی‏ خاص قائل بودند و بر نوزادان خود نام شتر را با پسوندها‏ی‏ خاص بر نوزادانشان م‏ی‏نهادند. همچن‏ی‏ن در نوشته‌ها‏ی‏ تخت جمش‏ی‏د از شتر به عنوان هد‏ی‏ه‌ا‏ی‏ که به دار‏ی‏وش اهدا م‏ی‏شد نام برده شده‌است.‏[۵]‏ برا‏ی‏ نمونه فراشتر به معن‏ی‏ دارنده شتر راهوار و ‏ی‏ا تندرو است. گاه ن‏ی‏ز نام خانوادگ‏ی‏ که ‏سپ‏ی‏تمه‏ است، افزوده م‏ی‏‌شود و به صورت ‏زرتشتر سپ‏ی‏تمه‏ ‏ی‏اد م‏ی‏‌شود. البته ا‏ی‏ن نام خانوادگ‏ی‏ را امروزه سپنتمان و ‏ی‏ا اسپنتمان م‏ی‏‌گو‏ی‏ند‏[۶]‏ که به معن‏ی‏ خاندان سف‏ی‏د است ‏[۷]‏. نام پدر زرتشت پوروش اسپ بوده‏[۸]‏ که مرکب است از پوروش به معن‏ی‏ دو رنگ و س‏ی‏اه و سف‏ی‏د و اسپ.پوروش اسپ معن‏ی‏ دارنده اسپ س‏ی‏اه و سف‏ی‏د را م‏ی‏‌دهد‏[۷]‏.
‏اسپ‏ی‏تامه‏ نام خانوادگ‏ی‏ زرتشت بوده‌است. در بند دو‏ی‏ هما‏ی‏شت آنجا که هما‏ی‏ مقدس همچون دوست‏ی‏ به زرتشت نزد‏ی‏ک م‏ی‏شود و‏ی‏ را محترمانه با ا‏ی‏ن نام خطاب م‏ی‏کند. ‏[۹]
‏در ب‏ی‏ن ‏ی‏ونان‏ی‏ان
‏در ‏زبان ‏ی‏ونان‏ی‏ استرا(ástra‏) به معن‏ی‏ ستاره‌ها و زوروس (zōrós‏) به معن‏ی‏ ضع‏ی‏ف نشده‌است. ا‏ی‏ن کهن‌تر‏ی‏ن معن‏ی‏ نسبت داده شده در زبان ‏ی‏ونان‏ی‏ است.‏[۱۰]‏ ‏د‏ی‏نون‏ ‏ی‏ونان‏ی‏ آن‌را به «ستا‏ی‏نده ستاره» ترجمه کرده‌است.‏بارتولومه‏ جزء نخست را «زرنت» ثبت کرده و «دارنده شتر پ‏ی‏ر» معن‏ی‏ کرده‌است و ‏دار‏ «زراتو» دانسته و آن را «زرد» ترجمه کرده‌است. امروزه در منابع اروپا‏یی‏، به پ‏ی‏رو‏ی‏ از زبان ‏ی‏ونان‏ی‏، نام او ‏زرواستر‏ خوانده م‏ی‏‌شود.
‏زمان زرتشت
‏زمان ظهور زرتشت، با همه‏ٔ‏ پژوهش‌ها‏ی‏ دانشمندان قد‏ی‏م و جد‏ی‏د، هنوز هم در پرده‏ٔ‏ ابهام است. درباره تار‏ی‏خ زا‏ی‏ش او د‏ی‏دگاه‌ها‏ی‏ فراوان‏ی‏ وجود دارد. ‏ارسطو‏ و ‏اودوکسوس‌‏ و ‏هرم‏ی‏‌ پوس‌‏ نوشته‌اند که‌ زرتشت‌ پنج‌ هزار سال‌ پ‏ی‏ش‌ از ‏جنگ‌ تروا‏ م‏ی‏‌ز‏ی‏سته‌ است‌. ‏د‏ی‏وجانس‌ لائرت‏ی‏وس‌‏ ن‏ی‏ز به روا‏ی‏ت از ‏هردمودروس‌‏ و ‏کسانتوس‌‏ هم‏ی‏ن‌ د‏ی‏دگاه را بازگو کرده‌است. روا‏ی‏ات‌ ا‏ی‏ران‏ی‏، که‌ برپا‏ی‏ه‏ٔ‏ منابع‌ ‏پهلو‏ی‏ مانند ‏بندهشن‌‏ و ‏ارداو‏ی‏رافنامه‏ تک‏ی‏ه‌ دارند و پس‌ از زوال‌ نفوذ ‏آ‏یی‏ن زرتشت‌‏ نوشته‌ شده‌اند، ‏زا‏ی‏ش زرتشت‌‏ را سه‌ قرن‌ پ‏ی‏ش از ‏اسکندر مقدون

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد دین و دیندارى در جهان معاصر 200 ص

دانلود مقاله در مورد دین و دیندارى در جهان معاصر 200 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-دین-و-دیندارى-در-جهان-معاصر-200-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 237 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 
‏دین‏ و دیندارى در جهان معاصر
‏در‏ گفت و گو با استاد ‏مصطفى‏ ملکیان
‏هفت‏ آسمان: آیا نوع و میزان نیاز انسان معاصر به دین ‏نسبت‏‏‏به‏ گذشته تغییرى کرده است؟ اگر این نیاز تشدید شده است‏‏ ‏به کدامین قرائت؟ و نیز ‏چه‏ مؤلفه‏هایى در جهان امروز در این تشدید نیاز مؤثر بوده است؟
‏استاد‏: راستش را بخواهید، سؤالتان، به سبب شدت ابهامى ‏که‏ دارد، لااقل براى من، قابل جوابگویى نیست. مثلا، معلوم نیست که منظورتان از لفظ ‏دین،‏ دقیقا، چیست. مى‏دانید که از این لفظ معانى بسیار عدیده‏اى اراده مى‏توان کرد. ‏ممکن‏ است، بر حسب بعضى از معانى این لفظ، انسان امروزى هیچ نیازى به دین نداشته ‏باشد‏ و، بنا به برخى از معانى دیگر آن، انسان امروزى همچنان نیازمند دین باشد ولى ‏نوع‏ نیازش، در قیاس با نیاز انسان گذشته به دین، متفاوت شده باشد یا میزان نیازش ‏بیشتر‏ یا کمتر و شدیدتر یا خفیفتر شده باشد. وانگهى، وقتى از مقایسه نیاز انسان ‏معاصر‏ با نیاز انسان گذشته به دین مى‏پرسید، مرادتان از لفظ گذشته چیست و منظورتان ‏از‏ انسان گذشته کیست. گذشته هم شامل یک ثانیه پیش مى‏شود و هم شامل ده سال پیش و هم ‏شامل‏ یک قرن یا ده قرن یا صد قرن پیش. انسان چه زمانى را با انسان امروزى، از نظر‏ ‏نوع‏ و میزان نیاز به دین، مقایسه کنم؟ اما شاید بتوان سخن را از جایى آغاز کرد که ‏هم‏ به ارائه تعریف خاصى از دین، که تعریفى کارکردى functional‏ است، بینجامد و هم ‏تا‏ حدى پاسخگوى پرسش شما باشد; و آن جا مبحث «محدودیت طبیعت انسان‏» است. تقریبا
‏ 
‏دین‏ و دیندارى در جهان معاصر
‏در‏ گفت و گو با استاد ‏مصطفى‏ ملکیان
‏هفت‏ آسمان: آیا نوع و میزان نیاز انسان معاصر به دین ‏نسبت‏‏‏به‏ گذشته تغییرى کرده است؟ اگر این نیاز تشدید شده است‏‏ ‏به کدامین قرائت؟ و نیز ‏چه‏ مؤلفه‏هایى در جهان امروز در این تشدید نیاز مؤثر بوده است؟
‏استاد‏: راستش را بخواهید، سؤالتان، به سبب شدت ابهامى ‏که‏ دارد، لااقل براى من، قابل جوابگویى نیست. مثلا، معلوم نیست که منظورتان از لفظ ‏دین،‏ دقیقا، چیست. مى‏دانید که از این لفظ معانى بسیار عدیده‏اى اراده مى‏توان کرد. ‏ممکن‏ است، بر حسب بعضى از معانى این لفظ، انسان امروزى هیچ نیازى به دین نداشته ‏باشد‏ و، بنا به برخى از معانى دیگر آن، انسان امروزى همچنان نیازمند دین باشد ولى ‏نوع‏ نیازش، در قیاس با نیاز انسان گذشته به دین، متفاوت شده باشد یا میزان نیازش ‏بیشتر‏ یا کمتر و شدیدتر یا خفیفتر شده باشد. وانگهى، وقتى از مقایسه نیاز انسان ‏معاصر‏ با نیاز انسان گذشته به دین مى‏پرسید، مرادتان از لفظ گذشته چیست و منظورتان ‏از‏ انسان گذشته کیست. گذشته هم شامل یک ثانیه پیش مى‏شود و هم شامل ده سال پیش و هم ‏شامل‏ یک قرن یا ده قرن یا صد قرن پیش. انسان چه زمانى را با انسان امروزى، از نظر‏ ‏نوع‏ و میزان نیاز به دین، مقایسه کنم؟ اما شاید بتوان سخن را از جایى آغاز کرد که ‏هم‏ به ارائه تعریف خاصى از دین، که تعریفى کارکردى functional‏ است، بینجامد و هم ‏تا‏ حدى پاسخگوى پرسش شما باشد; و آن جا مبحث «محدودیت طبیعت انسان‏» است. تقریبا
‏همه‏ ما قبول داریم که کرانمندى و محدودیت‏یکى از جنبه‏هاى لاینفک طبیعت آدمى است. ‏نیازى‏ به تامل و تفکر فراوان نیست تا دریابیم که قدرت ضبط و مهار بعضى از اوضاع و ‏احوالى‏ را که براى ما پیش مى‏آیند و از نظر ما اهمیت دارند نداریم. گاهى احساسات ‏ناخواسته‏‏‏اى،‏ نظیر افسردگى، ترس، تنهایى، و کشمکش با خود، مایه دردسر و گرفتارى ما ‏مى‏‏‏شوند‏. حوادثى مانند جنگ، مرگ، شکست، تنگدستى، و بیمارى نیز به یاد ما مى‏آورند ‏که‏ ما غالبا در برابر عوامل عمده‏اى که زندگى و رضایت‏باطن ما را تهدید مى‏کنند ‏بسیار‏ ضعیف و عاجزیم. بسیارى از ما نه براى زندگى خود معنایى مى‏یابیم و نه در ‏امورى‏ که، در جهان، رخ مى‏دهند هدفى مى‏بینیم. باز، بسیارى از ما دلنگران رفتارهاى ‏نامطلوبى‏ هستیم که از خودمان سر مى‏زند یا نگرانیم از اینکه چرا نمى‏توانیم رفتار ‏دیگران‏ را تغییر دهیم یا جلوى ظلم و بى‏عدالتى‏شان را بگیریم. همه اینها موجب ‏پیدایش‏ اضطرابهاى وجودى، بى‏قراریها، و دلهره‏ها مى‏شوند و محدودیت و تناهى ما را ‏پیش‏ چشمانمان مى‏آورند. به نظر من، آغاز احساس این فقدانها، محدودیتها، و کمبودها ‏مقارن‏ است‏با آغاز اقبال به دین. درست همانطور که وقتى شخصى، در حال فرار، به ‏انتهاى‏ یک کوچه بن‏بست مى‏رسد نخستین واکنش طبیعى، و چه بسا ناآگاهانه‏اش، این است ‏که‏ چشم برمى‏دارد و به بالا مى‏نگرد تا ببیند که آیا راهى براى برگذشتن از دیوارها ‏و‏ پشت‏سر نهادن موانع هست‏یا نه، انسان نیز به محض اینکه به مرزهاى وجودى خود ‏مى‏‏‏رسد‏ و به حدود و ثغور خود وقوف مى‏یابد، گویى، رو به سوى بالا مى‏کند. دین
‏مى‏‏‏کوشد،‏ به نحوى از انحاء، انسان را در غلبه بر احساس فقدان، محدودیت، و کمبود ‏یارى‏ دهد. اگر این تحلیل درست‏باشد، لازمه‏اش این است که اگر نوع بشر از ‏محدودیت‏‏‏خود‏ تجربه‏اى نمى‏داشت دینى پدید نمى‏آمد; و من این لازمه را قبول دارم و ‏بدان‏ ملتزمم. یک موجود نامحدود و لا یتناهى به دین نیاز ندارد; چنین موجودى، در ‏واقع،‏ خداست و خدا متدین و محتاج دین نیست. البته اینکه هر فرد انسانى‏اى کدامیک از ‏مظاهر‏ محدودیت وجودى خود را درک کند و کدامیک از این مظاهر را درک نکند یا اینکه ‏کدامیک‏ از جلوه‏هاى محدودیت‏خود را بیشتر یا کمتر و شدیدتر یا خفیفتر احساس کند به ‏علل‏ و عوامل چندگانه‏اى وابستگى دارد و از جمله به محیط اجتماعى‏اى که در آن زندگى ‏مى‏‏‏کند‏ و، على الخصوص، به سنخ روانشناختى خود او توقف تمام دارد. و از همین مطلب ‏مى‏‏‏خواهم‏ نتیجه‏اى بگیرم که، اگر چه مستقیما به جواب سوال شما ربطى ندارد، با ‏اینهمه،‏ مهم به نظر مى‏رسد و آن اینکه، در طول تاریخ، نه همه جوامع نیاز یا نیازهاى ‏واحد‏ و مشترکى به دین داشته‏اند و نه همه افراد. ممکن است جامعه امریکایى کنونى ‏نیاز‏ یا نیازهایى به دین داشته باشد کاملا متفاوت با نیاز یا نیازهایى که جامعه روم ‏دو‏ هزار سال قبل داشته است; و نیز امکان دارد که شخص شما نیاز یا نیازهایى به دین ‏داشته‏ باشید یکسره متفاوت با نیاز یا نیازهاى من. پال تیلیش، الاهیدان پروتستان ‏مسلک‏ و اگزیستانسیالیست معروف روزگار ما، که در کتاب الاهیات سامانمند Systematic‏ Theology‏ خود تصریح کرده است که: تناهى وجود است که ما را به مساله خدا سوق

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد دولت و امنیت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

دانلود مقاله در مورد دولت و امنیت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

دانلود-مقاله-در-مورد-دولت-و-امنیت-اجتماعی-در-قانون-اساسی-جمهوری-اسلامی-ایرانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏چکیده 1
‏مقدمه 2
‏مفهوم شناسی 6
‏امنیت اجتماعی 7
‏دولت 9
‏دولت حداکثری یا گسترده 9
‏نظام سیاسی 10
‏قانون اساسی 10
‏چارچوب نظری 11
‏دولت از دیدگاه اندیشمندان مسلمان 14
‏وظایف دولت 15
‏ابعاد امنیت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 21
‏حوزه حقوقی و قضایی 22
‏حوزه اقتصادی 25
‏حوزه فرهنگی و اجتماعی 28
‏حوزه سیاسی و اداری 30
‏حوزه نظامی و دفاعی 32
‏امنیت اجتماعی = امنیت روانی 33
‏نتیجه گیری 36
‏منابع 37
‏چکیده :
‏3
‏ تأمین امنیت اجتماعی از وظایف مهم نظامی سیاسی و دولت به حساب می آید. حوزه و گستره امنیت اجتماعی، بستگی به تصویری دارد که نظام سیاسی از دولت و ساختار و هدف خود می دهد. از آنجا که محور اصلی در این نوشتار، قانون اساسی جمهوری اسلامی است در این زمینه به بررسی جایگاه امنیت اجتماعی با عطف توجه به تعریف آن و تبیین دولت ، در قانون اساسی پرداخته شده است. با توجه به اندیشه سیاسی اسلام و لزوم هدایت و به سعادت رساندن مردم ، انقلاب و ایدئولوژی انقلاب اسلامی، حوزه های امنیت اجتماعی در ابعاد قضایی، اقتصادی، سیاسی و اداری ‏ ‏فرهنگی، اجتماعی، و نظامی قابل ترسیم است که بیانگر جامعیت نظری و گستردگی و حداکثری دولت در نظام اسلامی است.
‏مقدمه:
‏«امنیت» به معنای اولیه آن یعنی صیانت نفس یکی از مسائلی است که‏ ‏ «دولت» به خاطر آن به وجود آمده است. به این معنا که ضرورت اساسی ایجاد و تأسیس دولت، استقرار و حفظ امنیت در اجتماع بوده است. البته بحث امنیت در هر زمانی، معنای خاص داشته است؛ گاه تنها ‏ ‏معنای «حفظ جان و صیانت نفس» (در اندیشه ای هابز) داشته و زمانی دیگر، «حفظ اموال و دارایی» (در اندیشه ای لاک) به معنای آن اضافه شده است. (لئو اشتراوس، 1373، ص62) امروزه معنای امنیت علاوه بر مسائل جانی و مالی به حوزه های متفاوت آزادی، مشارکت سیاسی، تأمین اشتغال و رفاه و حتی بهره گیری از اوقات فراغت و برآوردن استعدادها هم کشیده شده است. البته میزان و محدوده این موضوعات و حوزه ها متناسب با بینش و اندیشه نظام های سیاسی و نوع آنها می باشد؛ دینی یا سکولار و لائیک بودن، لیبرالیستی یا مارکسیستی بودن، توتالیتر و انحصارگرا یا دموکرات بودن، به جامعه مدنی و حوزه خصوصی افراد اهمیت دادن و عواملی دیگر بر مؤلفه ها چارچوب امنیت تأثیر می گذارد. از آنجا که دولت در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب در بهمن ، 57 «اسلامی» شد در این زمینه اندیشه های سیاسی اسلام خصوصاً تشیع و بحث انقلاب و ایدئولوژی انقلاب اسلامی، تأثیر زیادی بر چگونگی تدوین و محتوای قانون اساسی و نوع نظام سیاسی آن گذاشته است. با توجه به این موضوع سؤال اصلی در نوشتار این است «جایگاه امنیت جامعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیست؟»
‏3
‏از آنجا که بحث تأمین امنیت جامعه وظیفه دولت است لازم می آید تا به دولت از منظر اندیشه‎‏ای نیز نگریسته شود که این موضوع در ابتدا و به اختصار آورده شده است. فرضیه اصلی نوشتار هم این است: «با توجه به اندیشه سیاسی تشیع و لزوم هدایت و زمینه سازی برای به سعادت رسیدن مردم، شاهد ظهور و رشد رویکردی هستیم که بر اساس آن دولت به عنوان متولی وظایف بالا، رشد نموده و توسعه می یابد. این ایده در مقابل رویکرد تحلیلی قرار دارد که با توجه به اینکه بحث امنیت در حوزه های حقوقی (جانی و مالی) در گذشته مطرح بوده اما سرایت و گسترانیدن
‏4
‏ ‏ آن در قالب امنیت اجتماعی به حوزه های قضایی (پایمال نشدن حقوق افراد در دادگاههای نظام سیاسی)، سیاسی (بحث مشارکت سیاسی در قالب احزاب، مطبوعات، گروهها و سندیکاهها و آزادیها)، اداری (برخورد مناسب اداره جات با مراجعین)، اقتصادی (تأمین شغل، مسکن، رفاه، جلوگیری از تورم زیاد، رفع فقر)، فرهنگی (ازدواج، هنر و برآوردن استعدادها) در دوران جدید اتفاق افتاده است؛ قائل به تعریف این مفهوم در حیطه حوزه غیر دولتی می باشد. مطابق این رویکرد طرح مسایلی چون اهمیت این مسایل ریشه در افزایش فردیت افراد و حقوق آنها ـ با توجه به مسائلی چون موضوعیت یافتن تک تک افراد، آزادی، رفاه، فعلیت یافتن استعدادها و... ـ موید این مدعاست.
‏در این نوشتار ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته شده، بعد چارچوب نظری تحقیق و در مرحله بعد موضوع امنیت اجتماعی آمده است. سپس محورها و زمینه های امنیت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر شمرده شده و در نهایت نتیجه گیری مولف آمده است.
‏نکته آخر آنکه این نوشتار «تبیینی» است؛ یعنی صرفاً به تبیین جایگاه امنیت جامعه ‏ ‏و دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله در مورد دین، اسطوره، خرافه و جادو

دانلود مقاله در مورد دین، اسطوره، خرافه و جادو

دانلود-مقاله-در-مورد-دین-اسطوره-خرافه-و-جادولینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 102 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏دین، اسطوره، خرافه و جادو
‏ چک‏ی‏ده
‏حس پرستش و نیایش از جمله تجلیات روح آدمی است. مطالعه تاریخ زندگی بشر ‏نشان می‏دهد که هر زمان و هر کجا که انسانی بوده، نیایش و پرستش هم وجود ‏داشته و تفاوت، تنها در شیوه عبادت و شخص معبود بوده است. حال آنکه در طول ‏تاریخ، افراد زیادی فطرت خدادادی خویش را رها کرده و دستورهای سعادت‏آفرین ‏دینی را به کناری نهاده و حتی گاه به ستیزه‏جویی با آن برخاسته‏اند.
‏امروزه با بررسی تحولات علمی، ادبی و فرهنگی غرب پس از رنسانس تا قرن ‏نوزدهم، درمی‏یابیم که اندک اندک تفکر علم‏گرایی، عقل‏گرایی محض و ‏انسان‏محوری، به رهایی از دین انجامید و بدبینی به دین و برداشت‏های غلط از ‏دین و نیز کارکرد منفی دینِ کلیسایی، زمینه‏های دین‏ستیزی تا مرز ‏دین‏زدایی را به وجود آورد. این در حالی است که به‏تدریج، برخی ‏نظریه‏پردازان از دوران بازگشت به دین و معنویت در کنار علم و صنعت سخن به ‏میان می‏آورند.
‏این کتاب، به بررسی موضوع دین، اسطوره، خرافه و جادو می‏پردازد و چرایی ‏برخی ریشه‏ها و خاستگاه‏های دین را در اسطوره‏ها و خرافه‏های اقوام گذشته، ‏جست‏وجو و نیز بررسی می‏کند که چرا در برخی اقوام و طایفه‏ها، بعضی از ‏باورهای خرافی، رنگ دینی به خود گرفته و به شکل آداب و رسوم دینی درآمده ‏است. بخش اول، به کلیات (اصطلاح‏شناسی و ویژگی‏های دین، اسطوره، خرافه و ‏جادو) اختصاص دارد. سرفصل‏های بخش دوم با عنوان رویکرد به دین، خرافه و ‏توتم‏پرستی، به شرح زیر است: دیدگاه‏های اندیشمندان جامعه‏شناس، روان‏شناس و ‏متکلمان خداباور درباره دین، اسطوره، خرافه و جادو، نقد و بررسی نظریه‏های ‏اندیشمندان غربی با توجه به مبانی اسلامی و پی‏آمدهای دیدگاه اندیشمندان ‏غرب و اسلام. در بخش سوم، جادو و خرافه از دیدگاه آیات و روایات همراه با
‏شیوه‏های اصلاح باورهای خرافی بررسی می‏شود. بخش چهارم نیز به بررسی نقش ‏رسانه در اسطوره‏سازی و اسطوره‏زدایی و ترویج اندیشه ناب دینی و پیشنهادهای ‏کلی و برنامه‏ای می‏پردازد.
‏فهرست
‏د‏ی‏باچه
‏پ‏ی‏ش‏‏‏گفتار
‏بخش‏ اول: کل‏یّ‏ات
‏ فصل اول: اصطلاح‏شناسى
‏ 1. تعر‏ی‏ف‏ د‏ی‏ن
‏ 2. تعر‏ی‏ف‏ اسطوره
‏ 3. تعر‏ی‏ف‏ خرافه، جادو و توتم پرستى (ف‏ی‏نت‏ی‏ش‏)
‏ فصل دوم: و‏ی‏ژگى‏‏‏هاى‏ د‏ی‏ن،‏ اسطوره، خرافه و جادو
‏ 1. و‏ی‏ژگى‏‏‏هاى‏ د‏ی‏ن
‏ 2. و‏ی‏ژگى‏‏‏هاى‏ اسطوره و تفاوت آن با د‏ی‏ن
‏ 3. و‏ی‏ژگى‏‏‏هاى‏ خرافه، جادو و توتم پرستى و تفاوت آنها با د‏ی‏ن
‏ 4. نمادهاى اسطوره‏اى در د‏ی‏ن
‏ 5. بررسى وجود خرافه‏ها، جادو و توتم‏پرستى در باورهاى د‏ی‏نى‏ مردم
‏ 6. بررسى جا‏ی‏گاه‏ د‏ی‏ن‏ در م‏ی‏ان‏ مردم
‏بخش‏ دوم: رو‏ی‏کرد‏ به د‏ی‏ن،‏ خرافه و توتم‏پرستى
‏ فصل اول: د‏ی‏دگاه‏‏‏هاى‏ اند‏ی‏شمندان‏ درباره د‏ی‏ن،‏ اسطوره، خرافه و جادو
‏ 1. د‏ی‏دگاه‏‏‏هاى‏ جامعه شناختى
‏ الف) د‏ی‏دگاه‏ آگوست کنت
‏ ب) د‏ی‏دگاه‏ ماکس مولر (طب‏ی‏عت‏ پرستى)
‏ ج) د‏ی‏دگاه‏ فر‏ی‏زر
‏ د) د‏ی‏دگاه‏ مارت
‏ ه .) د‏ی‏دگاه‏ توتم گرا‏ی‏ى
‏ و) د‏ی‏دگاه‏ اندرولانگ
‏ 2. د‏ی‏دگاه‏ روان‏شناسان
‏ الف) د‏ی‏دگاه‏ فرو‏ی‏د
‏ ب) د‏ی‏دگاه‏ ‏ی‏ونگ
‏ 3. د‏ی‏دگاه‏ متکلمان خدا باور
‏ الف) نظر‏ی‏ه‏ ترس از نومن (د‏ی‏دگاه‏ رودلف اتو)
‏ ب) نظر‏ی‏ه‏ امر مقدس (د‏ی‏دگاه‏ م‏ی‏رچا‏ ال‏ی‏اده‏)
‏ ج) د‏ی‏دگاه‏ فطرت
‏ فصل دوم: نقد و بررسى نظر‏ی‏ه‏‏‏هاى‏ اند‏ی‏شمندان‏ غربى با توجه به مبانى اسلامى
‏ فصل سوم: پى‏آمدهاى د‏ی‏دگاه‏ اند‏ی‏شمندان‏ غرب و اسلام
‏ 1. پى‏آمدهاى د‏ی‏دگاه‏ اند‏ی‏شمندان‏ غرب
‏ الف) دن‏ی‏وى‏ شدن د‏ی‏ن
‏ ب) سستى ا‏ی‏مان‏ مذهبى
‏ 2. پى‏آمدهاى د‏ی‏دگاه‏ اند‏ی‏شمندان‏ اسلامى
‏ الف) ا‏ی‏مان‏ مذهبى
‏ ب) ارزش دادن به شخص‏ی‏ت‏ انسان1
‏ ج) حق عقل در حر‏ی‏م‏ د‏ی‏ن‏1
‏ د) آزادى معنوى انسان
‏بخش‏ سوم: اسطوره، جادو و خرافه از د‏ی‏دگاه‏ آ‏ی‏ات‏ و روا‏ی‏ات
‏ فصل اول: اسطوره، جادو و خرافه از د‏ی‏دگاه‏ آ‏ی‏ات‏ و روا‏ی‏ات
‏ 1. اسطوره از د‏ی‏دگاه‏ آ‏ی‏ات‏ و روا‏ی‏ات
‏ 2. خرافه، جادو و توتم‏پرستى از د‏ی‏دگاه‏ آ‏ی‏ات‏ و روا‏ی‏ات
‏ فصل دوم: آس‏ی‏ب‏‏‏شناسى‏ اسطوره، جادو و خرافه بر اساس مبانى و ارزش‏هاى اسلامى
‏ 1. آس‏ی‏ب‏‏‏شناسى‏ وجود اسطوره در باورهاى د‏ی‏نى‏ مردم
‏ 2. آس‏ی‏ب‏‏‏شناسى‏ وجود خرافه و توتم پرستى در باورهاى د‏ی‏نى‏ مردم
‏ فصل سوم: ش‏ی‏وه‏‏‏هاى‏ اصلاح باورهاى خرافى
‏ 1. مراکز تعل‏ی‏م‏ و ترب‏ی‏ت
‏ 2. نهادهاى مذهبى
‏ 3. رسانه‏هاى گروهى
‏ فصل چهارم: شبهه‏هاى مربوط به د‏ی‏ن،‏ اسطوره، جادو و خرافه

 

دانلود فایل