بخشی از متن پاورپوینت
اهداف آموزشی:
سلامت و ارتقاء سلامت و آموزش سلامت به چه معناست؟
آموزش مبتنی بر شواهد یعنی چه و لزوم آن چیست؟
مراحل آموزش مبتنی بر شواهد چیست؟
نیاز سنجی آموزشی چیست و فرآیند آن کدام است؟
ارزشیابی مداخلات آموزشی چیست و چه اهمیتی دارد؟
فرآیند ارزشیابی مداخلات آموزشی چیست؟
تعریف سلامت:
وسعت توانمندی یک فرد یا گروه برای توسعه خواست ها و رفع نیازها برای تغییر یا سازش با محیط
سلامتی:
رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی نه فقط نبود بیماری
تعیین کننده های سلامت:
عوامل وشرایط محیطی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه
(فقر ، آلودگی ، اشتغال ، مسکن ، ...)
خدمات بهداشتی ودرمانی ، کیفیت ونحوه ارائه آن
(واکسیناسیون ، مراقبت ، غربالگری ،...)
شیوه زندگی ورفتارهای بهداشتی افراد جامعه
(فرهنگ ، باورها ، هنجارها، ....)
تعریف ارتقاء سلامت (Health Promotion) :
1- ارتقاء سلامت به مفهوم توانمند سازی مـــــــردم در شناخت عوامل تاثیرگذار بر سلامت فردی و اجتماعی و تصمیم گیری صحیح در انتخاب رفتارهای بهداشتی و در نتیجه رعایت شیوه زندگی سالم می باشد.
2- ارتقاء سلامت به مفهوم فرآیند قادر سازی مــردم در جهت افزایش کنترل آنها بر تعیین کننده های سلامت و از آن طریق بهبود سلامت است.
فهرست مطالب :
اهداف آموزشی
تعریف سلامت
تعیین کننده های سلامت
تعریف ارتقاء سلامت
تعریف آموزش سلامت
رسالت آموزش سلامت
شیوه های آموزش
نقش حواس مختلف در یادگیری
نکات اساسی در انتخاب نوع رسانه
تعریف کیمبل از یادگیری
آیا یادگیری باید به تغییر رفتار بیانجامد؟
چه تغییراتی به یادگیری منتهی می شود؟
آیا یادگیری و عملکرد با هم متفاوتند؟
مراحل پذیرش یک رفتار جدید
آموزش مبتنی بر شواهد
منابع یافتن نیازها
تفاوت نیاز با نیاز سنجی
فواید نیاز سنجی
ساختار ارزشیابی برنامه
یادگیری چیست
ویژگیهای یاد گیرندگان
ما امروزه چگونه یاد می گیریم؟
موانع یادگیری
الزامات در امر آموزش امروزی
مردم در گذشته چگونه یاد می گرفتند؟