نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

نمونه سوالات کنکور , دانلود سوالات کنکور

نمونه سوالات کنکور , سئوالات کنکور,دانلود سوالات کنکور ریاضی, دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد , پاسخ سوالات کنکور , پیشینه تحقیق , نمونه سوال پیام نور , جزوه , پاورپوینت , طرح توجیهی , پرسشنامه

ادبیات نظری و پیشینه تحیقق ماهیت و مفاهیم گردشگری و گردشگری مذهبی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحیقق ماهیت و مفاهیم گردشگری و گردشگری مذهبی

 

ادبیات نظری و پیشینه تحیقق ماهیت و مفاهیم گردشگری و گردشگری مذهبی

ادبیات نظری و پیشینه تحیقق ماهیت و مفاهیم گردشگری و گردشگری مذهبی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdoc
حجم فایل98 کیلو بایت
تعداد صفحات41
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ادبیات نظری وپیشینه تحیقق ماهیت ومفاهیم گردشگری وگردشگری مذهبی در 41 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

ادبیات نظری وپیشینه تحیقق ماهیت ومفاهیم گردشگری وگردشگری مذهبی

فصل دوم : مبانی نظری -2-3 ماهیت و مفاهیم گردشگری00___________________________________________

page25-2-3-3 گردشگری به عنوان یک محصول.............................................. 31

page26-2-2-3 الگو های فضایی گردشگری....................................................... 35

page26-2-3-1 گونه شناسی گردشگری.............................................................. 35

-2-2 ماهیت و مفاهیم گردشگری01___________________________________________

page29-2-2-3 تاریخچه گردشگری مذهبی....................................................... 31

page30-2-2-2 گردشگری مذهبی..................................................................... 33

page32-2-2-1 تعاریف گردشگری مذهبی......................................................... 23

page33-2-2-1 اهمیت گردشگری مذهبی......................................................... 22

page34-2-2-5 اقسام گردشگری مذهبی............................................................ 21

page39-2-2-6 ویژگی های سفر های مذهبی.................................................... 21

page40-2-2-7 جایگاه زیارت در گردشگری مذهبی........................................... 23

page40-2-2-3 جایگاه گردشگری مذهبی و زیارتی نزد شیعیان............................ 23

page42-2-2-33 جاذبه های گردشگری مذهبی................................................. 23

page42-2-2-32 عرضه و تقاضای گردشگری...................................................... 13

page44-2-2-31 ارکان تقاضای گردشگری مذهبی............................................. 12

page45-2-2-31 فرایند تقاضای گردشگری......................................................... 11

page46-2-2-35 قابلیت های گردشگری مذهبی ایران........................................ 15

-2-1 گردشگری مذهبی در شهرها و کالن شهرها 3._______________________________

page48-2-1-3 ساختار اکواوژیکی شهرهای مذهبی............................................ 16

page48-2-1-1 اقتصاد گردشگری در شهر های مذهبی....................................... 17

page49-2-1-2 عوامل جذب گردشگران مذهبی............................................... 11

page52-2-1-1 عوامل ایستایی گردشگری مذهبی.............................................. 12

page53-2-1-1 گونه شناسی گردشگری مذهبی.................................................. 12

2-1-5 پیامد های گردشگری در شهرهای مذهبی............................................... 11

-2-1 مدلی مفهومی از گردشگری مذهبی 0.____________________________________

3 ماهیت و مفاهیم گردشگری

-2-3-3 گردشگری به عنوان یک محصول

بسیاری از پژوهش گران گردشگری تالش کرده اند تا ماهیت"محصول گردشگری"را تعریف کنند . برخی از این رویکردها با در نظر داشتن سمت عرضه و تقاضا گردشگری، نحوه تعامل عناصر مختلف مقصد و گردشگری را توصیف می کنند. مورفی مقصدهای گردشگری را مانند یک بازار می داند که رویارویی و تعامل وجه تقاضا و عناصر عرضه در آن، منجر به"مصرف"می شود. شاو و ویلیامز نیز محیط شهری را با تمام ویژگی هایش یک محصول تفریحی می دانند . طبقه گفته کلب محصول می تواند یک کاالی فیزیکی، خدمت، یک ایده یا تجربه باشد. یک شهر به طور همزمان ترکیبی از کاال های فیزیکی خدمت و ایده است که تجربه گردشگری را شکل می دهد بناها و معماری آنها، بوستان ها، خیابان ها، امکانات فرهنگی و مذهبی، مجسمه های یاد بود و حتی سیستم حمل ونقل، برخی از محصوالت فیزیکی شهرها هستند. این ویژگی ها فیزیکی، عنصر مهمی در شکل گیری تصویر ذهنی مقصد به عنوان یک شهر تاریخی، سنتی یا مدرن است. موقعیت جغرافیایی شهر بخش دیگری از محصول فیزیکی شهرمحسوب می شوند. اجرای نمایش، رقص های محلی، کنسرت ها و جشنواره ها از جمله خدماتی هستنند که شهر به گردشگران ارائه می دهد. تصویری که از مقصد در ذهن گردشگران شکل می گیرد، در واقع همان ایده شهر هستند . هنگام بازاریابی یک شهر به عنوان مقصد گردشگری باید به پیشبرد ترکیبی از کاال های فیزیکی، خدمت و ایده این محصول پرداخت. گردشگران در حین تجربه محصوالت گردشگری، به ارزیابی آن ها می پردازند. آن ها محصوالت را با در نظر گرفتن میزان ارضای نیاز هایشان و انتظارتشان از کیفیت محصول ارزیابی می کنند. در بحث بازاریابی گردشگری اکثر نویسندگان بین محصول و خدمات تمایز قایل نمی شوند آنها با فرض اینکه محصوالت و خدمات تقریبا مترادف می باشند به محصول گردشگری اشاره می کنند و یک محصول را اینگونه تعریف می کنند"هر چیزی که بتواند برای جلب توجه، تملک،استفاده یا مصرف به بازار عرضه شود احتماالُ نیاز یا خواسته ای ر ا ارضاء نمایند این تعریف شامل هدف های فیزیکی، خدمات و اماکن و سازمان ها و عقاید می شود )محمود ضیایی،نیلوفر عباسی،.)0300

14

-2-2-3 الگو های فضایی گردشگری

گردشگری یکی از جریانهای جهانی است که به خوبی بیانگر ترکیب امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و در یک رویکرد جهانی سیطره بر تمامی فضاهای ماقبل مدرن، مدرن و پسامدرن را شکل می دهد. گردشگری میل به استفاده از فضا در اوقات فراغت با انگیزه ها و اهداف مختلفی است .گردشگری در یک کلیت در برگیرنده جریان ایجاد درآمد و اشتغال برای ساکنان محلی در عرضه فضا برای استفاده گردشگران یکی از این آثار است.

گردشگری در پردازش فضایی الگو های متفاوتی را ارائه می دهد که هرکدام از آنها ساختار و عملکرد فضایی خاصی را در پی دارد. الگوهای گردشگری دربرگیرنده گردشگری شهری،گردشگری روستایی، گردشگری عشایری و گردشگری طبیعی )طبیعت گردی( است که هریک ساختار و عملکرد ویژه ای را در زمینه گردشگری می طلبد. نتایج مثبت و منفی حاصل از گردشگری در فضای جغرافیایی با دیالکتیک گردشگری در رابطه است؛ دیالکتیک که یکی از اصول آن تضاد است . گردشگری از یک سو جهانی شدن سرمایه، انسان و فضا را دنبال می کند و از سوی دیگر امری محلی از هر لحاظ است.

گردشگری پسامدرن بیش از هر صنعت دیگری امکان رعایت عدالت جغرافیایی یا عدالت فضایی را به وجود می آورد. عدالت جغرافیایی یکی از عمده ترین زیر ساخت های عدالت اجتماعی است.گسترش استفاده از فضاهای مختلف امکان توزیع زیرساختها، توزیع خدمات و رفاه و توزیع درآمد را در همه فضا ها به وجود می آورد. استفاده از طبیعت به معنی وسیع کلمه در گردشگری موجب آن می شود که کل کره زمین به فضای جغرافیایی تبدیل شود.گردشگری پسامدرن با استفاده از کل این فضا می تواند در توزیع درآمد در فضای جغرافیایی و در نتیجه در عدالت اجتماعی نقش اساسی داشته باشد )مافی وسقایی،..)011 :031

-2-3-1 گونه شناسی گردشگری

این حقیقت که گردشگران از جنبه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند از دیرباز مورد توجه صاحب نظران و متولیان گردشگری بوده است. همین تفاوت ها و تاثیر آن در رفتار و روابط گردشگران با محیط های فیزیکی، فرهنگی و افراد در طی سفر و در مقصد، باعث شده است که دسته بندی ها یا نوع شناسی های متعددی از آنان ارائه شوداصوالُ. گونه شناسی ها از این نظر مفیدند که با ارئه طبقه بندی ساده از پدیده های پیچیده، امکان درک آن ها را فراهم می کنند. اریک کوهن نخستین کسی بود که به صورت علمی و تحلیلی به گونه شناسی و دسته بندی

15

گردشگران مبادرت کرد. او ابتدا گردشگران را به دو دسته گردشگران سازمان دهی شده و سازمان دهی نشده تقسیم بندی کرد. منظور او از بکار گیری لفظ سازماندهی شده این بود که مشخص سازد تا چه حد برنامه و مراحل سفر گردشگری به سازمانها و موسسات گردشگری وابسته است. دسته اول شامل " گردشگران انبوه سازمان یافته" و " گردشگران انفرادی سازمان یافته" و دسته دوم شامل " گردشگران اکتشافی" و " گردشگران آسانگرد" می شود به نظر کوهن هر کدام از این دو دسته تقاضا های مختلفی از مقصد دارند.

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336 ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول
 

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم و نظریه های مهارت زندگی و مهارت حل مسئله

دانلود نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم و نظریه های مهارت زندگی و مهارت حل مسئله

 

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم و نظریه های مهارت زندگی و مهارت حل مسئله

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم و نظریه های مهارت زندگی و مهارت حل مسئله

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdoc
حجم فایل154 کیلو بایت
تعداد صفحات61
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم،تعاریف،ونظریه های مهارت زندگی ومهارت حل مسئله در 61 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

فصل دوم ادبیات وپیشینه پژوهش

1-2پیش درآمد

2-2 تعریف مهارت

2-3 مفهوم وتعریف مهارتهای زندگی

2-4 نظریه های مربوط به مهارت های زندگی 2-4-1 نظریه یادگیری اجتماعی بندورا

2-4-2 نظریه های شناختی عاطفی

2-4-3 نظریه عملی متکی بر استدالل

-2-4-4نظریه رفتار طرح ریزی شده

2-4-5 نظریه یادگیری شناختی نوین

-2-4-6نظریه تحقیر خود4

2-5 تاریخچه آموزش مهارتهای زندگی

2-6 تاریخچه آموزش مهارتهای زندگی در ایران

2-7 تعاریف مفاهیم مهارت های زندگی

2-7-1مهارت خود آگاهی

2-7-1-1 نظریه های مربوط به مهارت خود آگاهی اهمیت کنش های خود محورانه

خودسازگاری

تمایل به شناخت سازگار)تنافرشناختی(

انواع عزت نفس

عزت نفس باال وواقعی:

عزت نفس باال وکاذب:

عزت نفس پایین و واقعی:

عزت نفس پایین وکاذب:

فشار گروه:

2-7-2 مهارت همدلی

2-7-3 مهارت رابطه موثر)ارتباطات اجتماعی(

اهمیت ارتباطات اجتماعی

-1حمایت عاطفی:

-2حمایت عملی:

-3حمایت اطالعااتی و راهنماایی:

-4حس تعلق به گروه:

2-7-4مهارت روابط بین فردی)ارتباطات بین فردی(

رفتارهای مشترک در برقراری ارتباط بین فردی

تبسم:

2برخورد خوش

3تماس

چشمی

4رفتارهای غیر کالمی:

2-7-5 مهارت تصمیم گیری

2-7-6مهارت حل مسئله

2-7-6-1نظریه های مربوط به حل مسئله رویکرد گشتالت1

تئوری محرک و پاسخ2

مدل های خبرپردازی1

1جهت گیری کلی نسابت باه مسااله:

2شناسایی کامل مشاکل:

3ارائه راه حل های مختلف

4ارزیابی راه حل ها:

-5اجرای راه حل وبازبینی

تعریف وفرموله کردن مساله:

ایجاد راحل های بدیل:

تصمیم گیری:

بررساای:

2-7-7 مهارت تفکر انتقادی

2-7-8 مهارت تفکر خالق

زمان:

تنهایی وخلوت

تشویق

محیط محرک:

رابطه غیر سلطه ای والدین –کودک:

روش های پرورش کاودک

فرصت های کسب معلوماات

اجزای تفکر خالق عبارتند از:

مراحل تفکر خالق

موانع تفکر خالق:

2-7-9 مهارت مقابله با هیجان

انواع هیجانات واحساسات در کودک

الف:شادی

ب

: عصبانیت:

پ-غمگینی:

ت-ترس:

2-8 مسئله چیست؟

2-9 تاریخچه مهارت حل مسئله

2-10 فرایندهای حل مسئله

-1درک مسئله)تجسم وباز نمایی مسئله(

-2برنامه ریزی عمال)طراحی یاا نقشاه کشایدن بارای حال مسئله(

-3انجام عمل)اجرای نقشه(

-4بازنگری موقعیت)کنترل(

2-11 انواع مسئله

2-11-1 حل مسئله هم گرا

2-11-2 حل مسئله واگرا

2-12 رویکرد شناختی حل مسئله

2-13 سالمت عمومی

2-14 توصیف وتعریف سالمت عمومی

2-15 اهمیت سالمت

2-16 دیدگاه های مختلف درباره سالمت عمومی

2-16-1 دیدگاه زیستی روانی اجتماعی

2-16-2 دیدگاه فراخنای زندگی)طول عمر(

2-16-3 مکتب زیست گرایی

2-16-4 مکتب روان تحلیل گری دیدگاه آلفرد آدلر

دیدگاه اریک اریکسون

دیدگاه اریک فروم

دیدگاه کارل یونگ

2-16-5 مکتب انسان گرا

2-16-6 مکتب رفتار گرایی

2-16-7 مکتب هستی گرایی

2-16-8 مکتب شناختی

2-17 تحقیقات انجام شده داخلی وخارجی

2-17-1 تحقیقات داخلی

2-17-2 تحقیقات خارجی

فهرست منابع

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم،تعاریف،ونظریه های مهارت زندگی ومهارت حل مسئله

1-2پیش درآمد مهارت توانایی حل مشکالت اارا روی انسان،تاثیرااازنده ای

درایجاد اعتمادبه نفس وکسب آرامش آدمی دارد وباه انساان

11

نیرویی ویژه وانگییه ای منااب برای مواجهاه ااازنده باا مشکالت هدیه می نماید.

حل مساله از نرر دانشمندان درباتترین اطخ اعالیاف هاای شناختی انسان قراردارد ونیازمناد یا امسامه اعالیتهاای تضصصی وداشتن بسیاری از توانمنادیهای شضصایتی اااف.برخی

مسایل رودر روی آدمای دارای راحال هاای اااده متااثر از تجربیات ودانسته های قومای آدمای اااف اماا آن دااته از مسایل که به اادگی قابل حل نیستند موید آنند کاه یاااتن راحل درحوزه دانش وتجربه ارد نیسف،لذاباید اطالعات جدیدی اراهم آید.مفهوم صحیح مشکل ارایه شود وبه مشکل وراه حال مشکل به صورت عمیق نگریساته شاود.ویا اینکاه از اطالعاات پیشین درترکیوی تازه ومتنااب باموقعیف جدید بهره گراتاه شود.)دریر وهمکاران1،.)2005

مسایل ومشاکالت بسایاری در زنادگی انساان وجاود دارد کاه نیازمند تالش برای کنار آمد با آن وحل آنهااف.زندگی بدون مشکل وااترر وجود ندارد ودر واق آنده در شکل ااضتی یااا مشکالت زندگی تجربه مای شاود،وهره واقعای ومنطقای زنادگی ااف.وجود مشکل در زندگی امری طویعای اااف.هنر زنادگی در توانایی ومهارت درحل مشکالت وکنار آمدن با آنهااف.درواق خوشوضتی انسان درآن نیسف کاه باا های مشاکل ومسااله ای روبرو نشود بمکه در آن ااف که باه هنگاام رویاارویی باا آنها مهارت وتوانایی حل آنها را داشته باشد.

بع ی از ااراد در مقابال کاووکترین مسااله ومشاکل دواار ناراحتی،تنش وپریشاانی مای گردناد وقاادر باه برطارف آن نیسااتند.این گونااه ااااراد مسااتعد انااوا آااایب هااای روانی،راتاری واجتماعی هستند که با بحران های بسیاراضتی روبرو می شوند وتوانایی آن را دارند که با مواقیف آنهااا را پشف ار بگذارند.یکی از دتیمی که آنها را توانمند ماای اازد وامکان مواقیف را دربحران ها ااراهم مای آورد ایان ااف که از روشاهای صاحیحی ج هف حال مسائمه اااتفاده مای کنند.درحالیکه اارادی که به هنگام رویاارویی باا مشاکالت دوارپریشانی می شوندااقد این توانایی می باشاند.اینگونه ااراد درصورت وجود مشکل خود راضاعیف یاا بای کفایاف مای دانند،خود را ارزنش می کنند،بدون تفکروتحمل وعجوتنه عمل می کنند ویا ازمشکل ارار می کنند وقادرت تفکار در ماورد راه حااال هاااای مناااااب تااار وااااازگارانه تااار را ندارند.)دریروهمکاران،.)2005

1- Dryr et al

12

2-2 تعریف مهارت مهارت یعنی داشتن تواناایی هاای تزم بارای انجاام صاحیح

کار.ارد ماهر به کسی گفته می شودکه تواناایی انجاام یا کار را به شکمی صحیح ودراف داشته باشد.برای اینکه بتوان گفف کسی در کاری مهارت دارد تزم ااف کاه دو عممال زماان وخطا نیی در نرر گراته شود.به عنوان م ال رانناده مااهر کسی ااف که برای رایدن به مقصد حداقل زمان را صرف نموده وکمترین خطا را نیی مرتکب شود.با ی تاینیسف مااهر کسای ااف که با آموزش وتمرین می تواند باه راحتای و باه نحاو احسن ودر کمترین زماان مطالاب را تایام نمایاد وکمتارین اشتواه تاینی را نیی داشته باشد.می توان گفف برای رایدن به مهارت درامری هم بایداز دانش کااای در آن امار آگااه بود وهم با تودیل وتاداوم آن داناش را باه راتاار وعمال تودیل نمود.پس اصل وااار مهارت آموزی آن اااف کاه داناش یاد گراته شده مورد تمرین ومماراف قرار گیرد.

در بحث مهارتهای زندگی آن داته از مهارت ها وتوانایی ها مطرح می باشد که آموختن وعمل به آن برای ی زندگی موااق تزم وضروری می باشد.با کسب این مهارت ها اارد در زنادگی دوار کمترین مشکالت شده ومی تواند به راحتای باا دیگاران ارتواط برقرار کرده ودر حداقل زماان مساایل خاود را حال کرده وتصمیمات منااب را اتضا نماید.)طارمیان ،.)1378

2-3 مفهوم وتعریف مهارتهای زندگی

مهارت های زندگی مهارتهاای اجتمااعی هساتند کاه کودکاان ونوجوانان باید آن ها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود وانسانهای دیگار وکال اجتماا بطاور ماوثر ،شایساته ومطمئن عمل نمایند.)نی پرور،.)1381

طارمیان وهمکاارانش در مقالاه ای مهاارت هاای زنادگی را مجموعه ای از توانایی هایی کاه زمیناه ااازگاری وراتاار ومفید را اراهم می آورند،تعریف کردند.آن ها معتقدند این توانایی ها ارد را قادر مای ااازدتا مسائولیف نقاش هاای اجتماااعی خااود را بنذیرنااد وباادون لطمااه زدن بااه خااود ودیگران،خوااته ها،انترارات ومشکالت روزاناه خاود نماوده وبه ویژه در روابط بین اردی به شکل موثری عمل نمایند.

)موریس ایی.الیار از دانشگاه راتگرز امریکا ومولف کتااب «تصمیم گیری های اجتماعی ورشد مهارتهای زندگی»مفهوم عام از مهارت زندگی می دهدو می گوید مهارت زندگی یعنی ایجاد روابااط بااین اااردی منااااب وموثر،انجااام اعالیتهااای اجتماعی،انجام تصمیم گیری صحیح وحل تعارض ها وکشمکش هاا

بدون توال به اعمالی که به خود ودیگران صادمه زناد.)نی پرور،.)1381

مواسه بریتانیایی تاکاد1تعریف دیگری از مهارت های زندگی را به شکل زیرارایه می دهد مهارتهای شضصیتی واجتماعی کاه کودکاان ونوجواناان بایاد

آنها را یاد بگیرندتا بتوانند در ماورد خاود وانساانهای دیگاار وکاال اجتمااا بااه طااور موثروشایسااته ومطماائن عماال نمایند.دهستانی مهارتهای زندگی را مجموعه ای از مهارتها وشایستگی های اردی وگروهای مای داندکاه اااراد را بارای زیستن در این هیاره توانمند می اازد.همیمان با یاادگیری تسمط وااتمرار در این مهارت ها،ارد عالوه بار راایدن باه آرامش وتعادل در زندگی اردی واجتماعی،به ایفاای نقاش در زندگی خود می پردازد وبا مسئولیف پذیری وپااضگویی منااب به نیازهای ااردی واجتمااعی زنادگی انساان امروز،الگاوی متفاوتی از زندگی یا انساان آگاه،آزاد،مسائولیف پاذیرو تجربه گرا را به نمایش می گذارد.

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336 ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول
 

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، تعاریف و فرایند مدیریت استراتژیک منابع انسانی

دانلود نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، تعاریف و فرایند مدیریت استراتژیک منابع انسانی

 

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، تعاریف و فرایند مدیریت استراتژیک منابع انسانی

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، تعاریف و فرایند مدیریت استراتژیک منابع انسانی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdoc
حجم فایل317 کیلو بایت
تعداد صفحات89
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم،تعاریف وفرایند مدیریت استراتژیک منابع انسانی در 89 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم،تعاریف وفرایند مدیریت استراتژیک منابع انسانی

مدیریت استراتژیک منابع انسانی

مقدمه

2-1-2) تعریف مدیریت منابع انسانی

2-1-3) جنبه های سخت مدیریت منابع انسانی

2-1-4) جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی

2-1-5) تاریخچه مدیریت منابع انسانی

2-1-6) اهداف مدیریت منابع انسانی

2-1-7) فعالیتهای اصلی مدیریت منابع انسانی

الف) سازمان

ب) روابط شغلی

ج) مدیریت عملکرد

د) توسعه منابع انسانی

ه) مدیریت پاداش

و) روابط کارکنان

شکل 2-2) وظایف عمده اجرایی منابع انسانی

2-1-8) عناصر یا اجزاء اصلی سیستم مدیریت منابع انسانی بر اساس نگرش استرات‍ژیک

2-1-8-1) نظام تامین وتعدیل منابع انسانی

2-1-8-2) نظام بهسازی منابع انسانی

1- آموزش‌

2- پرورش

3- تعلیم و تربیت

4- یادگیری

2-1-8-3) نظام نگهداری منابع انسانی

2-1-8-4) نظام کاربرد منابع انسانی

2-1-8-5) نظام روابط کار

2-1-9) نظام روابط کار

1) مزیت رقابتی:

نوآوری

کیفیت

رهبری هزینه ها

2) قابلیتهای متمایز:

3) هماهنگی استراتژیک:

الف) قصد استراتژیک:

ب) استراتژی منبع محور

ج) قابلیت استراتژیک

2-1-10) واقعیت فرآیند طراحی استراتژی

2-1-11) نگرش سیستماتیک به طراحی استراتژی

2-1-12) تعریف مدیریت استراتژیک

2-1-13) مراحل مدیریت استراتژیک

2-1-14) مفهوم برنامه ریزی استراتژیک

2-1-15) خصوصیات برنامه ریزی استراتژیک

2-1-16) مزایا و محدودیت های برنامه ریزی استراتژیک

2-1-17) پیوند میان برنامه ریزی راهبردی و منابع انسانی

2-1-18) تعریف مدیریت استراتژیک منابع انسانی

2-1-19) اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی

2-1-20) مفهوم برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

2-1-21) فرآیند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی با رویکرد اجرایی

مرحله‌ اول: تجزیه‌ و تحلیل‌ عوامل‌ محیطی‌ (برون‌ سازمانی)

1) محیط‌ اقتصادی :

) محیط‌ اجتماعی‌- فرهنگی :

3 (محیط‌ سیاسی

4 (نوع‌ و ماهیت‌ تکنولوژی:

5 (روندهای‌ عرضه‌ منابع‌ انسانی:

مرحله‌ دوم: شناخت‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ اهداف‌ و استراتژی‌ مؤسسه

مرحله‌ سوم : تجزیه‌ و تحلیل‌ اهداف

مرحله‌ چهارم : تجزیه‌ و تحلیل‌ منابع‌ انسانی‌ موجود

1 (ویژگیهای‌ کمی‌ و کیفی‌ منابع‌ انسانی:

2 ( فرهنگ‌ سازمانی:

3) ساختار سازمانی:

مرحله‌ پنجم: استراتژی‌ منابع‌ انسانی

مرحله‌ ششم :پیش‌بینی‌ منابع‌ انسانی‌ مورد تقاضا

2-1-23-1) روش جهان شمول (بهترین روش یا روش برتر)

2-1-23-2) روش بهترین هماهنگی (روش اقتضایی)

2-1-23-3) روش جمع کردن (ترکیبی)

2-1-24) مدلهای های طراحی و تدوین استراتژی منابع انسانی

2-1-24-1) مدلهای عقلایی یا منطقی (مبتنی بر استراتژی سازمان)

2-1-24-2) مدلهای فزاینده یا واقعی (مبتنی بر عوامل ویژه مدیریت منابع انسانی)

2-1-24-2-1) مدل مبتنی بر کنترل کارکنان

الف) الگوهای استراتژیک مبتنی بر«کنترل فرایند »:

ب) الگوهای استراتژیک مبتنی بر «کنترل بازده »:

2-1-24-2-2) مدل مبتنی بر بازار کار

2-1-24-3) مدل یکپارچه تدوین استراتژی منابع انسانی

2-1-24-3-1) انواع استراتژی های موجود در مدل یکپارچه تدوین استراتژی منابع انسانی

2-1-25) مدل های مدیریت استراتژیک منابع انسانی

2-1-25-1) مدل مدیریت تعهد بالا

2-1-25-2) مدل مدیریت عملکرد بالا

2-1-25-3) مدل مدیریت مشارکت بالا

2-1-25-4) مدل 5P مدیریت استراتژیک منابع انسانی

2-1-25-5) مدل رایت و اسنل

2-1-25-6) مدل نو، هولنبک، گرهارت و رایت

2-1-25-8) مدیریت استراتژیک منابع انسانی ملو

2-1-26) مدلهای مدیریت منابع انسانی در عصر جهانی سازی

2-1-27) مدیریت منابع انسانی سنتی در مقابل مدیریت منابع انسانی استراتژیک

2-1-28) فرآیند ها و کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی

2-1-29) تاثیر مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان

مدیریت استراتژیک منابع انسانی

مقدمه

ما اغلب از نظر منابع نظیر سرمایه، زمین، انرژی، تجهیزات و... با محدودیت رو به رو هستیم ولی با داشتن منبع عظیم و نامحدود چون قدرت خلاقیت و نوآوری می توان برگ برنده ای در بازارهای رقابتی داشت و بر پایه آن دنیای بهتری را ساخت. لذا مدیریت منابع انسانی قسمتی عمده از قلمرو علم و هنر مدیریت را تشکیل می دهد که با نگرشی استراتژیک به آن به یک اندیشه آینده نگر، ‌نوآور و تحول گرا دست پیدا خواهیم کرد و بر نقش وظایف منابع انسانی در جذب و تامین منابع انسانی، ‌پرورش و بهسازی، ‌حفظ و نگهداری و بالاخره به کارگیری بجا و موثراین منبع مهم استراتژیک بیش از پیش پی خواهیم برد. پس باید به سطح فعالیت منابع انسانی توجه زیادی داشت تا سازمانها دراین موقعیت حساس رقابتی حفظ شوند و آن را از وظایف اداری به سوی همسو شدن (‌شریک شدن) با سطح استراتژی کسب و کار و به عنوان یک تصمیم گیرنده مهم ارتقا داد. فلسفه مدیریت منابع انسانی، اجرای مأموریت سازمان و کامیابی آن را در گرو وجود کارکنان به مثابه ارزشمندترین عنصر سازمان، پیوند بین سیاستها و فرآیندهای منابع انسانی با هدفها و طرحهای استراتژیک، حاکمیت فرهنگ و ارزشهای سازمانی و سرانجام، هدفهای مشترک و یک پارچه در میان همگان می داند.

2-1-2) تعریف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی، مدیریت انسانها را درحدود رابطه کارمند-کارفرما مدنظردارد. این مدیریت عموما بایکی ازدو منظور" استفاده کارا ازانسانها دردستیابی به اهداف استراتژیک سازمان" یا " ارضای نیازهای فردی کارکنان " صورت می گیرد (نوری، 1381).

مدیریت منابع انسانی را شناسایی‌، انتخاب، ‌استخدام، تربیت و پرورش نیروی انسانی به منظورنیل به اهداف سازمان تعریف کرده اند (سعادت، 1390).

هم چنین عبارتست از مدیریت واداره استراتژیک وپایدار با ارزشترین دارایی های شرکت یا سازمان یعنی کارکنانی که در یک جا کار می کنند ومنفرداً در کنار هم به سازمان در وصول به اهدافش کمک می کنند. استوری[1] معتقد است که باید بین جنبه های سخت و جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی تفاوت قایل شد (آرمسترانگ، 1381).

2-1-3) جنبه های سخت مدیریت منابع انسانی[2]

این جنبه ها بروجوه کمی محاسباتی و تجاری به شیوه های عقلایی همانند سایرعوامل اقتصادی تاکید می‎کنند.جنبه سخت مدیریت منابع انسانی با فلسفه مبتنی برکسب و کار[3] سازگار است وتاکید می کند کارکنان را باید مدیریت و هدایت کرد تا بتوان از آنها ارزش افزوده حاصل نمود تا بنابراین بتوان برای شرکت مزیت رقابتی خلق کرد. فلسفه مبتنی بر کسب و کار، کارکنان را سرمایه ای اساسی می داند که می توان با سرمایه گذاری روی آنها و توسعه و آموزش آنان، سود بدست آورد. فامبرن[4] و برخی دیگر از صاحب نظران به صراحت کارگران را یک منبع کلیدی دیگر می دانند که باید به خوبی از آنها بهره برداری نمود (آرمسترانگ، 1381).

2-1-4) جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی[5]

جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی از مفاهیمی چون مکتب روابط انسانی، تاکید بر ارتباطات، انگیزش و رهبری، ریشه و نشات گرفته است. همان طور که استوری می گوید: جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی عبارتست از با کارکنان مثل دارایی های با ارزش رفتار کردن، تعهد، سازگاری و مهارتهای آنها را موجب و نبع مزیت رقابتی شرکت دانستن. این نگرش به مدیریت منابع انسانی بر بدست آوردن و جلب تعهد، قلب وفکرکارکنان ازطریق مشارکت دادن آنها، ارتباطات ودیگر روشهای مناسب تاکید می کند (آرمسترانگ، 1381).


[1] Storey

[2] Hard version of hrm

[3] Business oriented philosophy

[4] fomburn

[5] Soft version of hrm

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336 ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول
 

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی

دانلود نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی

 

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی

نمونه پیشینه تحقیق مفاهیم، ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdoc
حجم فایل106 کیلو بایت
تعداد صفحات78
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم ،ابعادوشاخص های سلامت اجتماعی در 78 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم ،ابعادوشاخص های سلامت اجتماعی

سلامت اجتماعی

2-2-1- مفهوم سلامت اجتماعی فردی

2-2-2- ابعاد سلامت اجتماعی فردی

2-2-2-1- انسجام اجتماعی

2-2-2-2- پذیرش اجتماعی

2-2-2-3- مشارکت اجتماعی

2-2-2-4- انطباق اجتماعی

2-2-2-5- شکوفایی اجتماعی

2-2-3-4- مقیاس¬های برگزیده¬ی ساختار اجتماعی

2-2-3-5- شاخص آسایش و رفاه اجتماعی ورمونث

2-2-3-6- شاخص کیفیت زندگی

2-2-4- بررسی مطالعات مرتبط با سلامت اجتماعی در ایران

1. بر اساس شاخص کیفیت زندگی سال 2010؛

2. شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی در ایران:

3. بر مبنای شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی؛

4. بر اساس شاخص توسعه¬ی انسانی سال 2011؛

5. احتشامی اکبری(1383)؛

2-2-6- مدل پیشنهادی سنجش سلامت اجتماعی در ایران (مدل نظری)

پیشینه پژوهش

منابع فارسی

REFERENCES

مبانی نظری سلامت اجتماعی

برای مفهوم «سلامت اجتماعی[1]» می­توان دو سطح در نظر گرفت. یکی «سطح کلان» که دربر دارنده­ی شاخص­های سلامت جامعه است و در این معنا سلامت اجتماعی را می توان معادل «جامعه ی سالم» در نظر گرفت که در آن شاخص­هایی چون میزان فقر، آموزش، جرم، آلودگی های زیست محیطی، آزادی­های مدنی و غیره را می توان برای کل جامعه در نظر گرفت و سطح دیگر، «سطح خرد» است که به بررسی سلامت اجتماعی فردی با شاخص­هایی چون میزان ارتباطات و تعاملات فردی، مهارت های اجتماعی، سازگاری، انطباق با محیط و غیره می پردازد. سطح اول به سلامت اجتماعی جامعه و دومی به سلامت اجتماعی افراد نظر دارد.

2-2-1- مفهوم سلامت اجتماعی فردی

مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت، مورد توجه قرار گرفته است. بلوک و برسلو[2] (1971) برای اولین بار در پژوهشی به مفهوم سلامت اجتماعی می پردازند. آن ها سلامت اجتماعی را با «درجه ی عملکرد اعضای جامعه» مترادف کرده و شاخص سلامت اجتماعی را ساختند. آن ها تلاش کردند تا با طرح پرسش های گوناگون در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی سلامتی فردی، به میزان فعالیت و عملکرد فرد در جامعه برسند.

این مفهوم را چند سال بعد دونالد[3] و همکارانش در سال 1978 مطرح کردند و استدلال آن ها این بود که سلامت، امری فراتر از گزارش علایم بیماری، میزان بیماری ها و قابلیت های کارکردی فرد است. آن ها معتقد بودند که رفاه و آسایش فردی امری متمایز از سلامت جسمی و روانی است. بر اساس برداشت آن­ها سلامت اجتماعی در حقیقت هم بخشی از ارکان وضع سلامت محسوب می شود و هم می­تواند تابعی از آن باشد (به نقل از امینی رارانی، 1389).

طبق نظر کییز[4]، حلقه­ی مفقوده در تاریخچه­ی مطالعات مربوط به سلامت، پاسخ به این سؤال است: آیا ممکن است افراد، کیفیت زندگی و عملکرد شخصی خود را بدون توجه به معیارهای اجتماعی، ارزیابی کنند؟ کییز در پاسخ به این سؤال، مفهوم سلامت اجتماعی را به عنوان یکی از ابعاد سلامت مطرح می­کند. طبق تعریف وی سلامت اجتماعی عبارت است از: ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروه­های اجتماعی که عضو آن­هاست (کییز، 2004).

لارسن[5] (1996) سلامت اجتماعی را به عنوان ارزیابی فرد از کیفیت روابطش با خانواده، دیگران و گروه­های اجتماعی تعریف می­کند و معتقد است که مقیاس سلامت اجتماعی، بخشی از سلامت فرد را می سنجد که نشانگر رضایت یا نارضایتی فرد از زندگی و محیط اجتماعی است و در واقع شامل پاسخ های درونی فرد (احساس، تفکر و رفتار) می­شود.

به طور ضمنی، مفهوم سلامت اجتماعی کمتر شبیه به ابعاد جسمی و روانی سلامت است؛ اما در کنار سلامت جسمی و روانی، این نوع از سلامت نیز یکی از سه رکن اساسی اکثر تعریف های سلامتی است. تا حدودی این بدین دلیل است که سلامت اجتماعی هم به ویژگی های جامعه بر می گردد و هم به خصوصیات افراد. جامعه زمانی سالم است که فرصت و دسترسی برابر برای همه به خدمات و کالاهای اساسی وجود داشته باشد تا افراد جامعه به عنوان یک شهروند، عملکرد کاملی داشته باشند. نشانگرهای سلامت جامعه، ممکن است شامل عمل به قانون، برابری در ثروت، مشارکت در تصمیم گیری و سطح سرمایه ی اجتماعی باشد. سلامت اجتماعی افراد به سطح رفاه و آسایش در رابطه با چگونگی بودن در کنار دیگران، چگونگی واکنش افراد دیگر با فرد و چگونگی تعامل فرد با نهادهای اجتماعی و آداب و رسوم اجتماعی اشاره دارد.

مطالعه­ی مربوط به سلامت با استفاده از مدل­های زیستی، بیشتر بر وجه خصوصی از سلامت تأکید دارند؛ ولی افراد در درون ساختارهای اجتماعی و ارتباطات، قرار دارند و با چالش ها و تکالیف اجتماعی بی شماری رو به رو هستند. کییز (2004) معتقد است بهداشت روانی، کیفیت زندگی و عملکرد شخصی فرد را نمی­توان بدون توجه به معیارهای اجتماعی، ارزیابی کرد و عملکرد خوب در زندگی چیزی بیش از سلامت روانی، هیجانی و شامل تکالیف و چالش­های اجتماعی است.

سلامت هیجانی بیانگر رضایت و عاطفه­ی مثبت فرد در ارتباط با زندگی به معنای کلی (نه فقط زندگی اجتماعی) است. ابعاد سلامت روانی یک بازتاب درونی از سازگاری فرد و دیدگاهش نسبت به زندگی را بیان می­کند. تنها یکی از 6 بعد سلامت روان (روابط مثبت با دیگران)، بیانگر توانایی برقراری و حفظ روابط صمیمی و اطمینان بخش بین فردی است؛ لذا در حالی که سلامت روانی و هیجانی بیانگر بعد خصوصی و شخصی ارزیابی های عملکرد فرد است، سلامت اجتماعی بیشتر به ابعاد اجتماعی و عمومی که افراد توسط آن عملکردشان را در زندگی ارزیابی می کنند، توجه دارد. ابعاد سلامت اجتماعی در مقایسه با بهداشت روانی و هیجانی، ممکن است کمتر بیانگر بهداشت روانی فرد باشند؛ اما تعریف کلی سازمان بهداشت آمریکا از بهداشت روانی، شامل ابعاد خاصی از قبیل فعالیت های پربار، روابط بالنده و توان انطباق با تغییرات می شود که همگی بیانگر ارتباط کامل فرد با اجتماع و زندگی اطرافش است (کییز، 2004).

از نظر تجربی، مفهوم سلامت اجتماعی ریشه در ادبیات جامعه شناسی ناهنجاری و بیگانگی اجتماعی دارد، اما مطابق مدل سلامت، نبود ناهنجاری و بیگانگی اجتماعی، دلیلی کافی برای وجود سلامت اجتماعی جامعه نیست. کییز (1998) در یک تحلیل عاملی گسترده یک مدل 5 بعدی قابل سنجش از سلامت اجتماعی ارائه داد. طبق این ابعاد، فرد سالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوبی دارد که اجتماع را به صورت یک مجموعه ی معنادار، قابل فهم و دارای نیروهای بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند. احساس کند که متعلق به گروه های اجتماعی است و خود را در اجتماع و پیشرفت آن شریک بداند. محتوای مقیاس سلامت اجتماعی، طیف مثبتی از ارزیابی تجارب فرد در جامعه است. این مقیاس جدید با مقیاس های سلامت اجتماعی بین فردی (مثل پرخاشگری و حمایت اجتماعی) و سطح اجتماعی (مثل فقر و جایگاه اجتماعی) تفاوت دارد.


1. Social Health.

2. Belloc & Breslow.

3. Donald.

1. Keyes C.

2. Larson J. S.

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336 ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول
 

نمونه پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین و قابلیت ردیابی

دانلود نمونه پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین و قابلیت ردیابی

 

نمونه پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین و قابلیت ردیابی

نمونه پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین و قابلیت ردیابی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdoc
حجم فایل114 کیلو بایت
تعداد صفحات48
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین وقابلیت ردیابی در 48 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین وقابلیت ردیابی

فصل -2 ادبیات نظری و پیشینه تحقیق................................................................................................... 21

-1-2 ادبیات نظری.................................................................................................................. 21

-1-1-2 مقدمه.............................................................................................................................. 21

21.............................................................................................................................. ERP -2-1-2

-1-1-2 مدیریت زنجیره تامین.......................................................................................................... 27

-1-1-2 قابلیت ردیابی ....................................................................................................................

12

2-2- مرور پیشینه ..............................................................................................................

11

-1-2-2 خالصه مرور پیشینه .............................................................................................................

11

-1-2 نتیجهگیری ....................................................................................................................

12

-1-2 ادبیات نظری

-1-1-2 مقدمه

فصل دوم این پژوهش به مرور ادبیات موضوع اختصاص یافته است. هدف از تدوین این فصل، ایجاد بستری نظری و تئوریک در زمینه مدیریت موجودی، مدیریت زنجیره تأمین و قابلیت ردیابی و نقش آن در صنایع مختلف بویژه در صنعت مواد غذایی میباشد.

تمامی شرکتها در سطح دنیا دارای فرایندهایی میباشند که منجر به ارائة محصوالت و خدمات به مشتریان میشود. فرایندهای سازمان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم میشوند. فرایندهای داخلی ارتباط اجزای داخلی سازمان را پشتیبانی میکند و فرایندهای خارجی منجر به ارتباط اجزای داخلی سازمان با عناصر خارج از مرزهای سازمان میشود. ERP برای کنترل فرایندهای داخلی سازمان استفاده میشود تا به کنترل منابع انسانی، ماشین آالت و تجهیزات، تولید، موجودی و محصول نهایی بپردازد. در حالیکه SCM برای پشتیبانی از فرایندهای خارجی مانند ارتباط با تأمینکننده بکار میرود. قابلیت ردیابی بین فرایندهای مختلف داخلی و همچنین فرایندهای داخلی و خارجی ارتباط برقرار میکند. در ادامه به معرفی هر یک از این واژگان کلیدی میپردازیم. در انتهای فصل نیز پیشینه تحقیق بیان گردیده است.

ERP -2-1-2

ERP نوعی از سیستمهای یکپارچه فناوری اطالعات است که در بسیاری از سازمانها بویژه در شرکت های بزرگ و چند ملیتی یافت میشود .[12] سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت میکنند بطوریکه این رقابت به سطح بی سابقهای رسیده است. در بازارهای رقابت جهانی، سازمانها به یافتن راه حلهای کسب و کار بهتر با ساختاری انعطاف پذیر و قابل اطمینان نیازمندند. بسیاری از زیرساختهای سازمانی و تشکیالتی توسط سیستمهای اطالعاتی توانمندتر شده اند. با اداره مؤثر این فرایندها، مزایای رقابتی میتواند از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود خدمات به مشتریان حاصل شود. در چند دهه گذشته به راه حل متمرکزی که فرایندهای کاری را بهبود میبخشد، گرایش پیدا شده است. این راه حل عبارتست از برنامه ریزی منابع سازمان یا به اختصار .ERP سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان، سیستم های اطالعاتی پیکربندی شدهای میباشند که اطالعات و فرایندهای مبتنی بر اطالعات را در داخل و در میان نواحی کاری سازمان، یکپارچه میکنند .[13] در واقع ERP یک راه حل یکپارچه استراتژیک مبتنی بر فناوری اطالعات برای مدیریت و برنامه ریزی منابع سازمان است. توان ERP را باید در طراحی فرایندهای سازمانی در یک مدل کارآمد از سازمان و در کسب موفقیت برای دستیابی به تجربیات برتر جستجو کردنه، در بکارگیری نرم افزارهای تراکنشی که عمدتاً در سطح فرایندهای عملیاتی روزمره محدود شده باشند .[14] یک طرح کلی از تکامل سیستمهای اطالعاتی ERP در ذیل بیان شده است.

•برنامه ریزی منابع سازمان توسعه یافته و یا ERPII، یکپارچه سازی برنامههای

کاربردی یا EAI، یکپارچه سازی فرایندهای کسب و کار یا BPI

2000

•برنامه ریزی منابع سازمان ERP

1990

•برنامه ریزی منابع تولید MRPII

1980

•برنامه های کاربردی برای کنترل موجودی

1960

شکل :1طرح تکاملی سیستمهای اطالعاتی ERP

-1-2-1-2 سیستمهای ERP مبتنی بر فناوری اطالعات

در یک دهه گذشته شاهد تغییرات بسیار وسیع و پرشتابی در صحنه تجارت بودهایم. با کمرنگ شدن فاصله زمانی و مکانی در فضای فناوری اطالعات، کانونهای مختلف کسب و کار در اقصی نقاط جهان به یکدیگر نزدیک شده و گویا پهنه جهانی به یک بنگاه فعال اقتصادی تبدیل شده است. امروزه، سازمانها با بازارهای جدیدی روبرو هستند که قوانین سازوکارهای جدید بر آنها حکمفرما گشته است. در این بازارها، رقابتهای جدیدی مطرح شده و انتظارات رو به رشد مشتریان از ویژگیهای جدی آن محسوب میگردد. بازاریابیهای الکترونیکی و دریافت سفارشات از طریق اینترنت1، اینک در ردیف روشهای معمول مدیریت امور مشتریان در بسیاری از سازمانها و بنگاههای بازرگانی است. برخورداری از اطالعات، دیگر از مزایای عمده سازمانها محسوب نمیگردد بلکه استفاده بهینه از انبوه اطالعات گراگرد سازمان از دغدغههای اصلی مدیران ارشد میباشد. استفاده بهینه از اطالعات نیز میسر نمیگردد مگر با برپایی سیستمهای اطالعاتی کارا و یکپارچه؛ بطوریکه بتواند تمامی فعالیتهای سازمان را پوشش داده و به موقع در اختیار مصرف-کنندگان قرار دهد.

راهحلهای ERP، سیستمهایی هستند که اطالعات سازمان را با استفاده از فناوری اطالعات در تمام حوزه ها بصورت یکپارچه و با ساختاری شناور جمعآوری نموده و با استفاده از برنامه ریزی خاص، این اطالعات و نتایج برنامهریزی را در اختیار کاربران در تمام سطوح سازمان قرار میدهد. بدینسان با وسعت بخشیدن به

1 e-business

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق

حوزه کاری ERP و برقراری ارتباط آن با حوزههای تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان، میتوان زمینه را برای برقراری کسب و کار الکترونیکی مهیا نمود .[14]

ERP را میتوان به عنوان نرم افزار یکپارچهای تعریف نمود که دارای اجزاء و ماژولهایی برای برنامهریزی، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است. معماری و ساختار ERP بگونهای است که اطالعات را در سطح سازمان یکپارچه نموده و جریانی روانی از اطالعات بین بخشهای مختلف ارائه میدهد .[13]

2 سیستمهای تشکیل دهنده ERP

سیستمهای ERP شامل مجموعههای گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزش مضاعفی را برای سازمان و شاخههای مختلف آن پدید میآورد، این مجموعهها شامل:

  • مجموعه اطالعات زیرساختاری سازمان
  • مجموعه اطالعات پایه کنترل پروژه
  • مجموعه اطالعات پایه تولید/خدمات
  • مجموعه اطالعات پایه لجستیک و تدارکات
  • مجموعه اطالعات پایه منابع انسانی
  • مجموعه اطالعات پایه مالی
  • مجموعه زیرسیستمهای لجستیک
  • مجموعه زیرسیستمهای تولید
  • مجموعه زیرسیستمهای مالی
  • مجموعه زیرسیستمهای مدیریت منابع انسانی
  • مجموعه زیرسیستمهای اطالعات فنی
  • مجموعه زیرسیستمهای اداری

الزم به ذکر است که این تقسیمبندی مطلق نیست و میتواند در سازمانهای مختلف به تناسب نوع و وسعت فعالیتهایی که در حال انجام است تغییر کند.

-1-2-1-2 اجزای تشکیل دهنده ERP

  • مجموعه برنامهریزی راهبردی و کاری
  • مجموعه برنامهریزی عملیات و فروش
  • مجموعه پیشبینی .[14]

-1-2-1-2 ویژگیهای ERP

  • ERP دارای ماژولهایی میباشد که در شکل زیر نشان داده شده است. این ماژولها شامل:
  • برنامه ریزی
  • کنترل
  • استانداردسازی
  • ردیابی/پیگیری
  • ارزیابی
  • اطالعات کسبوکار
  • پیادهسازی
  • پشتیبانی
  • دانش
  • انتخاب

ما به بحث در مورد ردیابی/پیگیری میپردازیم. ردیابی و پیگیری به مفهوم قابلیت ردیابی اشاره دارد که در مباحث آتی بدان میپردازیم. [15]

  • -1-2-1-2 مدیریت موجودی
  • مدیریت موجودی بخشی از مدیریت کسبوکار است که به برنامهریزی و کنترل موجودی مرتبط است. هدف مدیریت موجودی کاال، به حداکثر رساندن ثروت سهامداران از طریق طراحی و اجرای سیاست

هایی است که به کاهش هزینههای خرید و نگهداری و توزیع کاال منجر میشود. موجودیها به خودی خود داراییهای سود آوری نیستند و تنها در صورت فروش، ایجاد درآمد میکنند اما با اعمال مدیریت موجودی ها که در حقیقت، حفظ تداوم نظم در هماهنگی فعالیتهای تولید و فروش و جلوگیری از توقف عملیات به علت کمبود موجودیها است، به نوعی روند سودآوری محقق میگردد. موجودی در این زمینه عبارتند از مواد اولیه، کار در فرایند (WIP)، نیمهساخته، مونتاژ شده، محصول نهایی، MRO )تعمیر و نگهداری، تعمیر و لوازم عملیاتی( همیشه موجودی در انبار وجود دارد زیرا که عرضه و تقاضا نمیتواند در همه زمان ها، بطور کامالً یکسان باشد. این خدمات، در داخل شرکت 1 هدف را دنبال میکنند.

  • قادرسازی شرکت برای دستیابی به اندازه اقتصادی.
  • متعادلسازی عرضه و تقاضا.
  • قادرسازی تخصیص در تولید.
  • رفع ابهامات در چرخه سفارش و تقاضا.
  • عملکردن به عنوان بافر میان رابطهای بحرانی.

انواع مختلفی از سیستمهای کنترل موجودی وجود دارد، که در برای برنامهریزی و کنترل موجودی استفاده میشود. برخی از رایجترین آنها همیشگی، دورهای، برنامهریزی مواد مورد نیاز، برنامهریزی نیازمندیهای توزیع، و کمیت موجودی سیستمهای سفارشات تکی است. صرف نظر از اینکه، هدف خدمات موجودی چیست و در کجا استفاده میشود، اثربخشی مدیریت موجودی به اطالعات و دادههای دقیق و به موقع است. هیچ سیستم و یا روش برنامهریزی تولید و کنترل موجودی، طراحی نشده، که در صورتیکه ورودی وضعیت موجودی دقیق و بهموقع نباشد، بهدرستی کار کند .[16]

-3-1-2 مدیریت زنجیرة تأمین1

محیط پرتالطم و پویای دنیای کسب و کار امروز بیش از پیش عرصه را بر سازمانهایی که در زمینههای مختلف تجاری فعالیت میکنند تنگ کرده است و مسابقه رقابتی شدیدی که در حال جریان بوده و هرلحظه نیز سختتر میشود دایره آرامش سازمانها را کوچکتر و محدودتر میکند. در چنین وضعیتی برای رهایی از این شرایط، حرکت به سمت و سویی که برای سازمانها افقهای نوینی از سود-مندی و بقا را نوید میدهد، آرزو و تفکر سیستمی بسیاری از آنهاست. برون سپاری لجستیک از موضوعاتی است که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. چرا که بسیاری از پروژههای لجستیک در درون سازمانها به شیوه برون سپاری انجام میشود. از طرف دیگر نرخ شکست این گونه پروژهها نیز بسیار باال است .[17] بدیهی است، با توجه به شرایطی که در فضای کسب و کار موجود است و تأثیر باالیی که متغیرهای خارجی در فرآیند تولید و رقابت صنعتی دارند؛ امکان زیادی برای بهبود در عملکرد این صنعت وجود دارد. در حقیقت، گام بعدی در توسعه این صنعت شناسایی و کنترل ریسکهای برون سپاری لجستیک و افزایش بهرهوری و بازدهی در تولید است.

-1-1-1-2 تاریخچه مدیریت زنجیرة تأمین

در دو دهه 12 و 72 میالد، سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تالش می کردند تا با استانداردسازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیشنیاز دستیابی به خواستههای بازار و درنتیجه کسب سهم بازار بیشتر است. به همین دلیل سازمانها تمام تالش خود را بر افزایش کارایی معطوف میکردند. در دهه 82 میالدی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمانها به طور فزایندهای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصوالت جدید برای ارضای نیازهای مشتریان عالقهمند شدند. در دهه 92 میالدی، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطافپذیری در تواناییهای شرکت کافی نیست، بلکه تأمین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیعکنندگان محصوالت نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاستهای توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند؛ با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطالعات در سالهای اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روشهای جدید درحال انجام است

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336 ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول