دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1200 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
مشخصات فایل:
عنوان: پاورپوینت تفکر سیستمی و ارزیابی آن در اداره جامعه و سازمان
تعداد اسلاید: 34 اسلاید
قالب بندی: پاورپوینت
فهرست مطالب:
تفکر چیست؟
رابطه فکر و عمل
چرخه فکر و عمل
چرخه فکر و عمل: ریشه تفکر سیستمی
تفکر سیستمی
ریشه های تفکر سیستمی
تفکرهای سیستمی
مواجهه انسان و سیستم
سیستم چیست؟
تعریف سیستم؟
تعریف سیستم از نظر راسل ایکاف
تعریف سیستم از نظر پیترسنگه
ویژگیهای سیستم
اهداف سیستم
اجزاء سیستم
روابط سیستم
محیط سیستم
حالات سیستم
سلسله مراتب سیستم
پیچیدگی سیستم
ویژگی سیستم های پیچیده
طبقه بندی سیستم ها
طبقه بندی چک لند: بر اساس طبیعت سیستم ها
طبقه بندی ایکاف: بر اساس رفتار سیستم ها
چند سئوال در باره تفکر سیستمی
دسته بندی جکسون از رویکردهای سیستمی
منبع
قسمتی از متن پاورپوینت:
رابطه فکر و عمل
افکار بر اعمال و رفتار انسان اثر می گذارد.
تغییر اعمال و رفتار شرایط را تغییر می دهد.
شرایط جدید افکار را تغییرمی دهد.
شرایط جدید ممکن است افکار را تقویت کند.
شرایط جدید ممکن است افکار را تضعیف کند.
فکر و عمل در چرخه پیچیده ای با هم رابطه دارند.
توضیحات تکمیلی:
این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان تفکر سیستمی و ارزیابی آن در اداره جامعه و سازمان می باشد که در حجم 34 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل تهیه شده که می تواند به عنوان ارائه کلاسی رشته های مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه علائم و اصول نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و قالب آن را به راحتی می توان به دلخوه تغییر داد.
آموزش سئو | دانلو تحقیق | همکاری در فروش | سایت آگهی رایگان | دانلود پاورپوینت درس |
---|---|---|---|---|
دانلود مقاله | دانلود آهنگ جدید | دانلود آهنگ | آموزش کاشت ناخن | کسب درآمد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2805 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
مشخصات فایل:
عنوان: پاورپوینت تفکر سناریویی؛ ابزار یادگیری، ادراک و تصمیم سازی در سازمان های دانش بینان
تعداد اسلاید: 68 اسلاید
قالب بندی: پاورپوینت
فهرست مطالب:
ادوار تمدن بشر
سازمان در پارادایم نیوتنی
مقایسه جهان خطی و جهان دانش بنیان
مولفه های در خور تأمل در جوامع و سازمان های دانش بنیان
ادراک سازی و زمان
تصمیم سازی و زمان
چارچوب مفهومی ادراک سازی و تصمیم در سازمان
پایش و تفسیر محیط،یک فعالیت هوشمندانه سازمانی
تهدید وفرصت های بهره گیری از اطلاعات
پالایه های فرایند پویش محیط
سازمان ها و چالش های تازه
مدل های ذهنی و یادگیری
ارزیابی پیش بینی و برنامه ریزی
چطور افراد٬ واقعیت را درک می کنند؟
ادراک متفاوت افراد از یک رویداد و تصمیم های متفاوت آنها
چرا سازمانها تغییرات محیط را درک نمی کنند؟
تصمیم ها و شهود
تصمیم گیری پویا
سناریو چیست؟
تعریف سناریو
چه زمانی سنا ریو ها بسیار مفید هستند؟
سناریونویسی و کولاژ
خاستگاه سناریو
سناریو از نگاه اندیشهورزان
تفاوت سناریو، چشمانداز و پیشبینی
سناریو ابزار یادگیری
سناریو و کاربرد در اهداف
مقایسه برنامهریزی سنتی و طراحی سناریو
ویژگی و مزیتهای رقابتی سناریو
تفکر موثر سناریو ای
مراحل تفکر سناریو ای
سه اصل اساسی در تفکر سناریویی
اصول مهم در تفکر سیستمی
موضوعات اساسی در شروع سنا ریو نویسی
فرآیند برنامه ریزی بر پایه سنا ریو ها در یک نگاه
شناسائی موضوع یا تصمیم اصلی
شناسائی عوامل کلیدی
مفهوم بافت یا زمینه علّی
شناسائی نیروی پیشران تغییرات
چطور می توان نیروهای پیشران را شناسایی کرد؟
تحلیل مسایل از دیدگاههای مختلف
نگرش به مسائل از زوایا مختلف
رهیافت درهم کنشی دخالت دادن سناریو ها
ارزش سناریوها
سنا ریو به عنوان محصول
سناریوها به عنوان فرایند
ویژگیهای سناریو کارآمد
انواع سناریو
اصول تفکر سناریویی
انواع سناریو
سادهسازی گامهای سناریو
سناریوها و تضادنماها
قسمتی از متن پاورپوینت:
دو عملی که تفکر سناریویی موثر انجام می دهد:
کمک به حداکثر کردن دانش و فهم درباره هر آنچه که نسبتا مشخص است.
کمک به توسعه هوشمندی و آگاهی درباره هر آنچه که نسبتا مشخص نیست و در نتیجه به طور بنیادین توام با عدم قطعیت است.
توضیحات تکمیلی:
این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان تفکر سناریویی؛ ابزار یادگیری، ادراک و تصمیم سازی در سازمان های دانش بینان می باشد که در حجم 68 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل تهیه شده که می تواند به عنوان ارائه کلاسی رشته های مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه علائم و اصول نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و قالب آن را به راحتی می توان به دلخوه تغییر داد.
آموزش سئو | دانلو تحقیق | همکاری در فروش | سایت آگهی رایگان | دانلود پاورپوینت درس |
---|---|---|---|---|
دانلود مقاله | دانلود آهنگ جدید | دانلود آهنگ | آموزش کاشت ناخن | کسب درآمد |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 252 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 48 |
نوع فایل: ورد آفیس
شرح ابعاد و مولفه های متغیر: دارد
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
منابع جدید پیشینه: دارد
تاریخچه متغیر: دارد
مدل های تحقیق: دارد
پیشینه لاتین: دارد
پیشینه فارسی: دارد
جدول مولفه ها: دارد
تعداد صفحات: 48
گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
فهرست مطالب
تشریح مفهوم عملکرد
مدیریت عملکرد در سطح سازمانی
رویکردهای سنجش عملکرد
اهداف ارزیابی عملکرد
سطوح ارزیابی عملکرد
مدل های ارزیابی عملکرد سازمانی
ارزیابی عملکرد مالی
رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد
مدل های ارزیابی عملکرد
واحدهای اندازه گیری عملکرد
دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد
ویژگی های نظام ارزیابی عملکرد کارآمد
شاخص های عملکرد
مفهوم عملکرد در بانک
مفهوم عملکرد در بیمه
جایگاه عملکردی صنعت بیمه طبق شاخص های جهانی
مدل های ارزیابی عملکرد در شرکت ها بیمه
پیشینه تحقیق
منابع فارسی
منابع لاتین
عملکرد مالی
2-10- تشریح مفهوم عملکرد
در این بخش پس از تشریح مفهوم و ابعاد عملکرد چند نمونه از مدل های سنجش عملکرد ارائه میشود و در خصوص چگونگی طراحی سیستم ارزیابی عملکرد صحبت خواهد شد و در نهایت هم به تعریف و تشریح و نحوه سنجش آن خواهیم پرداخت .
متغیّر وابسته در این پژوهش عملکرد مالی است. عملکرد مالی یکی از مهم ترین سازه های مورد بحث در پژوهش های مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکت های تجاری به حساب می آید. ولی به طور کلی در خصوص این که متغیرها و شاخص های عملکرد مالی کدامند، هنوز توافق نظر کاملی در بین صاحب نظران وجود ندارد. ارزیابی عملکرد شرکت با استفاده از نسبت های مالی یک ابزار قدرتمند سنتی برای تصمیم گیرندگان، از جمله تحلیلگران کسب و کار ، بستانکاران، سرمایه گذاران، و مدیران مالی می باشد,2013,P.3970) (Delen et al. تعاریف متفاوتی از عملکرد شده است که عبارتند از:
*عملکرد مالی یک شرکت منعکس کننده دستیابی به اهداف اقتصادی آن شرکت می باشد,2014,P.2) (Gerschewski & Xiao. .
*عملکرد به عنوان شاخصی است که میزان دستیابی یک شرکت به اهداف خود را مورد سنجش قرار می دهند et al ,2012,P.3) .( Wagner
*عملکرد را می توان شاخصی برای اندازه گیری میزان دستیابی خوب و مــوثر یک اقدام به اهداف تعیین شده تعریف می شود که می تواند بوسیله کارایی و اثر بخشی سازمان در دستیابی به اهداف ، برآورد شود. عملکرد سازمانی تابع عملکرد منابع انسانی و تعامل آنها با منابع و امکانات و تکنولوژی موجود در سازمان می باشد (Ho,2008 ) .
*عملکرد به چگونگی دستیابی سازمان به اهداف بازار و مالی اشاره دارد (Bahri,2013,P.609) .
*عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیمات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفّقیّت در دستاوردهای کسب شده است Tangen,2004 ,P730)).
*عملکرد حدی است که یک شرکت نسبت به رقیب خود دارای دستاورد برتری است (حسینی و شیخی،1391،ص43) .
* عملکرد عبارت است از دستیابی یا فراتر رفتن از اهداف سازمانی و اجتماعی و انجام مسئولیت هایی که برعهده افراد گذاشته شده است (خردمند و فتاح ناظم،1389،ص165).
* عملکرد به چگونگی انجام وظایف ، فعالیت ها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود (عالم تبریز و همکاران،1388) .
در ابتدا در دهه هشتاد میلادی هدف مدیریت عملکرد افزایش بهره وری سازمانی قلمداد می شد . تلفیق هدف های فرد و سازمان نقطه تأکید مدیران بود و تلاش می شد که از این طریق اثربخشی بالائی حاصل شو د بر اساس نظر اگیونیس اهداف اساسی سیستم مدیریت عملکرد را می توان به اهداف استراتژیک؛
اجرایی؛ ارتباطی؛ توسعه ای؛ تعمیرات و نگهداری سازمانی و اهداف مستند سازی دسته بندی نمود
(نورالسنا و همکاران، 1391،ص3) .
2-11- مدیریت عملکرد در سطح سازمانی
مدیریت عملکرد، عبارت است از ایجاد نظامی برای به کارگیری اطلاعات مربوط به اندازه گیری عملکرد سازمان، از طریق به کارگیری نتایج ارزیابی عملکرد در تعیین اهداف، تخصیص منابع و آگاهی دادن به مدیران برای حفظ یا تغییر خط مشی فعلی به منظور دستیابی به اهداف.
سیستم مدیریت عملکرد، سیستمی است که طر حریزی عملکرد و تدوین برنامه ها، اجرای برنامه های تدوین شده، انجام ارزیابی با کمک نظام های ارزیابی و در نهایت بهسازی عملکرد از طریق انجام اقدامات اصلاحی بر اساس بازخوردهای دریافتی در مرحله ارزیابی عملکرد را تبیین می کند. هدف نهایی سیستم مدیریت عملکرد، تحقق عملکرد مورد انتظار از سازمان و بهبود مستمر است (طهرابند و همکاران،1388،ص5) .
آموزش سئو | دانلو تحقیق | همکاری در فروش | سایت آگهی رایگان | دانلود پاورپوینت درس |
---|---|---|---|---|
دانلود مقاله | دانلود آهنگ جدید | دانلود آهنگ | آموزش کاشت ناخن | کسب درآمد |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق عدم اطمینان محیطی
(فصل دوم )
در 29صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پژوهش
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری:
عدم اطمینان محیطی
2-3 ماتریس عدم اطمینان محیطی
نظریه های عدم اطمینان محیطی
شکل 2-1- ماتریس عدم اطمینان محیطی (رابینز، 1991)
جدول 2-1- نظریه¬های عدم اطمینان محیطی (براساس ویژگی-های محیطی تولید کننده عدم اطمینان)
جدول 2-2- نظریه¬های عدم اطمینان محیطی (براساس منابع محیطی تولید کننده عدم اطمینان)
پیشینه تحقیق
منابع و مأخذ
عدم اطمینان محیطی
چنانچه سازمان¬ها خواهان بقا و افزایش اثربخشی خود باشند، باید خود را با محیط تطبیق دهد. محیط از این جهت اهمیت دارد که همه محیطها یکی نیستند. محیطها بر اساس آنچه آنرا عدم اطمینان محیطی می¬نامند، نسبت به هم متفاوتند. براساس نظر پنروس (1995)، محیط خارجی برای هر شرکت منحصر به فرد است، در حالی که این محیط سیال بوده و قابلیت آن را دارد تا به وسیله رهبران شرکت¬ها برای رسیدن به اهداف دستکاری شود و ممکن است به واسطه عدم اطمینان باعث محدود شدن فرصت-های سازمان شود. خاندوالا (1977) توضیح داد که در هنگام طرح ریزی یک سازمان، محیط بیرونی به عنوان منبعی که به طور همزمان فشارها و پویایی¬هایی را برای سازمان به همراه دارد عمل می¬کند. سه نوع ارتباط متقابل بین سازمان و محیط آن وجود دارد که عبارتند از:
1. شرکت¬هایی که در ارتباط خود با محیط کنترل اندک یا هیچ کنترلی روی ورودی¬های محیط ندارند.
2. شرکت¬هایی که در ارتباط خود تعادل دارند.
3. سازمان¬هایی که بر محیط تسلط دارند (مانند دولت) و تا حد زیادی بر ورودی¬ها و خروجی¬های محیط اثر می¬گذارند.
در نتیجه، براساس نظر خاندوالا (1977)، شرکت و رابطه شرکت با محیطی که در آن قرار دارد، اثر مهمی بر توانایی شرکت در اجرا استراتژی تجاری خود و رقابت در بازار دارند. علاوه براین، وی ادعا کرد که پنج جنبه اصلی از محیط وجود دارد که سازمان را تحت تأثیر قرار می¬دهد. این ابعاد شامل 1) آشفتگی یا غیرقایل پیش¬بینی بودن محیط، 2) خصومت یا استرس¬زا بودن و پرخطر بودن محیط، 3) گوناگونی یا عدم یکنواختی محیط، 4) پیچیدگی فنی یا اطلاعات پیچیده مورد نیاز برای تصمیم¬گیری، 5) محدودکننده یا اجبارکننده. براساس کار صورت گرفته توسط خاندوالا؛ میلر و فریزن (1978) عنوان کردند که محیط شرکت به طور کامل روی پاسخ استراتژیک شرکت¬ها کنترل ندارد و شرکت¬ها می¬توانند از طریق تحلیل فعالیت¬ها، نوآوری در محصولات یا بازارها، بکارگیری استراتژی¬های مناسب و یا به عبارت دیگر گرایش کارآفرینانه با فشارهای محیطی سازگار شوند.
برخی از نظریه پردازان به جنبه¬های خاصی از محیط تأکید کرده و تعاریف خود از محیط خارج سازمان را براساس آن ارائه نموده¬اند. برای مثال، مفهوم سازی ارائه شده توسط دانکن (1972) عدم اطمینان محیطی را بعنوان سازه¬ای که دارای دو بُعد پویایی و پیچیدگی در نظر گرفته است. سه نشانگر عملیاتی از این ابعاد ساخته شدند: کفایت اطلاعات درباره عامل خاص در سوال، اهمیت عامل برای عملکرد شرکت، و قابلیت پیش بینی واکنش عامل به تصمیمات شرکت. تغییر محیطی دامنه¬ای از ایستا (جائیکه تغییر محیطی خیلی کم است) تا پویا (که تغییرات محیطی شدید است) را دربر می¬گیرد. هر چه محیط پویاتر باشد، مدیریت برای پیش¬بینی احتمالات مرتبط با راهکارهای تصمیمات مختلفی که قصد انجامشان را دارد، با مشکلات بیشتری روبروست. اگر همه شرایط دیگر یکسان فرض شوند، مدیریت ترجیح خواهد داد، محیطی ایستا و بدون تغییر را انتخاب کند، زیرا در چنین محیطی مسائل و مشکلاتی که احتمالاً وجود دارند از قابلیت پیش بینی زیادی برخوردارند. پیچیدگی محیطی به تعداد عناصر خارجی که میتوانند عملیات سازمان را تحت تأثیر قرار داده، برمیگردد
آموزش سئو | دانلو تحقیق | همکاری در فروش | سایت آگهی رایگان | دانلود پاورپوینت درس |
---|---|---|---|---|
دانلود مقاله | دانلود آهنگ جدید | دانلود آهنگ | آموزش کاشت ناخن | کسب درآمد |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 160 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 61 |
نوع فایل: ورد آفیس
شرح ابعاد و مولفه های متغیر: دارد
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
منابع جدید پیشینه: دارد
تاریخچه متغیر: دارد
مدل های تحقیق: دارد
جدول تعاریف متغیر:
پیشینه لاتین: دارد
پیشینه فارسی: دارد
جدول مولفه ها: دارد
تعداد صفحات: 60
پرسشنامه رایگان: پرسشنامه استاندارد شیوه های فرزندپروری بامریند(1967؛ به نقل از سومالی، 1393). دارد( با تفسیر و پایایی کامل)
گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
فهرست مطالب
کلیات در مورد فرزندپروری
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
شیوه های فرزندپروری
تاریخچه شیوه فرزندپروری
مدل های شیوه فرزندپروری
برنامه فرزندپروری مثبت
روابط مادر- کودک
دیدگاههای نظری مربوط به روابط مادر – کودک
پیشینه پژوهش
منابع
کلیات:
از آنجایی که اولین و مهمترین واحد اجتماعی که هر نوزاد پس از تولد در آن پا میگذارد و با آن آشنا می شود خانواده است، پس خانواده بطور کلی، روابط والد و فرزند در شکلگیری هر فرد، بسیار مهم است. کودک در خانواده چگونگی روابط با بزرگترها، کوچکترها، روابط اجتماعی، طریقهی برخورد با مسائل و مشکلات، احترام، عطوفت، خشونت و پرخاشگری را میآموزد (شعاری نژاد، 1386). گرچه رابطهی نامطلوب میان والدین و فرزندان، به گونهی کلی تأثیرات منفی در پی دارد، تأثیرات منفی رابطه نامطلوب با مادر بیش از تأثیرات منفی ناشی از وجود این گونه روابط با پدر است؛ زیرا کودکان زمان بیشتری را با مادر میگذرانند و در نتیجه تأثیر بیشتری از وی میپذیرند. همچنین میتوان گفت رفتار اجتماعی کودکان بیشتر متأثر از رفتاری است که از مادر خود مشاهده کردهاند (احدی و بنی جمال، 1385).
ارتباط والد و فرزندی به ویژه ارتباط مادر و کودک یکی از عوامل خانوادگی مهم در رشد بهنجار یا نابهنجار هیجانات و رفتارهای کودک می باشد (لیفورد و همکاران، 2007). روابط والد و فرزند با همدیگر کنش متقابل دارند، به این معنا که تأثیرات کودک و والدین دو سویه است (ماسن، 1380). تحقیقات مختلف نشان دادهاند که وجوه رفتاری متعدد اختلال پایداری چون نقص توجه-بیش فعالی، میتواند به افسردگی مادران، اضطراب و احساس محدود شدن نقش والدین، احساس عدم لیاقت در امر تربیت فرزند، وابستگی ضعیف عاطفی بین کودک و والد، روابط منفیتر این کودکان با خواهران و برادرانشان، بالا رفتن سطح تنش در خانواده، بالاتر بودن میزان طلاق و از هم گسیختگی روابط خانوادگی در خانوادههای کودکان مبتلا به این اختلال منجر شود (شیبر و جانستون، 1992؛ جانستون، 1996؛ به نقل از هوش ور و همکاران، 1388).
رابطه والد-کودک (به طور نوعی رابطه مادر- کودک) به عنوان عامل خانوادگی مهم در اختلاف بین کودکان نرمال و غیر نرمال در رشد هیجان، رفتاری و اجتماعی تعریف شده است (کاکس و پالی، 1997؛ پالی و همکاران، 2000؛ واترز و کومینگ، 2000).
برخی از تحقیقات، گزارش کردهاند که رفتارهای نامناسبی در روابط والد - فرزندی افراد با اختلال نقص توجه - بیش فعالی وجود دارد (مک برنت و فیفنر، 2008). کودکان مبتلا به این اختلال، در مقایسه با کودکان عادی، رفتارهای نامناسب بیشتری دارند و فرمان بری کمتری از خود بروز می دهند و والدین آنها بیشتر منفیگرا هستند و کمتر در فعالیتهای اجتماعی شرکت میکنند (پیسترمن، فایرستون، مک گراث و همکارن، 1992؛ مک برنت و فینفر، 2008). همچنین این مادران در مقایسه با مادران کودکان سالم، هنگام تعامل با فرزند خود از رفتارهای آمرانه بیشتری بهره می گیرند، بیشتر مخالفت میکنند، پاداشهای کمتری به رفتارهای مناسب کودک می دهند و پاداشهای ایشان بیشتر جنبه اتفاقی دارد. به طور کلی، این مادران نسبت به مادران کودکان بهنجار، منفینگر هستند (بارکلی و همکاران، 1985؛ راجرز و همکاران، 2003). به علاوه این والدین ممکن است مشکلات کودک را به نقایص خود در ارتباط با عدم شایستگی در سرپرستی کودک نسبت دهند، این نتایج معمولاً همراه با خود سرزنشی است. والدین کودکان مشکلدار دارای باورهای غیر واقعبینانه در مورد کودک و خودشان هستند (محمداسماعیل، 1385).
مطالعات از ارزیابی اثر جنبههای فرزندپروری (استبدادی در مقابل اقتداری) گرفته تا ارزیابی جنبه های بیشتر ابعادی فرزندپروری (مثل خصومت در مقابل گرمی) را بر رشد هیجانی و رفتاری کودکان نشان داده است (به نقل از لیفرد و همکاران، 2008). پژوهشی که بارکلی (2000) به منظور بررسی تأثیر مهارتهای فرزندپروری بر اختلال نقص توجه - بیش فعالی انجام داد، بیانگر این است که اگرچه رفتارهای منفی و ناماناسب مادر نسبت به فرزند مبتلا به این اختلال، نشانهها و علائم اختلال را تشدید می کند، ولی صرفاً دلیل ایجاد آن نیست. گاهی اوقات تنیدگی موجود در یک خانواده هم سبب تشدید علائم این اختلال می شود (ترنبال، ترنبال، شانک و همکاران، 2002). بنابراین، می توان نتیجه گرفت که این روابط نامناسب و تنیدگی زای بین والدین و کودک بیش فعال به صورت یک دور باطل رخ می دهد (لیفورد، هارلد و تپر، 2008).
در این میان نقش اصلی جلوگیری از بروز چنین شرایطی و همچنین برقراری مجدد تعادل در خانواده به عهدهی والدین به عنوان پایه های اصلی است. پس می توان از برنامهی فرزندپروی مثبت برای برخورد مناسب با مشکلات کودک و بهبود شیوه فرزندپروری سود جست. برنامهی گروهی فرزندپروری مثبت، مهارتهای مدیریت مثبت را به والدین آموزش میدهد تا جایگزین فرزندپروری ناکارآمد و استبدادی آنها شود. همچنین این برنامه، نگرش والدین را مورد توجه قرار داده و سعی در جهت اصلاح آنها دارد (ترنر و همکاران، 2002). برنامهی فرزندپروری مثبت، برنامهی جدید و جهان شمولی در مورد فرزندپروری است که باعث ایجاد رابطهی مثبت والدین و فرزندانشان می شود؛ و کمک می کند تا والدین راهبردهای مؤثر مدیریت را در برخورد با مسائل رشدی - رفتاری کودک بیاموزند. برنامه سادهای که میتواند تغییرات بزرگی در خانوادهها ایجاد کند و به والدین کمک میکند تا دریابند که وقتی به روشهای جدیدی حرف بزنند، فکر کنند و عمل کنند، نتایج عملی بهتری در خانواده خواهند داشت. به عبارتی دیگر این برنامه شامل محیطی امن، تقویت رفتار مثبت، ایجاد محیط مثبت یادگیری، داشتن انتظارات واقع گرایانه و مراقبت از خود به عنوان والد است (استریت، 2005). هدف این برنامه: افزایش دانش، مهارت ها، اطمینان و خودکارآمدی والدین؛ ایجاد محیطی پرورش دهنده ایمن، تشویق کننده، عاری از خشونت و تعارض پایین برای کودکان، ارتقاء کارایی اجتماعی، هیجانی، کلامی، هوشی و رفتاری کودکان از طریق اقدامات فرزندپروری مثبت می باشد (ساندرز، 2002).
آموزش سئو | دانلو تحقیق | همکاری در فروش | سایت آگهی رایگان | دانلود پاورپوینت درس |
---|---|---|---|---|
دانلود مقاله | دانلود آهنگ جدید | دانلود آهنگ | آموزش کاشت ناخن | کسب درآمد |